Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Matis

Matis

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben Matis en ik ben 13 (bijna 14) jaar oud. Ik heb een moestuintje in onze eigen tuin maar aangezien dat te weinig ruimte voor mij is hebben we ook nog een volkstuin gehuurd.

Ik doe het wel wat anders dan jullie, ik kweek voornamelijk meerjarige planten, doe alles een beetje door elkaar planten en spit niet of weinig. Ook kweek ik veel paddestoelen.

Wat ik doe is Permacultuur.

Zo probeer ik mijn moestuintje zonder teveel onnodige energie te onderhouden.

Aardappels ga ik bijv. maar weinig kweken, ik heb als vervanger crosne, aardpeer en chinese yam. Allemaal bijna geen zorg en ziektes. Ze hebben wel een iets lagere opbrengst.

Zo zijn er allemaal van dat soort oplossingen.

Ook wil ik veel basisgewassen gaan kweken. Je kan wel heel veel courgettes kweken (die heel lekker zijn ) Maar daar vul je je buik niet echt mee. Daarom kweek ik nu al gierst en graanamaranth en meerjarige rogge maar ik wil ook nog quinoa en nog meer gewassen kweken.

Het probleem is echter dat mijn grotere moestuin helemaal vol staat met gras onkruid. Ik wil het laten ploegen (hopelijk een van de enigste keren dat het nodig is) en mosterd en wintertarwe en winterrogge laten groeien om het onkruid te onderdrukken. Dan in het vroege voorjaar een paar kuub paardenmest erover met karton eronder en ook veel pompoenen.

Hopenlijk onderdruk ik het onkruid dan.

Groet Matis

Oh ik moet erbij zeggen dat ik het onkruid wel had weg gezeist maar in 3 weken vakantie toen het hier regende was het zo hard teruggegroeid, het lijkt meer op een weide waar je een koe neer zou kunnen zetten, zo lang maar ook zacht en teer is het gras.

En ik gebruik veel zaadbollen, klei en compost met zaadjes tot een balletjes gerold.

Ja, ik wil wel wat onkruid verwijderen met de hand.

Maar alles gaat nooit lukken, het is ook als je graaft gewoon een dikke graszode! Het perceel staat al 3 jaar leeg dus het gras heeft alle tijd gehad...

Of de helft van de tuin bedekken met landbouwplastic voor een jaar. Heb de hele tuin in het eerste jaar toch niet nodig denk ik.

Gr. Matis

Bedankt voor de reacties!

Zaadbollen zijn bollen van klei, compost en zaadjes die je tot een balletje rolt. Hierdoor hoef je de balletjes alleen maar uit te strooien. Het staat dan wel allemaal een beetje slordig door elkaar waardoor je tuintje er wel minder netjes uitziet.

Het wordt veel gebruikt bij guerrilla tuinieren in de stad. Als er bijv. ergens een braakliggend terrein is gooi je wat bolletjes uit. Hiervoor heb je wel iets sterkere rassen nodig.

groet Matis

• 4 weeks later...