Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Voeding voor de grond

Recommended Posts

Vorige jaar ben ik gestart met mijn moestuin op pootjes.(170cm x 70 cm)

En ondanks het kleine formaat heb ik er enorm veel lol van, en heb ik er veel groente uit kunnen eten.

Nu wil ik vroeg in het voorjaar weer gaan beginnen met tuinbonen en bloemkool.

Maar nu vraag ik me opeens af of de aarde die erin zit nog wel genoeg voeding bevat?

Moet ik er een zak bemeste tuinaarde bij gooien? of tuinmest? Of iets heel anders, ik heb echt geen idee.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

Tuinbonen maken hun eigen stikstof, maar bloemkool heeft graag wat mest. Op de plaatsen waar je van plan bent de bloemkool te zetten, zou behalve compost ook wat koemest toegevoegd moeten worden. Als je begint met een zak van 40 liter (grootste model) dan lijkt me dat je een heel goeie start gemaakt hebt. Bijkopen, of bewaren kan altijd nog.

Als je voeding wegneemt uit de grond (oogsten) dan moet je dat ook weer terugbrengen. Compost toevoegen is zeker niet verkeerd, geloof dat dit ook de werkwijze is in de sfg: iets oogsten, nieuwe compost terug mengen door de grond en iets nieuws zaaien/planten.

Voor de groenten die wat meer voedsel nodig hebben dan bladgroenten is alleen compost onvoldoende. Bloemkool zou ik ook regelmatig bijmesten met een andere samengestelde meststof of koemest. Als basisbemesting met die meststof moet je even op de verpakking kijken voor de dosering maar enkele eetlepes meststof per vakje is een mooi begin.

• 3 months later...
  • 2 weeks later...

Kolen hebben graag veel compost, maar bonen zeker niet! (net zoals bijv. wortelen of erwten)

Maar anderzijds is je bak zo klein, je kan moeilijk onderscheid in besmesting gaan toepassen op die oppervlakte. Knal er gewoon een dun laagje compost over (heb je al gedaan dus hoeft niet meer) en nog wat korrels organische meststoffen voor groenten (bijv. van DCM) en dan komt het zeker wel goed.

Hoi,

Heb al mijn moestuin bakken met potaarde gevuld. Ben mezelf er van bewust dat ik deze gornd na een 4 tot 6 weken opnieuw zal moeten voeden. Om de grond na deze periode te voeden heb ik hiervoor organische meststof van Viano gekocht voor de moestuin. De doos ziet er alvast veel belovend uit.

De Viano organische meststof is geschikt voor de biologische landbouw, deze meststof bevat extra kalium, extra magnesium. Er wordt humus gevormd waardoor de structuur van de grond verbetert en een betere groei bekomen wordt.

Lijkt jullie dit wat?

Een algemene samengestelde organische meststof lijkt me prima om te gebruiken. Alleen de zinsnede over het omvormen naar humus, dat is echt zeer beperkt. Af en toe ook nog wat compost toevoegen dus.

• 2 weeks later...