Jump to content
appelvrouw

Indische Loopeenden houden

Recommended Posts

Ha,

Bij mij is er in een kleine maand tijd 80 kilo voer doorheen gegaan voor 8 kuikens en 17 eenden van tussen de 3 maanden en 2 jaar......

Gwen

Wow Gwen! Dat klinkt ook als een behoorlijke berg eten wat ze naar binnen hebben gewerkt in de afgelopen tijd!

Ik ben overigens om! Ik heb iemand gevonden die nog wat dames te koop heeft, en ik zou graag een dame er bij willen. Dus Flip mag naar een nieuw huisje (net nu hij veel liever en aanhankelijker aan het worden is!!). Is er iemand die nog een goed adresje weet?

Regennnnnnn! Paar dagen terug

IMG198059221507050537.JPG

De grijze woerd is verhuisd naar ADOPEG van dit forum. En onze nieuwe jonge woerd is een knappe kerel geworden maar denkt dat ie een kip is. Dus hij loopt nog niet echt mee met de 3 dames en 1 heer die de route al weten en meteen naar hun favoriete slakkenplekken stuiven. Dan staat ie een beetje stom op de stoep 'geluid' te maken en moeten we hem weer de goeie kant op sturen. Vandaag ging het iets beter, het lijkt er op dat hij de lichtbruine dame mag hebben. En dus bleven die redelijk bij elkaar toen de andere 3 door het schapengaas kropen om naar een andere wei te gaan.

Goedesmorigens

Jorieke, zou de witte woerd met zwarte vlekjes de vader van Roeptoeter kunnen zijn? Zij heeft namelijk dezelfde vlekjes

Zometeen verhuizen de broers van Roeptoeter naar een dierenweide en mogen daar de weilanden worm- en slakvrij gaan houden. Ze hebben mij belooft dat wanneer Joepie, Joriete, Vinnie en Goldie op hun plekje staan ik foto's ga krijgen. Die post ik wel hier voor de leuk.

Binnenkort gaan nog meer eendjes verhuizen, maar Roeptoeter blijft voorlopig. Sinds ze eitjes legt is het en rustige en chille eend geworden. Echt een schatje <3 Haar snavel krijgt steeds meer zwarte stipjes. Zo leuk!

Gwen

Leuke eenden allemaal, en goed te horen dat de eenden hier en daar een goede plek krijgen..het Fransche eendenbloed kruipt waar het gaan kan !

Twee van mijn eenden vertrekken binnenkort ook naar Nederland, Mr, en Mss Love. Ik heb dan nog 4 eenden over en waar ik zelf dacht dat ik dan 4 mannetjes zou hebben is dat dus niet waar, nog twee van mijn jonge eenden blijken vrouwtjes. Die ga ik nog misschien nog ruilen met mijn buurman die altijd wel vrouwtjes wil.

Ze zijn nu drie maanden oud en ik leer steeds meer het verschil te zien tussen de woerden en de vrouwen.

Sinds drie dagen zie je het krulletje van de woerden dus je kunt wel zeggen dat die na drie maanden verschijnen. Ze zijn 1 juli uit het ei gekomen. Verder hebben de vrouwtjes een snavel met op de bovenste snavelhelft een bochtje/deukje naar beneden terwijl de snavel van de mannetjes meer is alsof er een lineaal langs gelegd is.

Ook in het lijf zie ik nu duidelijk het verschil dat de buurman al enkele weken geleden heel duidelijk zag ( maar hij heeft deze eenden al 20 jaar) het lijf van de mannen is ook strakker, slanker terwijl hun nek juist iets steviger is. De vrouwtjes zijn wat ronder en minder straks op de buik en van onderen zeg maar.

Vader en zoon..je ziet bij het jonge mannetje de krul al.IMG2017100415284676081507140812.jpg

Handje mais gooien, en ze zijn er als de kippen bij ze zijn gek op hele maiskorrels..zo lok ik zo ok naar plaatsen waar ik wil dat ze slakken gaan zoeken

IMG2017100415261559321507140807.jpg

Sneeuwwitje en de zeven dwergen

IMG20171004152656180141507140810.jpg

Het vrouwtje waarvan ik nu pas zie dat ze een vrouwtje is IMG2017100415284590501507140811.jpg

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Onder leden van dit forum worden nogal eens eenden uitgewisseld, heb ik het idee. (En dat vind ik heel positief! ) Maar wat weten we eigenlijk van de geslachtslijnen? Wij hebben nu bijvoorbeeld een eend van iemand via Marktplaats en een(d) van Jorieke. Wat zijn andere uitwisselingen?

