Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaaien en poten in januari?


jeanne-heijmans

Aanbevolen berichten

Tomaten, misschien, maar of ze gezonde planten worden vergeleken met buiten teelt..? alz je wat zaait zou ik niet te veel doen, het moet niet ten koste gaan van je serieusere plantjes die uiteindelijk voor buiten zijn.

Denk dat je eigenlijk moet wachten tot begin februari, maar misschien kan je al een paprika of peper doen , wel dan meer voor de fun denk ik. Of je vermaken met kiemgroenten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jeanne,

 

Ik heb nu al een tijdje Paprika plantjes op de vensterbank staan.

Ik had ze na de vorst eerder dit jaar afgeknipt, maar was te lui om ze op te ruimen.

Nou die zijn dus uitgelopen.

Ook heb ik Druiven plantjes haast opgegeven, maar 1 er van is nu ook al haast 1 meter lang.

Dus misschien iets om het volgende winterseizoen door te komen ???

 

Conny.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een mini paprikaplant op de vensterbank staan die lekker aan het overwinteren is, en ook een mini aubergineplant. Ik had ze allebei te laat gezaaid vorig seizoen en wilde ze niet wegdoen. Ze overwinteren prima en staan zelfs binnen te bloeien.

 

Ook heb ik, omdat ik net als jij de opkweek-kriebels niet kon onderdrukken, 2 weken geleden kruiden voorgezaaid binnen: pepermunt, bieslook, oregano, rozemarijn, basilicum, tijm. En nog wat kattenkruid. Het komt allemaal netjes op (behalve de pepermunt nog)!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raapstelen (bladmoes) kun je in de kas zaaien zodra de temperatuur overdag de 10 graden haalt (afhankelijk van de winter zo rond half januari - maar zo zacht als het nu is zou je het alvast kunnen proberen).

Verder zou je kervel nu binnenshuis kunnen zaaien.

Ik heb beiden in het najaar in de kas gezaaid en oogst er nu geregeld van. De raapstelen groeien flink door, de kervel veel langzamer.

Ik heb ook paksoi in de kas staan die gestaag doorgroeit, maar ik weet niet of je die nu zou kunnen zaaien. Hetzelfde geldt voor de rucola.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ook niet wachten! Zeker nu de knoflook met kerst (een leuk cadeautje) boven de grond uit kwam. Omdat het weer er naar uit ziet dat het de komende 14 dagen hier (bij Rotterdam inde buurt) niet echt koud gaat worden ga ik volgende week ook al eens kijken of sla en spinazie wat doet... Weer een goed excuus om in de zaadjes mappen te duiken! (Helaas nog in potten aangezien de bakken bouwer niet tegen een spatje regen kan ....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hardlopers zijn doodlopers Mijn ervaring is dat je beter nog even kunt wachten. In ieder geval met een gewas als tomaat dat vrij snel fileert bij beperkt daglicht. Meestal haal je te vroeg gezaaide plantjes wel weer in met latere zaaisels, die bovendien vaker gezonder en sterker zijn.

 

In januari zaai ik zelf: zomerprei, sjalotjes, rode ui en een probeersel sla voor in de kas bij huis. Voor de rest is het handiger om gewoon het geduld te bewaren en de tijd af te wachten. In het verleden heb ik ook wel in januari de paprika's en pepers gezaaid maar daar wacht ik nu mee tot half februari. Tomaat zaai ik pas midden maart.

 

Zie verder ook het topic in de huiskamer: https://www.moestuinforum.nl/wat-heb-je-vandaag-gezaaid-geplant-t3667.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

verstandelijk heb je helemaal gelijk Jorg, maar ik ga gewoon wat doen, vorig jaar was ik ook met een aantal din gen heel vroeg. in Mei had ik al grote komkommers.helaas waren ze niet te eten zo bitter, heb een raam op het zuiden,baat het niet dan schaad het niet. Het is gewoon het ongeduld wat ik heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geduld schijn je te kunnen oefenen hoor.

 

De eerder genoemde kervel is het enige dat ik wel eens in januari binnen gezaaid heb omdat die ontzettend veel tijd nodig heeft. Mijn ervaring met te vroeg gezaaide tomaten is dat ze eigenlijk al veel te vroeg naar buiten moesten terwijl dat nog niet kon. Het gevolg was dat ze binnenshuis luizen kregen. Ze hebben het uiteindelijk goed gehaald, maar ik neem het liever makkelijker op het moment dat daar voor staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu de tomaten klaar zijn heb ik in 1 pot 3 romijnse sla zaadjes gelegd

natuurlijk veel te vroeg maar voor de fun. mijn gezaaide vijgen staan ook al in pot te wachten op een groeiimpuls.

ook een peperplantje mag zijn kunsten vertonen,

en als klap op de vuurpijl , een fors gegroeide lange rode spits paprika, die flink aan het vertakken is kijkt vrolijk de wijde wereld in

wat er van gaat komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jeanne (en de rest)

 

Ik weet niet of je bekent bent met de site van seedsfromholland.com? Als je in het linker menu op groentes klikt, kun je daarna gaan selecteren op zaai tijd.

Klik je daar bijvoorbeeld Januari of Februari aan, dan krijg je alles te zien wat er in die maand (binnen danwel buiten) gezaait kan worden.

Dit ook zo voor bijvoorbeeld kruiden.

 

Ik heb ook dit jaar weer de zaden daar besteld en dat bevalt erg goed, en je kunt de site zo ook gebruiken als zijnde een grote zaden encyclopedie.

 

Hopelijk heb je er wat aan...

 

"A weed is a plant that has mastered every survival skill except for learning how to grow in rows." ~Doug Larson~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...