Liesje Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Hallo allemaal! Een nieuw moestuin-seizoen, en dus tijd voor een nieuw project : zelf tabak telen!( Ik weet niet helemaal zeker of ik het topic hier juist plaats, dus als ik vereerd zit, pardonnez-moi ) Heeft één van jullie ervaring hiermee? Ik heb al even gezocht op het forum, maar ik kon niet zo direct een topic vinden wat hierover ging. En dan vraag ik mij vooral af wat nou een fijne soort is (hou zelf van 'zware' shag, maar weet niet of dit soortafhankelijk is, of afhankelijk van de bewerking) om te telen. Verder kan ik via google wel wat 'handleidingen' vinden, maar die hebben het over bijvoorbeeld glycerine-oplossingen enzo. Kun je bijvoorbeeld in plaats daarvan ook een suikeroplossing gebruiken?En dan later in het proces moeten de bladeren drogen in een warme omgeving met een luchvochtgheidsgehalte van iets van 30%. Euh..? Hoe eh...weet/meet ik dat? Alvas bedankt voor het meedenken Quote
Missmass Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Hahaha!! Top idee! Nou ja, als je dit soort berichten tegenkomt op de fora dan weet je dat je land in crisis verkeerd! Laat vooral weten of je het gaat doen en of het lukt! Want dan zet ik volgend jaar ook e.e.a. in de tuin Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Liesje Geplaatst: 3 januari 2013 Auteur Geplaatst: 3 januari 2013 Tis een experimentje heh, en volgens google deed 'men' het in de tweede wereldoorlog allemaal. Ben wel benieuwd . Ik zal lang niet zelfvoorziendend kunnen zijn, maar als het al zo leuk is om worteltjes uit eigen tuin te eten, hoe leuk is het dan om je eigen tabak te roken? Quote
geedee Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Cursus stoppen met roken volgen enne ik mag het zeggen kettingroker in april 2012 gestopt.....15 kg bijgekomen....ga nu stoppen met eten.....scheelt ook alweer extra rijen spitten Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Er bestaat Nedertabak, dat heb ik wel eens gelezen.....zaden van een tabaksplant die al tientallen jaren in NL geteeld wordt.Om te roken heb je volgens mij de soort Virginia tabak nodig.Ik begreep dat de zaden ook vorstgevoelig zijn.Zelf wil ik het ook nog proberen en ben op zoek naar zaden van de Nedertabak Dit is een leuk project Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
dennislp Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Interessant topic: http://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/4038-Tabak-kwekenen zaden: http://azarius.nl/smartshop/growing/seeds-of-the-gods/nicotiana_tabacum_seeds/ Maar het is wel vrij veel werk als je bijv dit leest:http://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/4038-Tabak-kweken?s=e822e743948351f75a49e08c79f3cc89&p=248346#post248346 Edit: De link die in onderstaand artikel vermeld staat is denk het meest interresant.http://personaltobacco.com/ , hier worden ook complete zaai pakketten aangeboden. http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/nieuws/2012/w30/je-eigen-sigaret-verbouwen.xmlRooktrend: kweek je eigen tabakMaandag 23 jul 2012 12:42 Sigaretten worden duurder en duurder. Maar er is nu de oplossing: verbouw je eigen tabak. Makkelijk en een stuk goedkoper.Het zelf kweken van tabak op eigen grond, iets wat vroeger nog regelmatig voor kwam, is weer populair aan het worden. Niet zo gek want peuken in de winkels worden duurder en duurder. Rook je armDe sigaretten zijn sinds april weer duurder geworden. Een pakje Malboro met 19 sigaretten kost nu € 5,40. Ook shag is sinds april 20 cent duurder geworden. Wil je niet stoppen, maar ook niet arm worden, dan is de doe-het-zelf-sigaret de oplossing. Een amateur mag 10 bij 10 meter tabak verbouwen en hier zelf sigaretten van maken. Moeilijk?Volgens tabakkweker Pieter Toirkens is het niet moeilijk. Het kweken van de tabaksplantjes gebeurt uit zaden van de Solanaceae plantenfamilie. Dit zijn sterke, snel groeiende planten met een rijk aroma. Na het oogsten en verwerken van de plant wat overigens gewoon in eigen huis kan worden gedaan kan er voor een prijs van ongeveer 1,50 per pakje worden gerookt. Het beste moment om te kweken? Half juli. Populair?Toirkens stelt dat steeds mensen zelf hun tabak maken. Geïntereseerd? HIER vind je meer info en zie je hoe je je eigen peuken kunt verbouwen. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Liesje Geplaatst: 3 januari 2013 Auteur Geplaatst: 3 januari 2013 Oh leuk! Dank voor de linkjes, ik ga ze even rustig doorlezen. @Appelvrouw, ik dacht te hebben gezien dat Vreekens zaadjes van nedertabak had! Quote