~ Vita rosa est ~

Ik ruil met niemand hierop het forum maar wel met mijn buurman. Hij koopt regelmatig eenden van anderen, zo komt de vader van de zwarte woerd uit Verdun en de moeder (of grootmoeder) van de witte uit België. Hij maakt zich in woord niet erg druk over incest zeg maar zegt dat dat best reglmatig gebeurd dat broer en zus nakomelingen krijgen en zonder problemen, maar je moet er wel op letten dat dat niet blijft gebeuren.

Hij neemt nu twee vrouwtjes van mij over en gaat die weer kruizen..

Ha,

Mijn eenden zijn niet uitgewisseld. Ik heb 5 kuikens van Joriek gehad waar 1 vrouw bij zat. Die houd ik en de mannen zitten inmiddels op een dierenweide. De overige eenden gaan naar nieuwe eigenaren zonder dat de koppels die ik meegeef vewant zijn. De eenden die ik houd zijn ook niet verwant.

Gwen

:? Ik moet er niet echt aan denken.... hele tamme eenden Straks denken ze dat JIJ de route bepaald en dan moet je steeds voor ze uitlopen.

Hier moest ik heel smakelijk om lachen, zie het al helemaal voor me.

Ik struikel ook over de dames en ze volgen je overal heen, kan geen deur open laten of de dames gaan naar binnen. Ze zijn alleen nog niet in huis geweest

Heirloom Gärtnerei

Whatsapp moestuin group, pb nr voor toevoegen

What's growing on?

Toen we de eendjes nog in de achtertuin hadden, kwamen ze continu binnenlopen als er niemand buiten was. We moesten iets voor de deur zetten om dat te voorkomen.

~ Vita rosa est ~

Door de plotselinge dood van ons biggetje "spekkie" is de aankomst van mister love en alleebibi in beetje in de schaduw komen te staan.

Maar hier alsnog de foto's van moment van aankomst.

2017101617394626231508877120.jpg2017101617402418571508877150.jpg

2017101617404464481508877750.jpg2017101617583227871508877789.jpg

Wat een mooie beesten zeg.

Mister love spreekt voor zich, met zijn groot bedrukt hart op zijn borst.

De dame, omgedoopt tot alleebibi omdat Appelvrouw ze op die manier roept en daar reageren ze op dus.....dat houden wij erin om zo ook de Franse roots in ere te houden.

Maar ik wijk af. Ook zij is bijzonder mooi.

Mooie witte mascara om haar ogen en ook sweet witte uiteinde van de vleugels zijn bijzonder mooi.

Best trots op mijn mooi Frans koppeltje.

De laatste foto nog even mijn muskus jonkies die als kool groeien en badderen in de drinkbak.( wat niet de bedoeling is maar er wel skattig uitziet.)

Geweldig!

Ja het blijft een prachtig stel en Alleebibi vind ik een geweldige naam.

Wat ook altijd werkt als ze wat al te opgewonden worden als ik dichtbij kom in het hok bv is het sussend uitspreken van doucement..( doeoessemant zeg ik dan ) .. werkte altijd bij mij. Zo kun je oefenen op je Frans

De buurman heeft vandaag de twee laatste vrouwtjes opgehaald..wat is het stil daarachter met nog maar 4 eenden. Na het geweld van 18 eenden in juli een hele verandering. De laatste twee mannetjes hebben ook prachtige groene koppen en een mooie glans.

Bij de kippen wordt het ook rustiger, ik heb er nog 4 die de kerst niet halen...misschien dat ik kippen en eenden bij elkaar laat de aankomende maanden.

