Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pruimenboom


dennislp

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

HET topic voor frank!

 

We begonnen met 1 pruimenboom in de tuin, maar ondertussen zijn er al meerdere verschenen! Wellicht hebben er dus pitjes een tijd van 0 tot 17 jaar in de aarde gelegen, Leuk!

 

Naast de orginele pruimenboom die we hebben, staat er al een paar jaar een tweede boompje (ontstaan door een zaadje die er is gevallen... Als er meer zaadjes ontkiemen verwacht ik dat we de komende jaren nog snel 80 pruimenbomen kunnen gaan vinden... )

 

Maar dat tweede boompje staat maar 5cm van de orginele boom af.. En eigenlijk moet die denk dus wel weg, wortels die misschien elkaar verdringen, en als hij nog groter word groeien de bomen natuurlijk door elkaar.

 

Maar dan ontstaat de vraag, wat te doen met dat tweede boompje die al snel 2 tot 3 meter hoog is? Weg gooien is eigenlijk wel zonde? (Leeftijd is denk ongeveer 3 á 4 jaar max.)

 

- Afzagen en weg gooien

- Er uit scheppen - Krijg je NOOOOIT alle wortels mee, en je moet oppassen dat je niet wortels beschadigd van de orginele/oudere boom

- Kan je een pruimen boom stekken?? Dan kan ik een mega-stek maken of veeeel stekjes nemen?

 

 

Ik hoor het graag,

 

Tevens ook de vraag: Hoe kan je een pruimenboom goed vermeerderen???

Is zaaien goed mogelijk?

 

(Via google: ''De pitten moeten wel eerst een koude periode hebben doorgemaakt. (Stratificatie) Dit kan in de ijskast gebeuren.''

Beetje zoeken en ik vind ze weer terug in de tuin, dat is dus geen probleem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar hadden alle boompjes die uit zaden kwamen bloesem, ze hadden ook vruchtjes alleen die kwamen niet verder dan 1cm in de omtrek. Wellicht i.v.m. de zon, of omdat het de eerste keer was!

 

Zou dus graag dat boompje weg halen, zonder dat ik daar voor heel veel moet graven, (Beschadig denk anders toch echt de andere boom te veel.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het boompje zou volgens mij ook wel (wortel)opschot kunnen zijn...een soort wortelstek zou je kunnen zeggen. dat is dus een vegetatieve vermeerdering en daardoor net zo vruchtdragend als de moederboom.

als je de stek verwijdert moet je sowieso een stuk van de wortel doorhakken...

volgens mij kan dat geen kwaad al moet je in bepaalde jaargetijden wel oppassen voor loodglans oid...maar dat weet frank vast veel beter dan ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een rede waarom mensen pruimenboompjes enten. Wat jij nu hebt is een wilde pruimenboom. Die word tussen de 8 en 12 meter hoog, en geeft nauwelijks pruimen. Ik heb geen idee hoe de pruimen smaken, dat is namelijk een mengelmoes tussen pruimenbomen in de buurt Eigenlijk heb je dus een nieuw pruimenras! Ik zou de oude zeker late staan, misschien de jonge boompjes verplaatsen? Als je het helemaal spannend vind, zo'n nieuw ras, kan je natuurlijk ook wat onderstammen "regelen" en zelf de zaailingen enten. Dan word hij niet zo hoog!

 

Groetjes,

 

Frank

 

Kleine edit:

 

Ik zie nu dat hij al 3 meter hoog is, te oud om te enten. Is inderdaad een moeilijk verhaal, ik zou toch proberen om hem te verplaatsen. Pruimenbomen slaan makkelijker aan dan je denkt. Neem zoveel mogelijk wortels mee, en zet hem in makkelijke grond (potgrond bijv.), als je het nu doet denk ik dat je een kans van 80% hebt dat hij aan slaat.

