Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien, zaaien of plantjes kopen?

Nepomuk1983

Recommended Posts

Ik heb wat aardbeien plantjes in mijn tuin staan, maar ik zit er over te denken om die eruit te halen en elders een nieuw bed aan te leggen. Kun je aarbeien zelf goed vanauit zaad op kweken of kun je beter plantjes kopen. En welke rassen geven een goed opbrengst en zijn lekker?

Meestal koop ik plantjes in een tuincentrum. Doordragende rassen omdat ik het fijn vind om tussen mei en september regelmatig een boterham met aardabeien te eten. Rond augustus zie je dat er nieuwe jonkies aankomen. Die kan je als nieuw plantje dan weer uitpoten. Opkweken van het zaad heb ik nog niet gedaan.

Ik ken mensen die ieder jaar aardbeien zaaien, dat gaat goed.

Ik had zelf de eerste keer aarbeien gekocht en toen geplant maar de opbrengst viel tegen, nu heb ik stekken van aarbeien planten gekregen van iemand anders die bij mij tegenover een moestuin heeft en heb ik daar een veld van vol staan.

Iedereen van de vereniging waar ik bij ben haalt jonge scheuten van de aarbeien om weer opnieuw te planten.

Rassen om te zaaien zijn beperkter dan plantjes kopen.

Ik koop steeds planten.

1maaldragers;

Topras is Lambada = lekker zoet , enige nadeel niet zo een grote opbrengst.

Figaro ook zeer lekker en zoet en echte mooie grote egale vruchten.

Rumba is ook lekker zoet en mooie grote vruchten.

En dan heb je nog de doordragers..................

Beste adres om aardbeiplanten, te kopen is bij Erwin en is een vriendelijke behulpzame mens.

Echte kwaliteitsplanten dat die verkoopt.

http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_hikashop&ctrl=category&task=listing&cid=15&name=aardbeien&Itemid=146

Ik heb het vorig seizoen allebei gedaan: gezaaid (Sarian F1 doordragend ras) en 2 rassen bestel bij Erwin (Elvira en Maxim). De zaai-aardbeien ontwikkelden zich bijzonder traag, en de aardbeien vond ik qua smaak niet echt fantastisch. De planten die ik bij Erwin bestelde ontwikkelden zich razendsnel en de smaak was fantastisch, dus voor mij was het meteen duidelijk. Ik zaai ze niet meer. Ik heb mooie stekken kunnen verkrijgen van de aardbeien van Erwin en dus hoop ik op nog meer aardbeien komend seizoen!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

• 3 weeks later...

ik ben begonnen met 3 aardbeienplantjes die ik van mn opa heb gekregen, die in oktober in de achtertuin gezet, het voorjaar erop had ik niet heel erg grote opbrengst ervan maar dat is normaal, 1e jaar is altijd minder, 2e en 3e jaar is daarintegen vaak een erg goeie opbrengst, en na t 3e jaar haal ik ze eruit.

die najaar kreeg ik al erg veel stekken van die 3 planten en had ik er al een stuk of 9, afgelopen voorjaar had ik een redelijke opbrengst hoewel t niet echt ideaal weer was, afgelopen zomer dus moestuin gekregen en in augustus de plantjes daarheen gebracht want kreeg er toch geen vruchten meer van en toen had ik er al ong 6 stekken bij, paar maanden later in oktober heb ik er een stuk bijgekregen en heb ik er ook nog eens weer een stuk of 10 aardbeienplanten bijgekregen en heb ik de mijne erbij gezet, dus gok dat ik nu zo'n 25/30 aardbeienplanten heb

Ik heb Ostara's, doordragers, als plant (of nou ja, wortelstok) gekocht. Beetje laat was ik vorig jaar, dus slechts één vruchtje kunnen proeven

Maar ik vond ze erg lekker. Misschien niet de wereldtop, maar zeker de moeite waard! Dit hoop ik op een hele zomer lang aardbeien te kunnen plukken!

Ik vond de prijs zeker niet opwegen tegen de moeite van t zaaien... Maar zaaien heeft ook wel iets natuurlijk!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!