Ha,

Helaas een triest bericht. De broers van Roeptoeter liepen inmiddels in een dierenweide in bosrijk gebied. De hoop was dat een felle ram de vossen uit de weide zou houden. Zonder dat ik het wist liepen de eendjes op een eigen stuk. Tsja, dan kun je erop wachten. En dat wachten duurde niet lang. Het witte verenkleed van Goldie heeft hem nadelig parten gespeeld. Hij viel ten prooi aan een vos. Dat het een vos moest zijn geweest werd duidelijk vanwege en bebloede konijnenpoot die naast het lijfje lag. Goldie was geheel in tact. Hij is enkel doodgebeten. Inmiddels lopen de andere broers nu wel bij de felle ram en een loeder van een zwijntje. Tot op heden gaat het goed met de eenden.

Voor de liefhebber heb ik nog wat eendjes te koop.

Gwen

Ja, een hele ménagerie

Maar zit er nou een wild konijntje in de ren? En staat er ook nog een buiten het hek, verlangend naar de rest te kijken?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".

Huub Buijssen.

Nou ...mijn alcatraz weide is nog niet escape proof, ben bang dat dat ook niks gaat worden.

Ik heb 8 jonkies van Catootje ( deutse reus,) opgegroeid in de stal en inmiddels geeint en 7 weken oud.de jonkies zijn super tam maar met eigen willetje. Ze laten zich niet weerhouden door benedensmalergaasstroomdraadeenopgebouwdeunitmetdraadbovenop

Dus huppelen ze vrolijk in en uit de wei wanneer het hun uitkomt.

Als ik rammel met de voerbak dan komen ze van ver aangehuppeld wetende dat als ze te lang wachten al het lekkers op.

Ik hoop dat ze snel lekker dik worden zodat ze niet meer kunnen ontsnappen en in de wei blijven.

Anders vreten ze mijn moestuin op.

Ai Nas! Ja dat is superfrustrerend. Veel eten geven, opdat ze idd maar snel te groot zijn voor het gaas. Zitten er roofdieren in de buurt? Sterkte iig met die kleine knijnen!

wees bevriend met kleine dingen

Onze nieuwe woerd (die we als jonge kerel kregen toen ie nog pluizig was) voelde zich vandaag zowaar even een eend! Hij is opgegroeid bij de 3 (toen al wat oudere) Pekingeenden en de krielkipjes. En heeft daarna een tijdje bij die krielkipjes gelopen terwijl de Pekingeenden al waren geslacht en de oudere loopeenden nog wat teveel bezig waren met voortplanten enzo.

Nu alle loopeenden bij elkaar lopen, nog steeds bij die krielkipjes, zie je dat die woerd zich meer een kip voelt dan een eend. Dus als de 4 loopeenden op pad gaan, blijft hij thuis. En vanmorgen waren ze ineens toch met zijn 5-en op stap!

IMG231536181509093629.JPG

Hij is wel erg mooi geworden!

IMG231658491509093631.JPGIMG232124941509093634.JPG

Hi Jorieke,

Vond hem op de MTFD al een beauty. Ben heel benieuwd naar de kleurtjes van de kuikens <3

Vanaf vandaag staat Roeptoeter tussen het voorlopige vaste koppel dat ik aanhoud. Dan is ze nog de enige Indische Loopeend. De andere gaan even uit logeren tot ik een definitief huisje voor ze heb gevonden. Naarmate er meer Indische Loopeenden weg zijn is het rustiger en rustiger in de tuin. De andere rassen die ik heb zijn heerlijk stil en vreten net zo goed ongedierte als de Indische Loopeenden.

Gwen

Jorieke mooie bruintinten zeg, echt mooi beestje.

Ook hier een paar beauties. Vandaag paar mooie foto's kunnen maken met mijn mobieltje.

Hier uit ' la france " mister love & alleebibi.

2017110519541977581509909131.jpg2017110520000394191509909107.jpg2017110519561362571509909153.jpg2017110519552040071509909167.jpg

Screenshot2017110519511049411509909338.png

Gert van den Bosch (https://www.facebook.com/gert.vandenbosch.7) komt hier af en toe foto's maken van onze varkens, en ligt/zit dan vaak ook een tijd in de wei van de kippen en eenden. Ja, op zijn kont in dat veld (hij heeft er wel een speciale broek voor over zijn normale broek )

Vorige week maakte hij deze foto:

24174448839436629567612312273490937516215n59701512115415.jpg