Jump to content
appelvrouw

Indische Loopeenden houden

Recommended Posts

hallo, ik weet niet of dit de goeie plek is, maar ik had de volgende vraag. Ik weet dat maillardeenden vrij weinig geluid maken, maar zijn er ook andere soorten, waarvan het geluid binnen de perken blijft? En met"binnen de perken" bedoel ik dan acceptabel in een woonwijk. Mijn buurman heeft kippen, en dat is heerlijk, maar een haan is te veel geluid, en vooral te vroeg. Ik eet graag eenden eieren, dus dat is ook van belang voor mij, daarom wil ik liever eenden dan kippen. Ik wil ook mijn zoon leren, om met dieren om te gaan. Hij is gek op kippen en en eenden. De INDISCHE LOOPEENDEN ZIJN OM ZO TE ZIEN WEL ERG LEUK. SLAKKEN GENOEG HIER. Alle suggesties welkom, ook als ik bij een ander item moet wezen. mvg carlo

Die van mij " kwaken de hele dag er op los.ok vind het gezellig maar of het ook in een woonwijk geapricheerd wordt????

ok, dat is dan jammer maar helaas. Ik zag met verder zoeken op internet dat muscoviet eenden het rustigst zijn. in ieder geval bedankt voor de reacties!

ja klopt die heb ik ook, maar ik vind wel dat ze veel meer ruimte "opeisen "en ze maken er echt een bende van, echt 10x zoveel als de loopeenden.

Onze eenden zijn aan de leg! Gisteren en vandaag een ei gevonden binnen.

Nee ik zou niet willen dat mijn buren (loop)eenden zouden hebben lopen. Als ik in een woonwijk zou wonen dan he En ik zelf niet zoveel met beesten zou hebben... Misschien gaan die van jou er wel mee akkoord als je ze af en toe aan ze uitleent om slakken te ruimen

Hier zijn de eenden ook onrustig. Ze zijn meer geïnteresseerd in weglopen dan in eten. Normaal laat ik ze even in de sloot, dan blijven ze dichtbij en komen vanzelf terug voor het eten. Nu gaan ze echter steeds verder weg en moet ik ze met moeite terugjagen.

Het eieren leggen is hier ook begonnen! Vrijdag moet de eerste zijn gelegd. Tot nu toe heeft ze een dag overgeslagen, met elkaar is dat vier eieren. Een eerste is in het nest blijven liggen.

~ Vita rosa est ~

Al 6 eieren, en ze begraaft ze onder laag bladeren.

Vanmorgen lag er wel ijs Op, neem aan dat als ze bevroren zijn geweest niet meer goed zijn om uit te broeden?

Dat zou ik niet zo kunnen zeggen Nas, maar ik zou de eerste eieren weghalen, het is nog erg vroeg. Zelf laat ik twee eieren in het nest liggen. De eend legt wel, maar als ze `s morgens voordat ik ze buitenlaat niet gelegd heeft legt ze het ei ook wel eens zomaar los ergens midden op het gazon of in de beek.

Ik denk dat ik pas vanaf half april eieren laat liggen..vroeg genoeg! Voorlopig wordt hier dus vaak Surinaamse kerrie eieren gegeten.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

hallo, dan worden het zeker geen Indiase loopeenden, maar ik heb gelezen dat Moscovite eenden erg rustig zijn. Mijn buurman heeft gewoon kippen, en daar heeft niemand last van. Zou dat een mogelijkheid zijn? Alleen de muscovite vrouwtjes, voor de eieren. Anders worden het de japanse kwarteltjes, de vrouwtjes schijnen ook relatief rustig te zijn. En naar ik vernam, erg tam.

Check nog steeds te koud....maar mijn ongeduld steekt de kop op. Anyhow jullie hebben gelijk dus vanmorgen 6 eieren weggehaald een laten liggen.

