Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mooi

Er staat hier ook ergens iets over het juiste merk stift. Ik geloof dat de 'echte' het beste houdt.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

De echte dus. (Ik weet bijna 100% zeker dat ik die niet in huis heb.)

Ik denk dat ik de naam van het zaaigoed er maar in moet branden, voor de zekerheid en zo.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Hee, leuk idee Spits, en laat ik nou een tijdje gelee een brandpen bij de Lidl hebben besteld. Denk dat die hier wel voor te gebruiken is.

Bij deze het goede voornemen voor 2018: Naamstokjes voor bij mn fruitstruiken.

Geplaatst: (aangepast)

Wat een leuk idee Spitskool! Takjes hebben we genoeg. Ga ik ook mee aan de slag als ik weer thuis ben. Zal ook even naar die brander kijken. Benieuwd.

Edit; ik geloof dat ik de laatste brander heb besteld. Bedankt voor de link Erny!

aangepast door Gast
Geplaatst:

Combinatie van het idee van Spitskool en Erny, en puur natuur: ingebrande ijsstokjes.

Vooral voor de zaaisels, want klein. Dat wordt dus veel ijsjes eten

DSCF695782601516269668.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat ziet er geslaagd uit speets. Ik hoop voor jou dat je nog een opgespaard bergje ijsstokjes hebt van de afgelopen zomer. Zelf ga ik straks nog wat stokken en takken rapen op de dijk na de storm van vandaag. En daarna dit weekend ook maar aan het branden.

Geplaatst:

Heb je toch een brander gevonden? Ik kreeg 2 dagen na betalen nieuws van Lidl dat de brander er toch niet meer was en of ik de webshop in de gaten wil houden.... grrrrrr

Geplaatst:

En dat nadat ik dacht dat jij de laatste Lidl-brander voor mijn neus vandaan had gekaapt.

Er zijn nog meer goedkope branders te vinden online, bij webwinkels die ze wel op voorraad hebben.

Geplaatst:

Ik gebruik sinds twee seizoenen een dymo labelwriter ( voor in de hand) voor het labelen van mijn rozen. Dit bevalt overigens prima...nadeel is dat de cassette die er in moet wel aan de prijzige kant is.

Ben nu bezig om mijn aardbeien zo te gaan labelen en daarna ook mijn vaste groente en kruidenplanten. Stift van welk merk dan ook is prima voor thuis, voor de stekken. Maar dat werkt hier niet op de tuin. Blijkbaar hebben de witte stekers daar toch teveel van weersinvloeden te lijden.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Ik ga het met deze paintmarkers proberen.

De witte voor op donkere ondergronden of direct op de plant zelf.

De labels heb ik uit bakjes van yogert en boter geknipt.B31ADF43-BC51-408A-9D9F-36174BCF0C6254781543680000.jpeg

Geplaatst: (aangepast)

Die etiketten is en blijft proberen hier. De perfecte oplossing nog niet gevonden, na van alles proberen. In de loop van de tijd al vaker namen van rassen vergeten/kwijtgeraakt/verloren bij entingen, zaailingen e.d. en dat is niet leuk.

Dit zijn mijn ervaringen en waarmee ik tot hier de beste resultaten boek. Allemaal ook weer hun beperkingen/gebreken!

De tekst houdt redelijk, Roland, met zo een Edding stift...maar dan moet je zorgen dat de zon er niet op schijnt, dus ze naar de rand van de pot keren. Anders blijkt na een paar zonnige weken het plaatsje soms toch ineens niet-meer-leesbaar. Mijn ervaring is dat een zacht potlood soms nog beter voldoet, want niet verbleekt, maar dan moet kunststof ondergrond wat ruw zijn. Op hout werkt een ballpen vrij goed...ook dat verbleekt niet. De kunststof labeltjes zullen door UV snel uit elkaar vallen. De beste watervaste stiften die ik tot nu toe ken koop ik in Engeland (doet iemand voor me die daar voor werk geregeld moet zijn) en zijn van het merk "Sharpie", permanent marker, fine point. Heb even gegoogled en dit is die die ik bedoel...met de toevoeging op de website "extreme". https://www.sharpie.com/markers/specialty/extreme?sku=SHExtremeBlackFine

Een snelle en gemakkelijke oplossing ook voor zaailingen en entingen e.d. zouden van die leer-achtige papieren labels zijn, die kwekers veel gebruiken. Het is een bandje, met een gleuf waar je het label doorsteekt zodat het rond de stam of een tak van een struik of boompje zit. Ze worden geleverd op rollen of in vellen en kunnen geprint worden of beschreven door kwekers. Bij groothandels worden ze met 10.000en tegelijk verkocht. Ik heb al overal gezocht, maar ik weet niet hoe ik er als particulier een paar honderd van die behoorlijk sterke en snelle labels zou kunnen kopen. Die beschrijf je met balpen, potlood of een watervaste marker en houden het een paar jaar uit. (Mocht iemand aan een aantal van deze makkelijke labels kunnen komen, dan hou ik me zeer aanbevolen! Uiteraard tegen vergoeding!)

gleufetiket-17x20weib76361543691991.jpg

De beste permanente oplossingen die ook betaalbaar zijn, zijn van keramiek of van hardhout.