hansi Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Eigengekweekte tabak geeft je ongeveer hetzelfde gevoel als een joint.Het is zelfs beter als de fabriekstabak,zonder al die toegevoegde,veelal ziekmakende stoffen. m.v.g.Hans Quote
RobO Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 nou jongens en meisjes, volgens mij was er iets met tabak...iets van ongezond of zo? ik hou me maar, hik, bij bessenwijn, hik, (dikke stem) niewww broject 2013, hik Quote
HuubvG Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Aangezien ik gestopt ben met roken en wiet roken, zal ik de linkjes niet volgen, zal ik de tips niet opvolgen, zal ik niet gaan roken uit eigen tuin! Tjonge, denk je dat je met een gezonde hobby te maken hebt, een onschuldig moestuinforum... Meedenken? Meeroken? Nee! Quote
Liesje Geplaatst: 3 januari 2013 Auteur Geplaatst: 3 januari 2013 Nounounou, wat een weerstand allemaal . Ach, het houdt me van de straat heh. Vorig jaar was mijn experiment het brouwen van honingwijn, errrg geslaagd was dat (alhoewel het alcoholpercentage wel wat hoger was uitgevallen dan geanticipeerd ). Quote
dennislp Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Roken is sowieso slecht.. maar als je het toch doet/niet kan laten, dan is zelf kweken natuurlijk veel leuker dan zo'n pakje kopen lijkt me Dan ben je even slecht bezig, maar heb je er véél meer plezier van.. Dus, waarom niet? Wie weet alleen al daarom gezonder dan zo'n pakje: Je bent lekker buiten bezig met een hobby, welk de nodige ontspanning brengt (waardoor je misschien zelfs weer minder sigaretten nodig hebt als je door stress meer rookt? ) Achja, ik rook toch niet Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
HuubvG Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Ha je doet maar lekker hoor, nog niet zolang geleden verbouwde ik mijn eigen rookkruiden:Vroeger had ik ook een kamertje binnen met een lamp en een paar plantjes, zodat ik ook in de winter mijn eigen rookkruiden kon verbouwen. Tabak zelf heb ik nooit verbouwd, zal het hopelijk geen van beide ooit meer doen. Quote
Jorg Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Van de voorgaande 14 berichten zijn er slechts 2 a 3 die een antwoord geven of een ervaring delen op de door de topicstarter gestelde vragen. Graag vanaf nu weer ontopic. Quote
Indy Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Ik heb zaadjes van de tabaksplant net gezaaid.Ze zijn nog niet opgekomen.Ik heb her en der wat gelezen over de verwerking,maar het is inderdaad nogal wat werk.Toch lijkt het me een leuk experiment.Bijkomend voordeel is dat het ook een leuke plant wordt.Ik heb ze nu alvast voorgezaaid(1januari ,goed voornemen ) Quote
Liesje Geplaatst: 4 januari 2013 Auteur Geplaatst: 4 januari 2013 En welke soort heb jij gezaaid? Inderdaad een mooie plant, en tot zekere hoogte ook ongedierte-afschrikkend. Quote
Indy Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Ik heb de nicotiana tabbacum. De zaden komen bij de tuinkabouter weg Quote
dennislp Geplaatst: 14 januari 2013 Geplaatst: 14 januari 2013 Net een nieuwsbrief binnen: dat moestuinwebshop.nl nu ook tabakszaden verkoopt. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Nicolette Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 haha Robo, ik denk dat ik ook maar weer aalbessenlikeur maak dit jaar. Quote
tnauta Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Er komen een paar sprietjes boven Dit stond in de nieuwsbrief:"Een oppervlak van 2 vierkante meter volstaat voor ongeveer 14-16 planten" maar hoeveel planten heb je nodig voor 1 pakje shag? Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Chana Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Ik ken iemand die longkruid rookt om dat dat minder slecht zou zijn. Ben wel benieuwd of een tabaksplant echt ongedierte weg houd. Quote
HuubvG Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Er zijn wel meer rookkruiden, ik ben er wel mee bezig geweest toen ik gezonder wilde leven, inmiddels rook ik helemaal niet meer, maar ik wil de rookkruiden weleens opzoeken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Ik ben ook al jaren geleden opgehouden met het roken van allerlei kruiden..en tabak. Toch vind ik het wel een uitdaging om het te proberen..het telen van de plant zal wel gaan, maar dan het drogen/fermenteren..Eerst maar eens een plant, en dan verder kijken Ik ben wel benieuwd naar die rookkruiden van jou Huub (eens een roker altijd een roker..16 jaar gestopt ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
greetje Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 hier een grappig verhaaltje over tabak zaaien incl. filmpje en foto'shttp://www.martinvangijn.nl/2012/08/ik-heb-er-tabak-van/#more-1107 Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.