En terwijl ik de stallen uiterst en de eieren in bakje buiten de wei leg. Zit ik te kijken naar de hond die heeeelemaaal los gaat en rond springt, rolt, blaft en mega lol heeft zo in haar eentje dat is genieten toch??

Nou.....dat genieten was snel over, madam bleek aan het spelen te zijn met eenden eieren en ze natuurlijk uiteindelijk opgeslobbert te hebben 4 van de 6 eieren weg

Daar gaat het Indische eiergerecht.

Het lijkt erop dat onze eend al zit te broeden terwijl ik maar een ei heb laten liggen. Ze komt er trouwens wel gerust een uurtje of twee vanaf om in de sloot te zwemmen. Wat doen jullie ermee? Eieren weghalen en eerst opsparen? En blijven jullie in de broedperiode doorvoeren? Bakje met krachtvoer voor haar snavel?

~ Vita rosa est ~

Doorvoeren inderdaad. Ik haal eieren weg totdat ik vind dat ze lekker kan gaan broeden..niet te koud meer. Dan duur het nog een week of twee totdat moeder eend zelf beslist dat ze genoeg heeft gelegd. en gaat broeden. Ja hier komt ze ook gewoon een tijdje van het nest af hoor, alleen op het laatst amper meer. Zeker bijvoeren!

Dat blijven voeren zal ik zeker doen. Hoe zal de eend erop reageren dat ik eieren weghaal terwijl ze aan het broeden is? Gaat ze dan niet te kort broeden en opgeven omdat ze minstens zes weken moet broeden als ik ongeveer 12 eieren opspaar? Is het sowieso niet raar dat een eend één ei al gaat uitbroeden en ondertussen door blijft leggen?

Die gekke eenden altijd... Vreemde vogels.

~ Vita rosa est ~

Ze begint nu met broeden, op 1 ei. (inmiddels 3) Ik haal die weg, zodat ze allemaal tegelijk worden uitgebroed. Na ongeveer twee weken (ongeveer 12 eieren verder, dus 10-14) leg ik ze terug. Is ze dan doorgegaan met broeden, dan is ze al twee weken bezig, maar moet ze nog vier weken, want de eieren worden dan pas allemaal neergelegd.

~ Vita rosa est ~

Ons mister love en aleebibi hebben nestje gebouwd en ik heb 12 eitjes geteld en daar ligt ze nu een dag of 4 op. Dus ik denk dat ze echt broeds is. Nu 28 dagen ( dus nu 24 ) afwachten.

Leuk leuk.

Ook onze muskus eend is druk aan het leggen ( tel er vluchtig stug of 10) maar ze ligt er nog niet op.

Mijn vrouweend Bibi broed nu. Er liggen 14 eitjes maar het zou me niks verbazen als ze er nog een bij legt, zoals vorig jaar. Ik denk dat ik over een week of wat ga schouwen en dan de helft weg haal. Of zijn er hier nog mensen die graag loopeenden gaan houden? Anders hou ik het op 7 kleintjes, lijkt mij meer dan genoeg..

Leuk leuk al die liefdesnestjes. Waarom zou je eitjes weghalen? Je kan ze toch eten?

Dat is waar maar vorig jaar vond ik zoveel (16) pubereenden in mijn tuin niet te doen, op het laatst de groep was echt te groot. Ze begonnen overal aan te vreten. Gelukkig kon ik er toen 9 vrij jong verkopen dat scheelde een slok. Bovendien hebben we voor de winter wat reizen en andere zaken op stapel staan en zouden we de eenden best heel vroeg moeten slachten. Dan hou ik er liever minder en eventueel enkele verkopen..een of twee jonge eenden zelf houden. Het is wel zo dat, als dit nestje goed gaat de eenden al aardig op gewicht zullen zijn in november, dit in tegenstelling tot vorig jaar toen de eieren er pas eind juni uitkwamen..dat is dan nu anderhalve maand eerder. Ook weer iets om over na te denken dank je Nas.