Fruithapje Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Hoi allemaal Ik wil binnenkort graag een aantal frambozenplanten gaan planten, maar ik ben er nog niet helemaal uit welke rassen geschikt zijn en waar ik de planten het beste kan kopen, bij een kweker in de buurt of op internet bestellen ?Ik wil graag 8 verschillende rassen proberen, 4 zomerframbozen en 4 herfstframbozen. Ze komen op het zuiden te staan en hebben bijna de hele dag zon (als de zon schijnt tenminste). Ze komen op een zandgrond te staan, eventueel gemengt met tuinaarde.De volgende rassen heb ik al uitgezocht: Tulameen, Golden Everest, Himbo Top en de Fallgold.Zijn dit goede keuzes en weten jullie nog 4 andere rassen? Alvast bedankt,Youri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Zie deze site ze zijn goed en betrouwbaar.http://www.proeftuin.eu/ Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Golden Everest, Tulameen en Himbotop zijn zeker goede keus. Heb je een rede waarom geen Polka? Vele mensen zijn daar enorm fan van! (ik vind hem zelf een makkelijke plant, die veel produceert maar de smaak is me niet zoet genoeg).Verder kun je misschien ook een Tayberry neerzetten? Is geen échte framboos maar wel een leuke toevoeging. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted September 15, 2012 Author Share Posted September 15, 2012 De polka komt waarschijnlijk ook op mijn lijstje als hij maar niet te zuur is. Ik heb wel eens frambozen gehad die zo zuur waren dat je echt zo'n zuur gezicht kreeg en dat was niet echt lekker. Een tayberry had ik ook al naar gekeken maar waarschijnlijk komt die pas over een jaartje in de tuin.Ik heb ook uw site bekeken en ik zie dat u ook frambozenplanten kweekt. Met welke rassen heeft u goede ervaringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Wat volgens mij erg belangrijk is: oogstspreiding.Als je 8 frambozen plant, zet dan een vroege, een/twee normale en een late zomerframboos (dat is per definitie Octavia).En ook een vroege, een normale en late herfstframboos . Dan heb je 7 maanden frammbozen per jaar... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted September 15, 2012 Author Share Posted September 15, 2012 Daar zat ik ook al naar te kijken, maar ik moet er ook rekening mee houden dat ik meestal de laatste anderhalve week van juli en de eerste week van augustus op vakantie ben, dus ik heb het liefste dat er in die weken wat minder frambozen te oogsten zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted September 17, 2012 Author Share Posted September 17, 2012 Ik heb het volgende uitgezocht: Zomer:Cascade DelightGlen AmpleGolden EverestTulameen Herfst:FallgoldHimbo TopAroma Queen (/Polka)Sugana Lubera Primeberry (/Polka) Ik twijfel nog tussen de Aroma Queen, Sugana Lubera Primeberry en de Polka. Welke twee zou ik kiezen? Hebben jullie nog met de andere rassen ervaringen? (Positieve en negatieve) Alvast bedankt,Youri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 Sugana Lubera Primeberry en de Polka heb ik ervaring mee. Bij polka zijn de vruchten voor m'n gevoel groter, maar Sugana vond ik wel érg lekker. Ik zelf heb gekozen voor Polka in m'n tuin, vooral aangezien ik daar zoveel enorm positieve berichten over hoorde dat ik hem móest proberen. Sugana heb ik alleen in de winkel geproefd.Aroma Queen is wel populair, maar vind ik persoonlijk minder goed dan de twee bovenstaande. Ook zeker geen verkeerd ras overigens. