wouttie75 Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Hallo allemaal, hebben jullie ervaringen met de zaaisjalot? Ik wilde dit voor het eerst proberen dit seizoen. Ik heb al gegoogeld maar niet echt veel kunnen vinden dus ben benieuwd naar jullie ervaringenMijn vragen zijn o.a. wanneer zaaien jullie (goede ervaringen) ivm schieten etc.zaaien jullie voor? Al dan niet in de kas ( dik net als prei en bosui) en dan uitplanten ?)Onder teeltgaas ivm ui vlieg?Later nog een keer zaaien voor plantgoed 2014? Ben benieuwd ? Groetjes Wout Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Annette Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Ik heb geen antwoord maar ben hier ook benieuwd naar. Ik wil ook voor het eerst sjaltojes en ui zaaien.Ik heb begrepen dat je het eerste jaar pootgoed krijgt. Quote http://www.doudou-creaties.nlhttp://www.epipen-tas.nl
Infinite Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Ik heb vandaag mijn rode uien, lente uitjes en prei voorgezaaid. Gewoon binnen in een onverwarmd kasje in de vensterbank. Vorig jaar had ik ook zaai uitjes en lente ui, maar die zijn heel erg klein gebleven (de rode uien waren zo'n 3 a 4cm in diameter). Ze smaken wel erg lekker. Dit jaar begin ik veel eerder met het voorzaaien van dat soort groentes. dan hebben ze alle tijd om tot een beetje redelijk formaat uit te groeien. Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
Claudia69 Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Ik heb ze vorig jaar voorgekiemd en op het normale moment gezaaid. Zonder voorkiemen is de opkomst wisselend en traag. Quote
wouttie75 Geplaatst: 30 januari 2013 Auteur Geplaatst: 30 januari 2013 ik ga denk ik als proef elke 2/3 weken een bakje voorzaaien, de berichten zijn wisselend. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
eva1986 Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 Ik zaai dit jaar rode bosui en ui "elista" een langwerpige ui, schijnt beide goed te zaaien te zijn. Zaaien vanaf februari staat op de verpakking Maar ik moet er ook nog even onderzoek naar doen hoe of wat! Mijn vader zaait ieder jaar ui, en heeft altijd goede resultaten... Ben benieuwd hoe t mij vergaat... Dit vond ik in een eerste google zoektoch: Zaaiuien telenIn vergelijking met plantuien kan je zaaiuien later oogsten en langer bewaren. Hoe ga je te werk? Vanaf het ogenblik dat de weersomstandigheden het toelaten kan je uien zaaien: ergens tussen eind februari en begin april. Hoe later je zaait, hoe beter het zaad opkomt. Zaai de zaaiuien in rijen met een onderlinge afstand van 25 cemtimer. Laat 5 tot 7 centimeter tussen elk zaadje, zodat de plant voldoende ruimte heeft om uit te groeien zonder dat je moet uitdunnen. Houd een diepte aan van maximum 2 centimeter.Houd de ondergrond gedurende de volgende maanden onkruidvrij.Oogst de zaaiuien in augustus en september.Laat de bollen 1 tot 2 weken drogen op het zaaibed, althans als het niet te vochtig is. Anders moet je ze op een droge en winderige locatie laten drogen.Zaaiuien bewarenWil je zaaiuien bewaren, dan wacht je best met de oogst tot het loof grotendeels plat is gaan liggen. Je kan de uien dan veel beter drogen dan wanneer het loof nog groen is. Zorg voor een koele vorstvrije ruimte en je kan de uien bewaren tot maart of april. Wacht echter niet te lang met oogsten. Als je na september nog zaaiuien oogst, beschadig je veel bruine vliezen. De kans op rotten neemt dan sterk toe. Sowieso doe je er goed aan om de zaaiuien tijdens het bewaren geregeld te controleren, want elke beschadiging kan rot veroorzaken en 1 rotte ui besmet al snel een andere. Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
eva1986 Geplaatst: 31 maart 2013 Geplaatst: 31 maart 2013 Nu is mijn moesbak klaar, maar ik durf nog niet te zaaien ivm het weer! Het is gewoon omdat ik zelf kippenvel krijg als ik buitenstap Toch maar gewoon doen? (hetzelfde geld voor de radijs bijv.) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Frans Geplaatst: 1 april 2013 Geplaatst: 1 april 2013 (aangepast) hebben jullie ervaringen met de zaaisjalot? Ik wilde dit voor het eerst proberen dit seizoen. Ik heb een jaar of vier geleden voor het eerst zaaisjalotten proberen te kweken. Mijn motivatie daarvoor was dat pootsjalotten nogal eens besmet kunnen zijn met schimmels en zo'n risico loop je met sjalotten uit zaad niet. De gezaaide sjalotten kwamen nogal slecht en ongelijkmatig op. Na een mail met klacht naar zaadleverancier van der Wal gestuurd te hebben kreeg ik nieuw zaad (pluim voor van der Wal die een zeer goede service geeft die ik al eerder ondervonden had !) maar het resultaat was nauwelijks beter. Twee jaar geleden heb ik ze nog eens gezaaid en alweer gaf dat een twijfelachtig resultaat terwijl ik met zaaiuien , en dat is volgens mij een vergelijkbare teelt , nooit problemen heb. Voor mij is het nu einde zaaisjalot en zet ik alleen nog pootsjalotten . Wat nu precies de oorzaak is geweest van die niet zo succesvolle teelten weet ik niet maar er werden ervaringen met de teelt van zaaisjalotten gevraagd en dit is dus de mijne . 1 april 2013 aangepast door Gast Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
wouttie75 Geplaatst: 1 april 2013 Auteur Geplaatst: 1 april 2013 Allemaal bedankt voor de reacties, we wachten het af de eerste lading begint nu aan het tweede blad, als het weer iets beter is gaan ze de volle grond in, de 2e lading zaden moeten nog kiemen , staan nu 1.5 week overdag buiten snachts in de schuur. Geven de zaaisjaloten ook meerdere sjalotten/klisters of maar 1 sjalot die ik volgend jaar moet poten om te vermeerderen? Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
jeanne-heijmans Geplaatst: 1 april 2013 Geplaatst: 1 april 2013 Ik heb ze begin maart gezaaid,maar komt nog niets,buiten in een mand,zouden ze nog op komen? Quote
Frans Geplaatst: 1 april 2013 Geplaatst: 1 april 2013 Geven de zaaisjaloten ook meerdere sjalotten/klisters of maar 1 sjalot die ik volgend jaar moet poten om te vermeerderen?Een zaaisjalot geeft na uitgroeien een uniforme, vrij ronde , en op het oog enkele sjalot maar hij bestaat inwendig wel uit verschillende klisters. Na poten van zo'n sjalot zullen de nakomelingen lijkt me wat klistervorming betreft weer bestaan uit sjalotten die er uit zien als de traditionele sjalot. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.