Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
:thumbup:

receptje of linkje?

Met dit recept voor volkoren pompoenbrood maakt u een heerlijk oranjekleurig brood met pompoen.

Ingrediënten[bewerken]

• 500 g pompoen

• 25 g olijfolie of roomboter

• 10 g zout (naar smaak)

• Beetje water

• 750 g volkoren bloem

• 15 g verse gist of 7 gram droge gist.

Bereidingswijze[bewerken]

1. Maak van de pompoen Pompoenpuree door ze te koken of te stoven.

2. Laat de puree afkoelen.

3. Doe de bloem in een grote kom.

4. Maak er een kuil in en doe er de pompoenpulp in.

5. Strooi het zout over de rand.

6. Verkruimel de gist over de pompoenpulp.

7. Voeg de olie of boter toe.

8. Kneed een minuut of 5 machinaal, voeg zo nodig extra water toe als het deeg te droog is.

9. Laat het deeg 40 minuten rijzen onder een droge doek.

10. Stomp het deeg wat ineen, en maak het deeg terug bolvormig.

11. Laat het deeg nog 15 minuten rijzen onder de droge doek.

12. Zet het deeg op een bakplaat, en laat terug 40 minuten rijzen onder de droge doek.

13. Warm de heteluchtoven voor, zodat de 220o C bereikt is als de rijstbeurt klaar is.

14. Zet in de oven en bak 45 minuten.

Variaties[bewerken]

• Gebruik witte bloem in plaats van volkoren bloem

• Kruid het brood met wat paprikapoeder of Provençaalse kruiden

Geplaatst:

Ik heb twee dagen geleden stoofperen geopend - niet uit eigen tuin, wel zelf ingemaakt. Uit 2013, ruim een jaar oud.

die waren helemaal slap als moes, en gegist... allemaal prikkelende bubbeltjes als smaaksensatie. Ik heb het wel gegeten (in mijn eentje), in een bak yoghurt gedaan. Niet vies, niet lekker. De rest maar weggedaan. Ga ik niet voorzetten aan mijn huisgenoten.

Het was niet geweckt, maar op de jam-methode geconserveerd. Nou ja, geconserveerd???

Weer wat geleerd.

Geplaatst:

Vandaag maar eens iets met aardpeer maken. Uiteraard ga ik er niet te veel van eten, aardpeer kan nare bijwerkingen hebben .

Heb net een aardpeer uit de grond gehaald waar ik bijna twee handen voor nodig heb om hem vast te houden.

aardpeer48431418723861.jpg

(sorry voor de slechte kwaliteit foto, maar de lens van mijn telefoon is vies/slecht)

Geplaatst:
Ik heb twee dagen geleden stoofperen geopend - niet uit eigen tuin, wel zelf ingemaakt. Uit 2013, ruim een jaar oud.

die waren helemaal slap als moes, en gegist... allemaal prikkelende bubbeltjes als smaaksensatie. Ik heb het wel gegeten (in mijn eentje), in een bak yoghurt gedaan. Niet vies, niet lekker. De rest maar weggedaan. Ga ik niet voorzetten aan mijn huisgenoten.

Het was niet geweckt, maar op de jam-methode geconserveerd. Nou ja, geconserveerd???

Weer wat geleerd.

@Jasmin het kan wel hoor de jam methode.Het moet 100 graden zijn en een beetje suiker.en de potten in de oven schoon gebrandt bij 125 graden 10 min.

Zo doe ik het al jaren en nog niet een keer verkeerd gegaan.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ja, het inmaken ging wel volgens de regels van hygiëne. Maar er ging toch gisten. Niet genoeg voor alcohol, dat proefde ik niet, maar zowel het vocht als de peertjes tintelden op de tong.

Misschien had ik het eerder moeten opeten. Te lang in de pot. En die snotperen waren echt niet aantrekkelijk om door te slikken, want peertjes moeten een beetje stevigheid hebben vind ik. Misschien snot gekookt, dat kan ik niet herinneren, of anders door het proces in de pot. Niet ziek geworden, geen buikloop, compleet niks gemerkt verder.

Ik heb trouwens ook opgemerkt dat ik buiten het stoofpeertjes seizoen niet zo veel zin had om stoofperen te eten. Ik had ze nu opengemaakt, omdat ik bij de groenteboer geen nieuwe peertjes mocht kopen, voordat ik het ingemaakte spul had opgemaakt. Maar hiep, hoi, ik ga een dezer dagen lekker verse halen, een volle pan koken, en binnen 2 of 3 dagen is dat dan op, omdat alle huisgenoten dan steeds langs de pan lopen om te snoepen of een bakje te vullen.

Ik kook ook altijd gedroogd fruit mee: abrikozen, rozijnen etc. Kaneelstokken. Yammie.

Geplaatst:

knolseldersoepje, vishapje met sla, carpaccio van pompo met kastanjepuree, appelwortel, kweepeerjam, ovenschotel met schijfjes aardappel en pastinaak en bechamel, kip-in-een-jasje, stoofpeertjes, broccoli, nogaparfaiit toe...met z'n 13-en heerlijk

Geplaatst:

Eerste Kerstdag:

Eigen bietjes als salade met walnoot, feta en balsamico's (vijg en normale)

Eigen aardperen als moes met wat eigen aardappel erdoor en bieslook en peterselie.

Eigen pompoen als moes met wat eigen aardappel erdoor met koriander en peterselie.

Eigen knoflook, sjalotten, uien, rozemarijn, thijm, munt, oregano door de uren sudderende lamsfond, die vervolgens tot een overheerlijke portsaus werd verwerkt voor bij de Lamsracks.

En gisteren alle vleesloze botten van de Lamsracks weer uuuuuren laten trekken met eigen kruiden en sjalotten en knoflook zodat er nu weer een heerlijke pan met lamsbouillon staat.

Denk dat ik daar zo meteen maar eens een soepje van maak. (van een deel van de bouillon dan... rest gaat in de vriezer)

Geplaatst:

ok, goedgemaakt

ragoutje van lamsvlees, koolraapreepjes, gebakken rosevals, stoofpeertjes

(ragoutje doen we zo:

trek gisteren bouillon van lamsvlees, bewaar het vlees

snij in stukjes

braad een uitje in roomboter

smelt in ander pannetje 100 g boter en roer dan 100 g meel toe, even kort garen op heul klein vuur

voeg melk en bouillon toe in scheutjes, die had je toch...tot je een mengsel hebt van goede dikte, even garen

vleesje erbij, uitje erbij, geweekt porcinietje erbij

peterselie die nog steeds groeit erover op je bordje)

Geplaatst:

pompoen soep, (aardappel, pompoen, kokosmelk, kruiden, zout) uit de vriezer,

(langzaam begint de stapel bevroren zakken te slinken:)

en dan als de soep warm is er zachte geitenkaas doorheen, jummie:)

Geplaatst:

Tussen de middag restje pompoensoep uit de vriezer (pompoen, massala, ui, wortel, bouillonblokjes, spaanse pepers, beetje sinaasappel- en citroensap, geroosterde komijn-gemalen).

Nog 4 mooie pompoenen te slachten van de 20

Vanavond stamppotje boerenkool.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...