Geplaatst: 9 juli 20178 j Die van ons zijn echt ontzettend aan het flikflooien zeg Ik kan al een tijd geen eieren vinden maar ze sexen alsof het lente is. Dus ik vrees dat ze ze ergens opsparen en dan op een gegeven moment gaan broeden. En dat ik dan nog niet weet waar dat dan is. Niet handig met al die kraaien en eksters en ratten hier. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 juli 20178 j Ha, Jeetje Jorieke, dus het kan maar zo zijn dat je ineens een kuikeninvasie hebt? Nouja, ik houd mij in dat geval aanbevolen hoor, aangezien nu 3 heren zeker zijn en de witte zo stil is dat die waarschijnlijk ook een man is. Ik vind ze zo leuk en vooral qua karakter heel leergierig dat ik ga kijken of ze naar een circusartiest kunnen die een show met Indische Loopeenden doet. Dat vind ik voorlopig een leuker doel voor ze dan in de pan. En als ze het artiestenleven ingaan krijgen ze een naam. Bij mij staat de teller nu op 2 dames en dat is vrij weinig om genoeg eitjes te hebben volgend jaar. Tegen de tijd dat de nieuwe lichting kuikens groot genoeg is om naar buiten te kunnen is de tuin wel af en hebben ze een veel groter stuk. De rest, inclusief doto's komt in het opvoedtopic Gwen
Geplaatst: 9 juli 20178 j Nee Gwen, met alle eksters en kraaien en ratten hebben we vooral een boel goed doorvoede eksters en kraaien en ratten als de eenden zomaar ergens een nest hebben gemaakt. Morgen maar eens een grondige zoektocht houden. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 juli 20178 j Auteur Sterkte daar mee Jorieke. Niet leuk, als de eieren dan uberhaupt bebroed worden en uitkomen wordt er op geloerd dus. k hoop dat je en nest vindt e het eventueel kan beveiligen.Ik hou mijn hart ook vast voor de steenmarters die een nest jongen hebben die net aan de wandel gaan....op ons dak. De elektriciteit gaat er nu dag en nacht op.Morgen maar eens foto`s maken... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 juli 20178 j Hi, Tjeetje wat een nare scenario's. Ik hoop echt dat het jullie bespaard gaat blijven. Mijn definitieve verblijf is als het goed is compleet ongedierte proof, maar dan nog zou ik het niet aandurven om jonge kuikens daarin te laten lopen. Nu heb ik ze in een vrij open stuk en ze daarin gedaan toen ze echte veren kregen en een week of 9 oud waren. Dat gaat tot nu toe goed. De katten houden ook nog de wacht over ze. Voor het kleine grut heb ik nu een bench in de woonkamer en dat gaat top. Maar wel veel werk met schoonmaken, Gwen
Geplaatst: 10 juli 20178 j Auteur Zo lastig te tellen...Ruim een week oud nu en de echte honger begint toe te slaan..eteneteneten..Ongelooflijk zoals deze 16ling op elkaar lijkt. Je ziet wel dat het zwart ietwat dominant is..er zijn er 5 met gele poten en snavel, twee met gemengde poten en snavel, de rest is allemaal donker.Helaas is er niet een helemaal wit of zwart. 10 juli 20178 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 juli 20178 j Ha, Wat een mooie kuikens!! Heel bijzonder dat ze allemaal zo op elkaar lijken. Het nestje dat ik van Jorieke had bestond uit 5 verschillende kuikens en uiteindelijk kleuren. De kuikens die donkere poten hadden werden later gevlekt en uiteindelijk vrijwel oranje. Gwen
Geplaatst: 14 juli 20178 j Ik hou mijn hart ook vast voor de steenmarters die een nest jongen hebben die net aan de wandel gaan....op ons dak. De elektriciteit gaat er nu dag en nacht op.Morgen maar eens foto`s maken... Ik zat half te slapen toen ik dit las ik denk waarom je dak onder stroom zetten maar even verder gelezen en het kwartje viel op zijn plaats Wat veel jonge eendjes! Zo leuk!En ja zwart is inderdaad een dominate kleur vooral als het van de manlijke kant af komt.