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted September 17, 2012 Author Share Posted September 17, 2012 Oke, dan worden dit de rassen denk ik: Zomer:Cascade DelightGlen AmpleGolden EverestTulameen Herfst:FallgoldHimbo TopPolkaSugana Lubera Primeberry De frambozen komen op zandgrond, is het beter om dit te vermengen met tuinaarde ofzo, of is dit niet nodig? Alvast bedankt,Youri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erja Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 Hallo,Ik volg dit onderwerp omdat ik zelf graag wat frambozen, bramen en rode besjes zou willen zetten.Het liefst van al wat verschillende rassen. Ik zie dat Youri hier 8 verschillende rassen wil zetten. hoeveel plaats heb je daarvoor nodig?Er is 16 meter voorzien in mijn tuin om frambozen,bramen en rode bessen te zetten. Hoeveel rassen kan ik hierop kwijt? M.a.w. hoeveel meter gebruiken jullie per ras?Hangt misschien ook van de opbrengst af?Dank u. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 De vraag is hoevel plaats je wil vrijgeven. Ik heb 8 rassen aangeplant, telkens ongeveer 2,5 m frambozenhaag per plant.Twee van de herstframboosrassen (Joan J en Himbotop) leveren voor 5 meter haag dagelijks 300-500 gr op. Let wel, deze planten zijn geplant zoals het hoort en staan het grootste deel van de dag in de zon. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted October 5, 2012 Author Share Posted October 5, 2012 Hoi, Ik wil de frambozenplanten binnenkort gaan bestellen en planten, maar ik heb nog een aantal vragen die ik voor de zekerheid aan jullie stel. Ik wil de planten tussen twee palen met draden ertussen zetten, op deze mannier: Hoeveel draden zou ik er tussen doen? 3, 4, 5, enz? Op welke hoogte?- Wat zou ik tussen de palen maken? Wat voor een soort draad? Touw of iets stevigers?- Waarmee zou ik de frambozen planten vastmaken aan het draad?- Ook wil ik graag tay-, kruis- en aalbessen naast de frambozenplanten zetten. Kun je kruis- en aalbessen ook op deze manier leiden? En kunnen deze planten ook naast elkaar staan?- Hoeveel afstand zou ik tussen de verschillende planten/rassen laten? (Plantafstand)- Welke soort frambozenplanten hebben het meeste zon nodig, de zomer- of herfstframbozen? Hebben tay- kruis- en aalbessen meer of minder zon nodig dan frambozen planten? Het verschil in zonuren tussen de ene kant van de tuin en de andere kant is ongeveer 0,5 tot 1 uur.- Is een zandgrond genoeg voor de planten, of moet ik er tuinaarde ofzo doorheen mengen?- De herfstframboos moet je toch na het planten tot de grond snoeien? Maar moet je dit ook met de zomerframboos doen of niet? @Frank Houweling: Weet jij wanneer de Polka weer leverbaar is? Volgens mij zijn dit alle vragen die ik nog heb.Alvast heel erg bedankt voor diegene die mijn vragen kan beantwoorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 6, 2012 Share Posted October 6, 2012 @Fruithapje, volgens mij November maar dat weet ik zo snel niet. Je kunt ons even mailen dan nemen we contact op als ze er weer zijn. Om maar meteen wat vragen te schieten: Waarmee zou ik de frambozen planten vastmaken aan het draad?Flexibel bindbuis, dat is stevig maar snijd niet. Kan je hier kopen voor €1,- per rol, maar is ook in elk tuincentrum te krijgen. Ook wil ik graag tay-, kruis- en aalbessen naast de frambozenplanten zetten. Kun je kruis- en aalbessen ook op deze manier leiden? En kunnen deze planten ook naast elkaar staan?Ja, dat is zeker mogelijk, maar dat groeit toch langzamer en wordt ook minder hoog. De taybessen groeien precies het zelfde als frambozen though. Je moet dus niet klagen als het niet "één geheel" is. Hoeveel afstand zou ik tussen de verschillende planten/rassen laten? (Plantafstand)Dit verschilt heel erg per persoon, sommige mensen zetten er 2 op een meter, andere mensen één plant op twee meter. Ik zet één plant per meter aangezien een framboos zelf gaat uitbreiden. Vaak zit het dan na een jaar vol. - Welke soort frambozenplanten hebben het meeste zon nodig, de zomer- of herfstframbozen? Hebben tay- kruis- en aalbessen meer of minder zon nodig dan Zomerframbozen hebben naar mijn mening wat meer zon nodig, maar erg veel verschil is er niet. Kruisbessen en aalbessen hoeven iets minder zon, taybessen even veel. - Is een zandgrond genoeg voor de planten, of moet ik er tuinaarde ofzo doorheen mengen?Ik zou de planten in een beetje potgrond planten. - De herfstframboos moet je toch na het planten tot de grond snoeien? Maar moet je dit ook met de zomerframboos doen of niet?Zou ik zelf niet doen, ik zou er gewoon 20 a 30 cm. op laten staan, maar dat is geheel persoonlijk. