Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indische Loopeenden houden


appelvrouw

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later ...

Jahoe, drie dagen geleden vers stro in het hokje van de eenden gegooid..daar waar ze haar eitjes legt.

En jawel, vanmorgen twee eieren!

Eentje een kleurtje gegeven, die mag erin blijven, de anderen gaan we voorlopig even "oogsten"...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh toe maar! Ik wil al weken posten dat ze hier zo ontzettend de lente in de bol hebben want ze zijn aan het flikflooien met elkaar. Maar eieren heb ik nog niet gezien. Al MOEST onze beagle in het oude schapenhok vandaag, die helemaal vol staat met in gaas gepakte bigbags met hooi. Zou daar achter in een hoekje ergens een nest zijn...?

 

Maar lekker hoor, gefeliciteerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik vond vanmorgen een kei mooi enorm nest met een eitje erin.

Zo kunstig nest heb ik nog niet eerder gezien en ik vermoed dat dit van aleebibi is.

Mister love heeft het licht gezien en toevallig gisteren zag ik ook het het er niet heel zacht aan toeging.

Gisteren de leghokken in orde gemaakt, wel beetje zuur dat ze niet in het nieuwe leghok legt maar pontificaal ernaast. Hahaha maar zo te zien heeft ze meer ruimte nodig.

Ik laat het ei liggen in de hoop dat er meer komen en ze erop gaat broeden. Heb totaal geen ervaring hiermee. Iemand do &donts??

2018020410313980671517743213.jpg2018020410333546201517743231.jpg2018020410320562121517743249.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze voorlopig echt niet laten broeden. De bevruchting kan nog slecht zijn, en het is de komende maanden echt geen weer voor natuur-kuikens. Ik zou een plastic ei kopen, dat vullen met zand (als ie niet van zichzelf al zwaar is) en die er in leggen. Dan kan je steeds de echte eieren rapen en eten. En legt ze hopelijk nog een tijd door in dat nest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je typt met je telefoon?

 

Ja van mij mag de lente ook beginnen ja, van de week was het heerlijk maar nu krijg je weer om je oren gemept met de kou... beter nog even op je handen zitten.

Dat nep-ei zorgt er voor dat ze dat nest blijven gebruiken. Als je een paar keer alle eieren weghaalt dan gaat ze ergens anders een nieuw nest maken omdat het oude nest steeds leeg wordt geroofd. Slim he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij laten gewoon het eerste ei liggen. Met viltstift op geschreven DEZE NIET! De volgende eieren rapen we een keer in de twee dagen. Super te horen dat Aleebibi naar haar moeder aard, hier al 14 eieren geraapt. Haar moeder maakt ook zo het nest, ze zijn dol op droog hooi en stro.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Was goede tip van dat ei markeren, ik heb er " laten liggen opgezet.

En dan hier een groot vraagteken.

Vanaf dinsdag is het gipsen ei en het afblijf ei weg en geen nieuw ei.

Rara.....alleen cocootje de big en de konijnen kunnen in de stal.

Zou een big een ei kunnen pikken/ opeten?

Of zouden wij ongewenst bezoek kunnen hebben?

Een marter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lag in dat leghok dus heel makkelijk kan ze er niet bij en tot nu toe heeft ze alle eieren laten liggen van zowel de kip die ze in het leghok legt en zo ook de loopeend in haar nest op de grond in de stal.

Maar wellicht heeft ze de smaak te pakken.

Dat gipsen ei heeft ze misschien kapot gebeten en verpulverd??

Misschien tijd om ook coco niet meer in de stal te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Onze eenden hielden echt niet van die kou de afgelopen dagen. Zodra ze naar buiten stapten zakten ze al door hun poten om die warm te houden. En dan lagen ze te eten Ze lagen de hele dag een beetje langs het hek op, in kuiltjes in de zon. Niet binnen... dat dan weer niet. 's avonds zijn ze nu wel vaak al uit zichzelf binnen, als we het luikje komen sluiten. Ze zijn er eindelijk aan gewend, maar ik sta er niet van te kijken als ze straks met beter weer gewoon weer buiten liggen als wij onze laatste ronde maken.

 

Het 'nieuwe' mannetje denkt nog steeds dat hij een kip is. Of dat zijn kipjes eenden zijn Maar hij ziet de andere eenden nog niet echt als soortgenoten. Hij waakt over zijn kipjes als ze staan te pikken en krabben tussen planten, en roept ze bij elkaar als er 'gevaar' is (onze honden, wij+kruiwagen, enz.) En die kipjes komen dan ook Hij rent eind van de dag ook heel wat meters heen en weer om al zijn dames weer terug naar huis te krijgen, want niet elk kipje loopt altijd met hem op dus iedereen loopt verspreid over de +/- 1000 m2 die ze nu tot hun beschikking hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ja mijn eenden hebben zeker meer Franse genen want die bedreven de liefde in de beek bij -11, geen probleem blijf je lekker warm van. Echt grappig die eend van je, het lijkt erop dat hij zijn identiteit kwijt is.. hij moet in therapie!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hier nog helemaal geen eieren. Ze lopen nu een paar dagen weer op een kleiner stuk nadat ze weken lang alle vrijheid hadden (ok, niet in de moestuin of rond het huis. Maar wel naar achteren in de velden.)

Ze gaan er hier in de lente namelijk ineens vandoor met zijn allen. Stappen ze door het schapengaas en gaan ze vrolijk de weilanden van de buren in. Dan vraag je je af waar de eendjes zijn en dan zie je heel in de verte een wit stipje met een paar donkere stippen eromheen Er rijden weinig auto's maar ze rijden er wel, plus grote trekkers en er lopen mensen met hun honden los enz.

Dus tot ze weer een beetje normaal doen, blijven ze dichter bij huis en achter fijner gaas. Die fase is straks ineens weer over namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een paar dagen om de dag een ei te hebben gehad was het na een ei of 8 ook ineens weer afgelopen.dus helaas al tijdje geen ei meer.

Apart dat he eenden aan de wandel gaan.

Ik heb afgelopen weekend de vleugels van de muskus eenden geknipt. Aangezien het moestuin seizoen gaat beginnen en daar wil ik ze niet in hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...