Geplaatst: 14 juli 20178 j Auteur Haha Angela dat zou wat zijn..ons hele dak onder stroom. Zijn we wel van het geren op het dak af..soms schrik ik met het apenzuur als er weer zo`n beest van het hogere dak van de buurman op ons dank springt..(net boven mijn bed ) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 16 juli 20178 j Hier is ook een marter op strooptocht, bij de buren zijn al behoorlijk wat kippen gejat en opgepeuzeld. Toch maar geen eenden dan in "boomgaard". Gelukkig zitten onze konijnen achter marter-proof gaas.Maar vind ze er echt geweldig uitzien hoor die eenden en dan die kuikens
Geplaatst: 22 juli 20177 j Het nieuwe loopeendje is een kerel. Een kenner hier uit de buurt zag het meteen, ik twijfel nog. Niet dat ik het beter denk te weten dan die kenner, maar het koppie van de eend ziet er zo vrouwelijk uit. De buitenste vleugelveren worden grijzig nu, hij is wel erg mooi. En mag straks de kerel zijn in een nieuwe club denk ik (dan houden we kuikens van de eenden die we nu hebben lopen en past hij daar weer bij als nieuwe bloedlijn) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 juli 20177 j Ha, Leuk vooruitzicht! Heb je het nest al gevonden? En stel he, je hebt er teveel dan heb ik interesse in wat kuikens. Hopelijk meer dames dan de vorige keer. Al vind ik de heren echt heeel leuk. Ook qua karakter. Dus de pan wordt echt uiterste middel. En er is interesse voor ze . Gwen
Geplaatst: 22 juli 20177 j Nee, geen eieren en geen kuikens. En ook geen broedende eenden, ze zijn gewoon weer aan de wandel vandaag. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 juli 20177 j Hey, Hmm, jammer, maar ergens ook wel fijn dat het gevaar van rovers die ellende aanrichten er waarschijnlijk niet is. Welke kuikens bedoel je dan? Gwen
Geplaatst: 23 juli 20177 j De kuikens die nog geboren moeten worden volgend jaar Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 juli 20177 j Auteur Goed zo, mooi beest. Misschien kunnen wij dan ook wat ruilen. De eenden die ik nu heb lopen komen van een totaal nieuwe groep, afgelopen jaren gekocht in Verdun( vader) en België (moeder). We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 augustus 20177 j Ha, Nou, Roeptoeter kan de volumeknop blijkbaar nog een stuk verder open zetten. Als dat zo doorgaat kan ze niet blijven. Het andere vrouwtje is velen malen rustiger en zachter. Het valt echt op dat Roeptoeter enorm hard kwaakt vergeleken met de andere dame of wat ik van andere eenden bijvoorbeeld op filmpjes hoor. Nu ben ik actief op zoek naar een bestemming voor haar broers. Wie weet is ze weer rustig en stiller als die weg zijn. Ze gaat ook in de schemer zonsondergang en zonsopkomst tekeer. Hebben jullie dat ook met de eenden? En in de nacht hoor ik ze ook soms. Terwijl ik meende dat ze 's nachts slapen. Voor de rust zitten de dames nu 's nachts apart en dat maakt al wel heel veel uit. En ze zijn voor de buurt zo goed als niet meer te horen. Een beetje geluid is prima, maar het mag niet grensoverschrijdend worden. Mensen moeten kunnen slapen en met de deur dicht niks hoeven horen van mijn dieren. Die verantwoordelijkheid heb ik wel te nemen wanneer ik in een stad dieren houd. Ben benieuwd naar de ervaringen met jullie eenden en hoe je ze rustig kunt houden. Voer en water hebben ze overigens altijd, dus daar is zeker geen gebrek aan. Gwen
Geplaatst: 3 augustus 20177 j Gwen, voor zover ik weet doen ze hazenslaapjes gedurende de hele dag (althans, die van mij lijken dat wel te doen). Hoe ik mij eenden rustig houdt... Lastig, over het algemeen zijn ze vrij rustig, tenzij ze horen dat er iemand thuis komt/ wakker wordt (en ze uit het hok willen), ze een roofvogel zien vliegen of ze eten/ aandacht willen. Ik probeer ze wel eens bezig te houden door her en der wat voer te verspreiden in de tuin, zodat ze actief op zoek moeten gaan naar het eten. Dan rennen ze als dolle door de tuin, maar zijn ze wel stil.
