aalterse-willy Geplaatst: 21 december 2013 Geplaatst: 21 december 2013 Ligt er geen laagje kaam op? Dat vind ik ook niet zo lekker ruiken, eerst afscheppen en nog een weekje wachten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
RobO Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Vanaf 12 november...Ruikt een beetje als een volle baby luier..Lijkt mij niet goed. nee, als je in de pot kijkt (neus dicht natuurlijk ) zie je dan zuurkool of kaam (wit snotje, kun je er gewoon afscheppen) of iets anders (bruinig, groenig snotje = helaas pindakaas)?als het er goed uitziet zou ik m nog een week of 4 laten gaan, bij zeg 10 graden (wij zetten de potten een week op 20 graden in de kamer, daarna een week of 3 in de keuken bij 16 graden en dan een week of 4 bij zeg 10 graden; daarna ruikt ie pas lekker vol naar zuurkool;als je hem te warm houdt gaat het proces te snel en wordt de zuurkool te zuur en heeft ie een minder volle smaak) Quote
Mibo Geplaatst: 1 januari 2014 Geplaatst: 1 januari 2014 Ik heb deze week een zuurkool starters pakket van de Brouwmarkt voor mijn verjaardag gekregen. Het valt me op dat er sulfiet en citroenzuur bij zit om mee schoon te maken. Dat lijkt me zo aggressief....Ik lees er op dit topic ook niets over. Ook zit er een zakje bij om het fermentatieproces op gang te brengen. Heb ik het goed begrepen dat je de pot alleen met soda en heet water schoon hoeft te maken, en dat je in principe ook geen starthulp nodig hebt? Het lijkt me dat als het langzamer gaat de smaak beter wordt. En hoeveel wijn voegen jullie toe, en moet dat een speciale soort zijn? En maakt het nog uit wat voor een zout gebrukt wordt, zeezout, himalayazout, keukenzout, grof, fijn???En tot slot, kan ik half januari nog gewoon beginnen of ben ik dan te laat? Alvast bedankt voor de tips! Groeten, Mieke Quote
RobO Geplaatst: 2 januari 2014 Geplaatst: 2 januari 2014 klopt! dat goed schoonmaken met hete soda genoeg is, en opstarten hoeft ook niet (gebruik liefst bio-kool)citroenzuur kan geen kwaad, sulfiet zou ik niet gebruiken, starthulp (wat zit er in?) mag ookwe gebruiken hier gewoon goedkoop fijn zout zonder toevoegingen 1 % dus 10 g per kg koolde wijn (0,5 l per 4 kg kool) moet wel lekker zijn vinden wij, niet te zoet, een goede droge Riesling bijvoorbeeld (als je het niet goed genoeg vindt om te drinken is het ook niet goed genoeg om mee te koken) het is prima er nu mee te beginnen, sterker nog: je hebt wat meer controle over de temperatuur dan in augustus/september (weekje op 20 graden tot de gisting goed op gang is, dan een paar weken op 15-16 graden om te fermenteren, dan koeler om niet door te zuren) Quote
Mibo Geplaatst: 2 januari 2014 Geplaatst: 2 januari 2014 Bedankt voor de tips, al vraag ik mij af of een goede droge riesling bij mij de tijd krijgt in het zuurkoolvat te belanden Ik ga over 2 weken beginnen, heb helaas niet eerder tijd. Quote
RobO Geplaatst: 2 januari 2014 Geplaatst: 2 januari 2014 gewoon 3 flessen nemen... tijd? valt mee als je in de keukenmachine snijdt met het fijne mes; ik schat 5 minuten alles wassen in hete soda en naspoelen, 10 min kool wassen en snijden (moestuinkool kost wat meer tijd ivm zand & inwoning), 10 minuten kneuzen en roeren, 5 minuten goed in de pot stoppen en 8 weken wachten tottie goed is Quote
Mibo Geplaatst: 2 januari 2014 Geplaatst: 2 januari 2014 Met 3 flessen riesling duurt het geheid langer! Maar het valt me mee, ik dacht dat je er veel langer mee bezig zou zijn! Quote
Mibo Geplaatst: 2 februari 2014 Geplaatst: 2 februari 2014 Het zit in de pot, ik kan niet wachten! Mag ik zo nu en dan wel even kijken of er al wat gebeurd? Quote
RobO Geplaatst: 2 februari 2014 Geplaatst: 2 februari 2014 dat ziet er heel goed uit , ik zou pas na een week of 4 gaan kijken en het waterslot goed gevuld houden om besmetting te voorkomenje hoort/ruikt al aan de blupjes of het goed gaat (zou ik wel doen als er niemand kijkt.... ) wij zetten de stenen wel onder water met 1% zout als er niet genoeg sap uit de kool gekomen is vraagje: waarom heb je de appel in een laagje gedaan en niet doorgehusseld?vraagje 2: had je de kool gezouten voordat ze in de pot ging? (zag geen zoutpot bij de ingrediënten)vraagje 3: je houdt de stamper nogal dreigend boven de emmer heb je gestampt of gekneusd ? Quote