Keramiek maak ik van de afvalklei van mijn vrouw die o.a. draait. Het is betaalbaar voor mij omdat er niets extra gekocht hoeft te worden. Na een paar keer mee draaien is de structuur van de klei weg en van die afvalklei rol ik plaatjes van ongeveer 1cm dik. Daarin kras ik de gewenste tekst en vul die inkrassing op met zwarte kleurpigment voor keramiek. Tevens een gat voor een bindbuis of plastic touw. Daarna moeten ze 2x gebakken, mee gebakken met haar andere werk. Eerst een biscuit-bak van ca. 900 graden, dan glazuren met transparante glazuur en nog eens bakken op steengoed-temperatuur = 1200 a 1300 graden....afhankelijk van de klei. Het resultaat is sterk en weerbestendig, zolang het niet valt op een harde ondergrond. Nadeel is dat er soms enkele maanden tijd verstrijken tussen een plaatsje nodig hebben en het ter beschikking hebben en als je het speciaal moet doen heel erg duur uitkomt. Na 5 a 6 jaar nog prima.....mochten ze ooit verbleken of door mos overgroeien, dan kun je de ingekerfde letters nog steeds lezen.

keramiek-naamplaatsje19191543686389.jpg

Bij bouwmarkten e.d. heeft het rollen borderrand van hardhout. Dat hout vergaat niet gauw, zeker als het ergens hangt niet. Ik haal de halfrond paaltjes uit zo een rol, boor er een gat in (voor mijn accuboor te hard...moet de grote jongen te voorschijn halen). Ik beschrijf en bekras ze met tekst met een combinatie van balpen en watervaste oost-indische inkt en dat lijkt goed te houden...tot nu 2 jaar aan een aantal bomen zonder aan leesbaarheid in te boeten. Dit is een snellere en goedkope oplossing (ik schat ca. 30 cent per plankje) maar je bent even bezig om er een paar te maken.

borderrol-hardhout52121543686400.jpg

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Voor labels die niet mogen vervagen gebruik ik een graveerpen ( van de Lidl) in combinatie met wat aluminium strip of (rest) plaatje.

Voor kleine zaken gebruik de muntjes van de winkelwagentjes als er niet te veel reclame op staat.

Daar zit al een gaatje in en een ringetje aan en zijn gratis en ik hoef de randjes niet te vijlen.

graveerpen38051543690964.jpg

Geplaatst:
Weknow:

Bedoel je dit soort dingen?

Neen...zErny....zeker die aliexpress dingen niet....die zijn voor mij juist de grootste oorzaak van dat ik van vele enten of opgekweekte bomen en struiken de naam ben kwijtgeraakt. Door wind en weer breken die dingen af (verbrokkelen als het ware) na een paar maanden, een half jaar, een jaar of zo. Dan kun je nog beter een steeketiket in de pot of tegen de stam in de volle grond gebruiken als tijdelijke oplossing. Ik zoek dus iets dat echt jaren goed meegaat.

(Het is bijvoorbeeld daardoor dat ik nu nog steeds niet zeker ben welk boompje de Veendammer glorie appel is waarvan ik een jaar of 4 terug enthout van jou heb gehad....en zo zijn er nog een heel aantal. Ik kreeg van een perenverzamelaar een 15-tal familiebomen waarin dit soort labels zaten of die ik erin gehangen heb.....na 1 winter diepe ellende...ik weet nauwelijks meer welke zeer bijzondere peren ik heb en waar die hangen.)

Tegenwoordig wil ik dus alleen zeer degelijk materiaal en voorzie ik het vaak van 2 of 3 naambordjes. Geheugen wordt ook minder natuurlijk wegens leeftijd. )

Geplaatst:

Ik denk dat ik er wel aan kan komen weknow. Zal binnenkort eens vragen bij mijn plantleverancier, die heeft ze in grote hoeveelheden, of ik er wat van mag hebben.

Geplaatst:
Ik denk dat ik er wel aan kan komen weknow. Zal binnenkort eens vragen bij mijn plantleverancier, die heeft ze in grote hoeveelheden, of ik er wat van mag hebben.

Bit, ik houdt me ook aanbevolen, 1000st... (als het kost niet als een vliegtuig )

Geplaatst:

Wauw, Bit. Zou erg fijn zijn. Dank voor je moeite! Wil er zeker ook iets voor vergoeden en natuurlijk eerlijk delen dan met Yuras.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik zoek nog naar een marker die blijft zitten... ik heb braaf al mijn etiketten geschreven en is na een maand alweer niet te zien. Op die enkeling na. Zo vervelend dit. Welke marker gebruiken jullie? Ik zoek alleen een marker tip! Wil niet graveren of anderszins moeilijk doen.

Geplaatst:

Ik maak dymo etiketten, met goedkopere etiketten van Aliexpress. Die van Dymo zelf zijn in mijn ogen veel te duur.

Plakt prima op een pvc buis. Rot dus ook niet weg, duurzaam.

• Like 1

Onkruidmanager 1.0

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...