Jump to content

Pompoen en maiszaad laten drogen voor volgend seizoen?

Recommended Posts

Posted

Aan degenen die het meer gedaan hebben.

Zaad van pompoenen en mais.

Waarneer haal ik het uit de vrucht.

En wat doe ik er dan met het zaad.

Graag advies ?

kom maar op met de zon en warmte lekker met kids de moestuin in.!!!!

Posted

En weet je waarnemer het beste is om ze uit de vrucht te halen?

En doe je dat ook met mais.

Of laat ik de mais nu eerst aan de kolf zonder bladeren drogen?

Graag julie ervaringen

kom maar op met de zon en warmte lekker met kids de moestuin in.!!!!

Posted

Pompoenen en courgettes kruisen snel, ik zaai er wel eens eentje uit curiositeit, maar het resultaat is onvoorpelbaar. Dit jaar een paar zaden uit een patisson gezaaid, het resultaat was een soort witte, patissonachtige courgette, met pompoendikke schil. Zeer productief, dat wel, en bruikbaar in de soep. Maar niet wat het was

Posted

Ik zou niet zo moeilijk doen (hoewel het een leuk experiment is) want het probleem is dat je te maken hebt met kruisbestuiving... Ik heb daar een leuke anekdote over:

Op het complex bij ons was ook iemand die dacht zuinig te zijn door z'n bonen zaad te drogen en het volgende jaar te gebruiken. Het waren Stokslabonen. Maar op het complex stonden ook Stam(stoel) bonen. Blijkbaar zijn ze gekruist, want hij had z'n bonen bij stokken gelegd, alleen werden ze niet hoger dan een cm of 50...

Kijk, als je je gewas in een kas of bak hebt staan zal het resultaat snel beter zijn. Maar ik zou zélf geen moeite doen voor die anderhalve euro waar je het zaad van koopt bij bijvoorbeeld vd Wal in Hoogeveen...

Maar vooralsnog, het is te proberen, en soms is het echt wel grappig. Want je krijgt soms de gekste dingen...

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...