Mibo Geplaatst: 2 februari 2014 Geplaatst: 2 februari 2014 wij zetten de stenen wel onder water met 1% zout als er niet genoeg sap uit de kool gekomen isDe stenen staan half onder het vocht, moeten ze echt helemaal onder staan? vraagje: waarom heb je de appel in een laagje gedaan en niet doorgehusseld?Geen flauw idee, maar het staat wel leuk vraagje 2: had je de kool gezouten voordat ze in de pot ging? (zag geen zoutpot bij de ingrediënten)Ja, zit er in, ik was de wijn ook vergeten bij de ingrediënten te zetten, maar die zit er ook in, daarentegen had ik wel een uitje er bij staan, en die ben ik vergeten er in te doen vraagje 3: je houdt de stamper nogal dreigend boven de emmer heb je gestampt of gekneusd ? Gekneusd, hield hem hoog voor de foto.... dat ziet er heel goed uit , ik zou pas na een week of 4 gaan kijken en het waterslot goed gevuld houden om besmetting te voorkomen Ik hoop dat dat goed gaat, de katten vinden het water uit het waterslot een stuk lekkerder als uit hun bakje Nu aan het genieten van de rest van de fles wijn Quote
RobO Geplaatst: 2 februari 2014 Geplaatst: 2 februari 2014 @wijn: maar ik zou de katten niet aan het water laten komen...en dat water halverwege de stenen is prima het appellaagje staat leuk ; ik doe de appel in snippers en hussel met kruiden en lauriersnippers om de smaken overal te laten intrekken en de mix makkelijker uit de pot te kunnen scheppen (per keer 200 g pp) en proost hè Quote
Mibo Geplaatst: 2 februari 2014 Geplaatst: 2 februari 2014 ik doe de appel in snippers en hussel met kruiden en lauriersnippers om de smaken overal te laten intrekken en de mix makkelijker uit de pot te kunnen scheppen (per keer 200 g Dat klinkt een stuk handiger....volgend jaar beter Quote
kris1984 Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Wat raaden jullie aan om de zuurkool in te maken. Een echte zuurkoolpot of zoon water dichte vat die je bij welkoop koopt? Ik wil het zelf ook eens probeeren. Maar vind zoon pot best wel pitig van prijs. Quote
thea Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Moestuinlid @ Pisorka wil aan haar buurman (keramist/zoutglazuur)vragen voor zuurkoolpotten en azijnpotten? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
RobO Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Wat raaden jullie aan om de zuurkool in te maken. Een echte zuurkoolpot of zoon water dichte vat die je bij welkoop koopt? Ik wil het zelf ook eens probeeren. Maar vind zoon pot best wel pitig van prijs. het gaat ook heel prima in een emmer met deksel dat je af&toe optilt; als je maar heul schoon werkt Quote
kris1984 Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Robo kan het in een doorzichtige emmer of is het juist nodig dat het donker is in de emmer? Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 Hoera....heb een zuurkool vak gekregen en wil het nu gaan proberen. Verbeter mij maar als ik het fout heb. Kool, jeneverbessen/zwarte peper/ lepeltje yoghurt/water of witte wijn/ dun raspen en de zooi moet onder staan t/m de steen? En wat is de reden dat men er appel bij doet?groet. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
aalterse-willy Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 En zout???? Geen water nodig hoor, mogelijks een scheutje witte wijn, yoghurt is ook niet echt nodig, de kool gist wel van zichzelf.Wel goed kneuzen zodat het sap er gemakkelijk uitkomt, is bij ons al elke keer gelukt. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Mariekeenfrance Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 Ja zout natuurlijk....vergeten op te schrijven. En bedankt weer voor het antwoord....spannend! Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
RobO Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Hoera....heb een zuurkool vak gekregen en wil het nu gaan proberen. Verbeter mij maar als ik het fout heb. Kool, jeneverbessen/zwarte peper/ lepeltje yoghurt/water of witte wijn/ dun raspen en de zooi moet onder staan t/m de steen? En wat is de reden dat men er appel bij doet?groet. kool en zout is genoeg, de rest is luxe de kool met dekblad moeten idd onder het sap staanappel is voor de smaak, wij bakken wat appelblokjes als we het gaan eten je vat de eerste weken niet openen, ruikt niet fijnlater af en toe kijken en evt witte schimmel wegscheppen Quote
aalterse-willy Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Die witte laag, dat word chaam genoemd, maar is dat nu feitelijk een schimmel?Is totaal onschadelijk toch? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Mariekeenfrance Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Oei, ik heb er geen dekblad op gedaan, is dat erg? En na hoelang mag je in de pot kijken? Hij boert al aardig. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
aalterse-willy Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Liggen er stenen op om de kool onder haar sap te houden?Het is wel beter om er een paar buitenbladeren op te leggen, is enkel om alles van de stenen gescheiden te houden en goed onder te krijgen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.