Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nu begrijp ik eerlijk niet waarom je het karton ertussen hebt gelaten.

De dikke laag compost houdt voorlopig alle onkruidgroei tegen. Het karton is voorlopig nog niet verteerd, krijg je daar geen last van?

Geplaatst:

Wow, hoe krijg je dat voor elkaar, zo veel gratis compost van de gemeente?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Ge moet natuurlijk in de goeie gemeente gaan wonen héé

We mogen gaan afhalen wat we willen, voor zover als er compost voor handen is natuurlijk en een keer per jaar heeft elk gezin recht op een lading compost thuis gebracht, maximum 10m³, vorig jaar nog 12m³.

Dat karton dient om het licht tegen te houden en op de duur verteert dat ook wel.

Heb eens onder dat karton gekeken en alles wat er onder zit ziet bleekjes en geel, is aan het afsterven tot volgende lente.

Nu denk ik, kan ook mis zijn, dat er gedurende de winter niet veel zal gebeuren maar het ligt nu toch gereed en in januari bestel ik al een volgende vracht compost.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Heb vorige winter ook wat karton op het gras gemikt en daaronder lijkt het helemaal goed te gaan met het doodgaan van het gras en wat al dies meer zij.

Geplaatst:

Ik vind het helemaal super! En als je daar geen last hebt van slakken ( die vinden het onder zo`n stuk karton wel heerlijk) en woelmuizen ( idem) ben je spekkoper..en heb je straks een mooie tuin zonder spitten

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ben erg benieuwd he dat afloopt willy! Hopelijk zal het karton goed verteren.

Vandaag na tien dagen vakantie de tuin bewonderd en handenvol cherry tomaatjes kunnen oogsten, en ook de eerste moneymaker.

Flink veel onkruid bijgekomen, nog maar een dagje laten staan vanwege de regen...

Geplaatst:

Ik heb begrepen, dat als je karton onder het compost of tuinaarde legt en je wilt dan plantjes gaan poten, dat je dan een gat kan maken in het karton.

Maar als er volgend jaar weer zo'n laag opkomt, dan lijkt mij dat dan niet nodig.

Maar ik ga dit topic zeker in de gaten houden.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

ik wilde vandaag het tijdelijke tuintje leeghalen en inzaaien, maar gezien het weer denk ik dat ik daar toch nog even twee daagjes mee wacht

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Mijke, ik begrijp eigenlijk niet goed wat ge allemaal moet instuderen en voorbereiden voor een tuin van ocharme zes vierkante meter groot.

Mijn kruidentuin is al zo groot.

Deze morgen de rest van het karton met compost bedekt, goed nat geregend maar dat hoort erbij hé.

Geplaatst:

Tsja wat kan ik zeggen? Ik begrijp het wel

Ik vind het gewoon leuk om dingen op te zoeken. Laat me!

Geplaatst:

Ik had iets willen doen... Nieuw-Zeelandse spinazie oogsten en invriezen. Echter... gisteren heb ik stengels ervan geplukt en gegeten. Eerder ging ik alleen wat jong blad en jonge stengeltoppen plukken. Nu vind ik de smaak van de dikke stengels, het volle blad en de bloemen eigenlijk niet zo goed. Dus heeft het weinig zin om zoveel werk te doen. Vanavond ga ik weer alleen blad plukken en eten. Als dat goed smaakt, ga ik de rest van het blad wel oogsten en invriezen, ik heb een beste hoeveelheid.

Verder gedaan? Niet veel te doen momenteel, afrikaantjes opgeruimd die op de verkeerde plek groeiden. Zo lelijk, die knal oranje kleur. Onkruid gewied dus, onkruid = afrikaantjes...

Geplaatst:

@huub: ja, wij eten toch echt alleen het jonge blad zonder stengels of bloemknopjes...heerlijk; in vriezen idem met een minuttje blancheren

verder niks gedaan in de tuin, moest werken, sorrry, mocht werken..

Geplaatst:

Dank je Rob0, ik heb een partijtje nzs klaarliggen in drieën verdeeld: met dikke stengel en dik blad; dunne topjes; dik blad; jong blad. Even proeven straks. Ik denk dat wat jij proeft - in tegenstelling wat internet zegt, namelijk dat de gehele plant gegeten kan worden - meer in de richting is van wat ik ook proef.

Hoefde niet te werken maar heb toch van alles gedaan.

Geplaatst:

Wat ik me nu afvraag, mogelijks heb ik het ergens gemist, hoe moet het nu verder om ter plaatse te zaaien? Planten is het probleem niet, dat kan dwars door het karton heen maar zaaien? En dan vooral de wortelgewassen zoals witloof, pastinaak, bieten, wortelen en dies meer?

Had al gedacht om eerst rijtjes te maken met potgrond en daarin te zaaien maar is dat de juiste methode?

Geplaatst:

Na de winter is het een boel geslonken Aalterse. En het meeste karton ook weg hoog, of wel doorboorbaar verdund.

Vandaag gewied.

DSCN524749361378844093.JPG

Geplaatst: (aangepast)

Rode snijbonen en Courgette geoogst en nog wat laatste plantjes bleekselderij en sla uitgepoot in de stromende regen gisteren.

Het wil maar niet droog worden en dat moet kennelijk ook nog niet hier in Twente, want ik heb de grond nogmaals zoveel mogelijk losgemaakt maar op een cm diepte was het op de meeste plekken nog steeds droog.

We tuinieren in een soort van woestijn hier; zandgrond van de droogste soort.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ja dat verbaasde mij ook, met het uitplanten van de prei merkte ik dat de grond op een paar cm gewoon nog kurkdroog was, en dat terwijl er in 3 dagen tijd zoveel regen is gevallen dat mijn 1000 liter IBC container van helemaal leeg, naar overlopend is gegaan!

Als je volgend jaar wilt zaaien op een stuk waar nu karton en compost op is gekomen, dan vraag ik me toch ook af of de grond daar dan wel al los/fijn genoeg voor is. Je wilt toch ook niet in pure compost zaaien? En als er nog deels onverteerd karton onder ligt, lijkt me dat ook niet handig.

Heeft iemand dat wel eens gedaan?

Geplaatst:

Blijft grappig die verschillende soorten grond. Hier is juist na 10 á 15 cm bovenlaag de grond gewoon lekker nat (nog even en hij is weer kleddernat). De mini-kikkertjes springen in het rond... De hele zomer geen water gegeven (alleen net na het zaaien)...

Geplaatst:

Verder gegaan met de Tomatenplanten opruimen. Uit de grote bakken met verbruikte potgrond komt best heel wat. Mulch voor op het aanstaande knoflookbed. Heb er pas een stuk of 6 opgeruimd. De rest heeft nog wat tomaten.

Geplaatst:

Paksoy geoogst en op die plek wat Chinese kool, boerenkool en winterandijvieplantjes gezet. Allemaal in de mm-bak, zodra ze wat groter zijn kunnen ze in de vollegrond

Geplaatst:

Ik heb zojuist maar eens een begin gemaakt aan wieden (ja wieden! ) in de tijdelijke wintertuin. Ik moet zeggen, het bodemleven is fantastisch in zo een bewoekerde tuin!

Geplaatst:

huh? wieden?

gisteren snijboon geplukt, evergreen mais geoogst en even gekookt, heerlijk, tomaatjes geplukt, pompi geplukt, rogge uit aren gemept tot korrels in oude kussensloop, veldsla gezaaid

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...