Geplaatst: 3 augustus 20177 j Ha, Nu de dames apart zitten wordt het met de dag rustiger. Soms dan beginnen ze als een loupe steeds harder te kwaken en dan druk ik ze met een zachte bezem in de hoek omdat ze nergens anders op reageren. Zelfs daar reageren ze nauwelijks op, zo vast zitten ze in hun kabaal willen produceren, lol. Zodra ze stil zijn haal ik de bezem weg en gaan ze liggen. Ze reageren vooral enorm op de mannen. Die roepen ze als het ware. Als het olijke viertal weg is verwacht ik dat de dames minder gefrustreerd zijn. Vier puberende heren op twee meisjes is een beetje een overkill. Ze hadden zelfs wat bloed tussen de veren zitten zag ik. Nu laat ik ze voorlopig apart van de heren tot ze goed tot rust zijn. De kuikens binnen niesen een beetje en gaan antibiotica krijgen. De dames geef ik ook een kuurtje mee om infectie van die wondjes tegen te gaan. Badderen ook even niet tot het is genezen. Hopelijk krijg ik deze week nog bericht van de circusartiest en of hij de heren wil overnemen. Wanneer hij ze niet (allemaal) neemt ga ik verder kijken of iemand ze als slakkenvangers in de tuin wil. Meteen de pan in vind ik echt zonde, want ze zijn heel mooi en leuk. En ondanks dat ze heel goed groeien zit er geen vlees op. Het borstbeen is super goed te voelen. Daarom voor het restaurant nog niet echt een geschikte optie. En ik wil zo snel mogelijk van ze af zodat de dames weer bij de drie kleintjes kunnen en de rust wederkeert. Dus aanhouden en vetmesten voor zover dat al gaat vind ik nu geen optie. Het verschil in gedrag van de dames vind ik zo groot dat ik denk dat ze best veel stress hadden van de heren die met de dag meer macho werden. Voor het kweken ga ik ook op karakter selecteren zodat ik rustige eenden kweek die je in een wat grotere tuin kunt houden. Roeptoeter is gelukkig nu ook heel rustig. Gwen
Geplaatst: 6 augustus 20177 j Dat scheelt dan waarschijnlijk enorm als ze apart van elkaar zitten? Die wondjes genezen waarschijnlijk wel vrij snel vanzelf. Als ik kijk naar die van mij... Vorige week heeft 'ie de hond op lopen jagen, en die haalde uiteindelijk uit. Resultaat; kapot plekje op zijn snavel, is inmiddels zo goed als genezen. Meneer zwemt de hele dag, wroet het liefst in een hele berg modder, maar het ziet dr perfect uit! Is er geen kinderboerderij in de buurt die mogelijk interesse heeft in een clubje heren?
Geplaatst: 7 augustus 20177 j Ha, Ja, ben verbaasd over het verschil in gedrag. Het naar elkaar roepen is wel hinderlijk. Dan krijg je minutenlang hetzelfde kwaakje. En dan grijp ik ook in. Het is zo hersenloos kwekken dat het niet nodig is, lol. En het is gewoon irritant. Ja dat was ik nog vergeten te zeggen. Mogelijk kunnen er een paar naar een dierenweide als de circusartiest ze niet (allemaal) neemt. Maar dat ligt aan de bosrand en in het voorjaar als de vossen jongen hebben schijnen de eenden dan wel risico te lopen. Dus de vraag is of de dierenweide het de investering en risico waard vindt. Het gaat wel lukken om ze een goede plek te geven en zet er nu echt vaart achter. Van de kuikens binnen is nu al duidelijk wat man en wat vrouw is. Het zijn drie meisjes die er bijna identiek uitzien en een heer. Dus die heer staat ook op het lijstje om naar een ander baasje te gaan. Van de drie witte loopeenden wordt steeds duidelijker wat het is. Van de mogelijke dame hoor ik steeds meer vrouwelijk geluid, maar de andere dag is het weer minder. Dus we blijven duimen. Als het wel een dame is dan heb ik 6 meisjes. Dan nog een mannelijke pekingeend en eventueel nog een loopeend of pekingeend man erbij en het koppel is denk ik wel compleet. Dan heb ik tweee heren op 6 dames. Als het 3 heren blijken te zijn dan gaan er twee weg, ik houd de mooiste. En komt er alleen nog een Pekingeend man. Gwen
Geplaatst: 7 augustus 20177 j Ha, Wie o wie zoekt ook alweer een witte dame? Iemand op een Facebookgroep biedt er 2 en een woerd te koop aan. Moeten tegelijk weg voor 10 euro per stuk. Zijn van april dit jaar. Gwen
Geplaatst: 7 augustus 20177 j Hey Gwen, Ik was idd op zoek naar een witte dame. Heb je toevallig meer informatie? Enige is alleen dat ik dan voor mijn jongste mannetje een plekje moet zoeken...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.