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted October 6, 2012 Share Posted October 6, 2012 Hoeveel draden zou ik er tussen doen? 3, 4, 5, enz? Op welke hoogte? Dat hangt in eerste instantie af van het frambozenras. Een Tulameen, Himbotop en Glen Magna in mijn tuin groeien tot > 2 meter. Zelf heb ik drie draden gebruikt op 50 - 100 - 150 cm en voor deze rassen is dat net iets te laag - Wat zou ik tussen de palen maken? Wat voor een soort draad? Touw of iets stevigers? Ik gebruik staalkabel met draadspanners, maar er zijn zeker goedkopere opties - Waarmee zou ik de frambozen planten vastmaken aan het draad? Er bestaan speciale frambozenklemmen voor, maar zelf doe ik het met bindgein - Ook wil ik graag tay-, kruis- en aalbessen naast de frambozenplanten zetten. Kun je kruis- en aalbessen ook op deze manier leiden? En kunnen deze planten ook naast elkaar staan? Kan perfect, ik zou zeker voor Tay en braambessen tot 2 m hoog gaan, draden om de 40-50 cm. Geef die planten wel de plaats (zelf hebben ze hier een 'rek' van 4 meter per plant, dat lukt net Kruisbessen hebben in theorie meer steundraden nodig wanneer je ze in snoer kweekt (zelf heb ik vier draden op 35-70-105-140). Aalbessen kan je ook perfect leiden tegen draadsysteem (best als drietakkers) Je hebt dan eigenlijk 3 takken die je leidt, en die afgeladen vol hangen met mooie bessen Op mijn blog (link onderaan) vind je nog wat extra foto's terug over het leiden... - Hoeveel afstand zou ik tussen de verschillende planten/rassen laten? (Plantafstand) Frambozen groeien met ondergrondse uitlopers, als je die gewoon naast mekaar zet heb je na enkele jaren alleen nog de snelst en sterkst groeiende soort over. Ik heb plastiek in de grond aangebracht als wortelbegrenzer - Welke soort frambozenplanten hebben het meeste zon nodig, de zomer- of herfstframbozen? Hebben tay- kruis- en aalbessen meer of minder zon nodig dan frambozen planten? Het verschil in zonuren tussen de ene kant van de tuin en de andere kant is ongeveer 0,5 tot 1 uur. Dit zijn allemaal planten die net niet zoveel zon nodig hebben, dus daar zou ik me niet teveel zorgen over maken - Is een zandgrond genoeg voor de planten, of moet ik er tuinaarde ofzo doorheen mengen? Voeg flink wat compost door de grond - De herfstframboos moet je toch na het planten tot de grond snoeien? Maar moet je dit ook met de zomerframboos doen of niet? Ik knip pas aangeplante frambozen niet onmiddellijk terug. Ik knip de oude takken in het voorjaar terug zodra de nieuwe scheuten 30-40 cm hoog zijn (dat betekent dus geen vruchten op de zomerframboos het eerste jaar) 1 Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted October 7, 2012 Author Share Posted October 7, 2012 Heel erg bedankt allemaal voor jullie antwoorden en tips. - Hoeveel afstand zou ik tussen de verschillende planten/rassen laten? (Plantafstand) Frambozen groeien met ondergrondse uitlopers, als je die gewoon naast mekaar zet heb je na enkele jaren alleen nog de snelst en sterkst groeiende soort over. Ik heb plastiek in de grond aangebracht als wortelbegrenzerDit is inderdaad een heel goed idee, ik ga dit denk ik nu ook doen met worteldoek. Weet jij misschien tot hoe diep de wortels van de frambozen ongeveer gaan? En is het voldoende om het plastic/worteldoek alleen tussen de verschillende rassen te doen of is het beter om het rondom elke ras te doen. (Alle rassen komen in een rij te staan)Weet toevallig ook iemand hoeveel ruimte er tussen aalbessen en kruisbessen moet zitten als je kweekt als drietakkers zoals sugar? Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted October 8, 2012 Share Posted October 8, 2012 Ik heb die wortelbegrenzer per ras aangebracht, net om de rassen te scheiden. Mijn begrenzer was 60 cm breed, ik vermoed dat je iets minder diep kan/mag gaan. Aalbessen : 1-takker 35 cm 2 - 2-takkers 70 cm - 3-takkers 105 cmKruisbessen : mijn 3-takkers staan op 120 cm Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted October 8, 2012 Share Posted October 8, 2012 veel minder zal het toch niet mogen zijn vrees ik.Een vriend had ze geplant in metserskuipen welke toch ongeveer 50cm diep zijn , had daar gaten in de bodem gemaakt , en in de grond ingegraven.2 jaar later stonden er overal frambozen.Eerst dachten we dat ze uitzaaiden , en hebben toen samen 1 kuip uit de grond gegraven. de wortels zaten onderaan door de gaten.dus halve meter was onvoldoende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Beetje spuit elf Hier heb ik 3 draden, de bovenste staat op 140cm, de andere 2 op het oog er tussen in. Een volgende keer zou ik voor de frambozen er nog een vierde draad boven zetten, het geheel is toch iets aan de lage kant. De kruisbessen komen tot een stukje boven de tweede draad, dus dat gaat wel goed.Voor de draden hen ik geplastificeerd staaldraad gebruikt. Dat is groen en valt niet zo op. Om de draden strak te zetten heb ik draadspanners, maar dat is eigenlijk een beetje overdreven, de draden in elkaar draaien werkt ook goed. Andere suggestie: De "spandraden" (hoe heet dat officieel, die dingen die vanaf de buitenste palen naar de grond lopen) heb ik vastgezet aan korte paaltjes, die weer verankert zijn met een dwars ingegraven stoeptegel. Succes ermee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted October 16, 2012 Author Share Posted October 16, 2012 Hoi, Ik heb nog een vraagje:Hoeveel afstand (bij het planten) moet er ongeveer zitten tussen het rek/draden en de plant? Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted October 17, 2012 Share Posted October 17, 2012 Ik zet die daar pal onder Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted October 22, 2012 Author Share Posted October 22, 2012 Waarmee kan je frambozen, braambozen, kruisbessen en aalbessen het beste bemesten? Bij het planten kan je toch het beste wat compost toevoegen en planten in potgrond? Maar waarmee kan je ze het beste bemesten in het voorjaar of in de zomer? Voor de (zomer)frambozen is het toch beter om ze te planten op een verhoogd bed? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted October 28, 2012 Share Posted October 28, 2012 Ik bemest die planten niet fel. Als je ze flink bemest krijg je veel jonge en slappe groei. Dat zijn dan de mensen die daarna komen vragen hoe je van de bladluizen op de aalbessen en kruisbessenplanten afgeraakt. Ik gebruik een biologische meststof voor kleinfruit van DCM (maar doseer minder dan aangegeven op de verpakking) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 28, 2012 Share Posted October 28, 2012 Ik gebruik organische meststoffen (gedroogde koemest) met extra kalium. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted October 28, 2012 Share Posted October 28, 2012 Een flinke laag kompost in het vroege voorjaar. daarmee moeten ze het best doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Ik lees een hoop over het wortelranken van de frambozen. Ik heb een verhoogd plant bed ( van grote tegels) van 120 X 100 cm ongeveer 50 cm diep met worteldoek op de bodem en langs de randen. Is worteldoek ( van dat plastic zwarte) voldoende om dit in toom te houden of gaan ze hier op den duur doorheen?Hoe veel struikjes kan ik op m'n plekje kwijt? t heeft de hele dag zon en er staat een schutting aan de west kant opdat ze lekker uit de wind staan. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts