Geplaatst: 19 juli19 Jul Is dat niet veel te vroeg om zuurkool te maken. Dat doe ik ergens in het najaar. De eerste weken mogen best warm op 20 graden,maar daarna moet het koeler. Het doel van zuurkool te maken is toch om ook in de wintermaanden nog wat te eten te hebben. Zo was het vroeger zonder elektra en diepvriezers. Wekken en fermeteren. Vraag : hoe gaat het met de zuurkool.
Geplaatst: 20 juli20 Jul Nou die ziet er goed uit, ruikt ook al lekker. Mooi helder vocht, geen gedoe met kaam er op ofzo. De pot staat nu in onze minder-koude-kelder. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juli20 Jul Ik denk dat dat ook het goede antwoord is; het hebben van een kelder. Zo jammer dat die niet meer een normaal onderdeel zijn van een huis. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 juli31 Jul En om daar dan gelijk maar een hele mooie kelder tegenaan te gooien 😍die van borg Verhildersum, waar wij gisteren dus even waren. De appels van de borg staan al ergens anders maar ik moest ook gelijk denken aan de kelder.Ik zoek eigenlijk altijd bij borgen en kastelen en oude huizen naar de kelder. Vlakbij de keuken, waar alles bewaard wordt, geweckt en gekoeld enzo. Van waaruit alles en iedereen, belangrijk of niet gevoed wordt.Geen ondergrondse diepe kast, zoals bij mijn pake en beppe, maar een echte! Met een gewelf! (en deze heeft in het afgesloten gedeelte ook bezoek van de watervleermuis)Zuurkoolpotten stonden hier ook, om maar even weer on-topic te gaan 😁 31 juli31 Jul aangepast door woldistel Foto's Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 juli31 Jul En ik! Maar mijn zuurkoolpot staat momenteel in de kruipruimte zuurkool te produceren, want zo’n mooie kelder hebben wij niet en zelfs een minder mooie ook niet. Minder fancy, maar werkt ook. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 1 augustus1 Aug 7 uren geleden, Tanja65 zei:Minder fancy, maar werkt ook.Als er maar zuurkool gemaakt wordt, toch. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 september28 Sep Vandaag voor het eerst in mijn leven zuurkool gemaakt, tenminste dat moet het worden. Hierbij wat foto’s van het proces. Het heeft wel wat uurtjes in beslag genomen, maar dat komt omdat ik het per 500 gram heb verwerkt en wat wachttijd heb genomen tussendoor. Ik heb een pot van 2 liter en daar heb ik 2 biokooltjes in weten te krijgen. Netto 1800 gram. Daar eten we, als het allemaal goed gaat, wel 3 à 4 keer van. Ik vond het superleuk om te doen! Volgend seizoen ga ik wat spitskool in de tuin zetten. Nog leuker om het met eigen kool te maken natuurlijk .Work in progress Alles zit in de pot. Tussen de lagen steeds wat zwarte peperkorrels en een paar jeneverbessen toegevoegd.2 uur laten staan, toen kwam er meer vocht vrij. Aangevuld met een flinke scheut droge witte wijn.Lekker toegedekt met wat koolblad.Verzwaringsstenen erin. Goed aangedrukt. Stenen staan mooi onder het vocht.Deksel erop, waterslot gevuld met wat zout water. En nu staat hij mooi te wezen op het aanrecht. Nog een week of 6 tot 8 geduld…. Het moeilijkste van het hele proces.
Geplaatst: 28 september28 Sep Wij hebben er sinds kort precies zo een! Toppie zijn die he. Gaat vast goed komen! En ja, met spitskool lukt het goed. Lichter dan met witte kool. Wij vonden het een succes. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep 5 minuten geleden, Tanja65 zei:Toppie zijn die he.Vind ik ook! Erg mooi en met de hand gemaakt. Dit formaat vind ik ook fijn. Niet al te groot. Later in het seizoen wil ik er kimchi in maken. En Turkse ingelegde groenten wil ik ook graag proberen.
Geplaatst: 28 september28 Sep Zie er goed uit hoor!1 uur terug, Dahli zei:waterslot gevuld met wat zout waterDoe je dat met zout water? Heb je daar een reden voor?Ik doe altijd gewoon water uit de kraan, gaat altijd goed. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 28 september28 Sep Kimchi hebben wij als eerste gemaakt - niet mijn ding maar onze dochter die aziatisch is, vond het fantastisch. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep 36 minuten geleden, hazeltje zei:Heb je daar een reden voor?Ja 😊. Ik heb begrepen dat het mengsel in de pot soms water uit het waterslot ‘zuigt’. Denk door onderdruk. Dan vind ik het een prettiger idee dat dat geen zuiver water is, maar gelijk aan de vloeistof die al in de pot zit, qua zoutgehalte. Dan blijft dat op peil en wordt niet verdund. Het zal allemaal wel loslopen, maar het is toch scheikunde waar we allemaal mee bezig zijn 😉. Ik sla soms door 🤪,. 28 september28 Sep aangepast door Dahli
Geplaatst: 28 september28 Sep Ah oké. Dank voor je uitleg. Klinkt logisch eigenlijk wel. Ik ga ook eens op zoek naar info. Nu wil ik het ook precies weten. Ik sla soms ook een beetje door, om in jouw vocabulaire te blijven 🤣 A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 29 september29 Sep Zo. Klaar.50 min aan de lijn gehangen met PostNL waar pakket blijft en onderwijl schaven, zouten, kruiden, stampen en herhalen.Ruim 5 kg kool met kruiden. Ik heb koriander, mosterdzaad, zwarte peperkorrels en jenerbes met een beetje venkelzaad gebruikt. Dat zit in gekochte kruidenzuurkool en vind ik altijd mega lekker. Scheutje wijn, plensje water. Nu maar wachten. Ik vind de verfijnde smaak van zelfgemaakte zuurkool heel lekker. Maar ben dol op alle zuurkool. Zelfgemaakt alleen net wat lekkerder. 29 september29 Sep aangepast door Mellie Foto vervangen
Geplaatst: 29 september29 Sep @Mellie Wat een werk zoveel kool! Zo’n doorzichtige pot is ook mooi 😍. En je kunt zien wat er gebeurt. Ik heb namelijk hier nu al moeite om de deksel niet omhoog te doen om te kijken of er iets gebeurt…..
Geplaatst: 29 september29 Sep Ahaha ja das dan weer de mazzel van zo’n plastic ding 😆 ik hoef me niet af te vragen hoe het proces verloopt @DahliIk denk dat er morgen wel een steen bij past. Het was nu net niet mogelijk. Nog even wat inzakken. 29 september29 Sep aangepast door Mellie Autocorrect
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Na ruim 1 week een update met meteen een vraag. Zojuist heb ik de deksel van de zuurkoolpot gehaald voor een check (zie foto hieronder). De pot heeft de afgelopen dagen in de zitkamer en keuken gestaan. Op zo’n 18 à 19 graden. Af en toe een blubje gehoord en geroken. Typische koollucht, prima dus. Ik zie dat het vocht boven de stenen toegenomen is, alles staat lekker onder. Maar wat nu? Moet ik het kouder zetten, in de schuur bijvoorbeeld? De temperatuur zal daar tussen 10 en 15 graden zijn. Of is het handiger nu te proeven en bij onvoldoende zuursmaak nog binnenshuis te houden? Ik lees her en der dat sowieso na een paar dagen de temperatuur omlaag kan. Ik weet het dus even niet. Wat doen de zuurkoolmakers onder ons?
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Ik laat het al tijd best heel lang in de kamer staan. Bij ons binnen is het momenteel niet warmer dan 18C, dus staat de kool ook zo iets, misschien iets koeler, want vlak bij het raam. Na 3 dagen heb ik vaak niet het idee dat er al heel erg veel gebeurt. En wat is best lang? Tja euhhhh, geen idee, maar veel langer dan de 3 dagen die overal staat. Ik denk wat we zeker wel 2 weken genieten van het geplop. Daarna zet ik het bovenaan de trap van de kelder, omdat ik het teveel gedoe vindt om in de kelder zuurkool uit de pot te halen. En bovendien is mijn grote pot echt zo zwaar, die krijg ik echt niet steeds de trap op en af. Ik heb niet de indruk dat het veel zuurder wordt. Ik vind onze zuurkool altijd lekker zacht qua smaak (ik bedoel dus niet zachte kool stukjes, maar gewoon een lekker fris zuurtje). We hebben gisteren het laatste restje zuurkool gegeten die ik 9 december maakte (dat is langer geleden dan ik dacht), en die is dus al die tijd gewoon in de pot gebleven, boven aan de keldertrap. Ofwel, ik doe vooral wat makkelijk is en hoe het uitkomt. Nog nooit iets mee mis gegaan wat zuurkool betreft.Lekker nuttig he deze info 🤣 A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Zeker nuttig @hazeltje! Gewoon niet te ingewikkeld doen dus. Jouw omstandigheden lijken erg op die van mij en ik heb ook een kelder. Ik laat de pot nog lekker een weekje in de keuken staan, dan proef ik. En afhankelijk van het resultaat verplaats ik de pot naar kelder of schuur.
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Ahhh fijn om te lezen.Je pot ziet er nu goed uit hoor, met mooi doorzichtig vocht en een heel klein beetje "troebel", net geen water meer zeg maar. Ik probeer wel altijd de stenen al onder het vocht te hebben als ik de zuurkool maak, anders krijg je soms toch gekke dingen op de stenen (zeg maar schimmel). A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.