 

Ik zet er hier wel even een foto bij hoeveel wortels de planten hier hebben (als ik nog wat wortelgoed heb liggen tenminste)

 

edit2:

Wortelgoed is op, volgende week komt er weer binnen. Dan ga ik wel foto's maken!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

ey, bedankt! hij is idd al ergens tussen de 2 en 3 meter, en heb geen idee hoe je moet enten

zal hem dan proberen uit te graven, over een tijdje? denk nu maar even niet met die vorst in de grond??

Dat gaat inderdaad niet, even wachten tot de vorst weg is. Wij doen het altijd 2 a 3 dagen nadat het gestopt is met vriezen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

is goed, zal wel een hele operatie worden, graven is daar al niet makkelijk, en laat staan het boompje er uit krijgen, zullen denk ook even een hekje moeten weg halen om er goed bij te kunnen, maar dat is het waard:)

 

En even een pot kopen waar het in past.. denk dat we dat maar doen, i.p.v. ergens anders permanent in de grond

Link naar reactie
Delen op andere sites

het boompje zou volgens mij ook wel (wortel)opschot kunnen zijn...een soort wortelstek zou je kunnen zeggen. dat is dus een vegetatieve vermeerdering en daardoor net zo vruchtdragend als de moederboom.

 

Nog even over die opmerking!

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, aangezien op zo'n 5 meter afstand ook nog een pruim te voorschijn kwam.. Die zal sowieso uit zaad ontstaan zijn en kwam ook met bloesem / niet voltooide vruchtjes ,

Even spannend afwachten hoe ze dit jaar gaan en die andere er uit scheppen, denk dat we wel een plekje hebben voor die jonge pruim, maar dan zal hij denk wel op zo'n 2 meter hoogte getopt moeten worden. (Dus dan kan er een flink stuk vanaf)

 

Zal anders binnenkort wel even een foto plaatsen! Is het goed zichtbaar hoe dicht ze op elkaar staan, (en dan kan Frank zeggen welke soort het is? )

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het boompje zou volgens mij ook wel (wortel)opschot kunnen zijn...een soort wortelstek zou je kunnen zeggen. dat is dus een vegetatieve vermeerdering en daardoor net zo vruchtdragend als de moederboom.

 

Nog even over die opmerking!

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, aangezien op zo'n 5 meter afstand ook nog een pruim te voorschijn kwam.. Die zal sowieso uit zaad ontstaan zijn en kwam ook met bloesem / niet voltooide vruchtjes ,

Even spannend afwachten hoe ze dit jaar gaan en die andere er uit scheppen, denk dat we wel een plekje hebben voor die jonge pruim, maar dan zal hij denk wel op zo'n 2 meter hoogte getopt moeten worden. (Dus dan kan er een flink stuk vanaf)

 

Zal anders binnenkort wel even een foto plaatsen! Is het goed zichtbaar hoe dicht ze op elkaar staan, (en dan kan Frank zeggen welke soort het is? )

 

 

 

Zoals ik al zei, het is een nieuw soort. Eventjes uitleggen:

 

Vermeerdering bij pruimenbomen gaat ongeveer het zelfde als bij mensen, alleen bij mensen is 1 het mannetje en de ander het vrouwtje. Bij pruimenbomen zijn ze het allebei (uwg!) Bij mensen hebben de kleine mensjes eigenschappen van zowel de pappa als de mamma, ik heb de ogen van m'n moeder en het haar van mijn vader. Zo zit het ook bij de pruimenbomen. De zaailingen van je pruimenboom hebben de eigenschappen van jou pruimenboom, gemengd met een onbekende vader. Je mag de rassen dus zelf een naam geven!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus, wie weet is het wel een veel betere pruimenboom

 

Zal me niks verbazen als onze pruimenboom zich zelf bestuift.. durf niet ergens in de buurt een andere pruimen boom op te noemen Ach, hopelijk komen er dit jaar vruchten aan, gaan we die maar is lekker proeven, en hopen op een wonder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar hebben we trouwens de pruimenboom niet gesnoeid naar de oogst, Kunnen we die nu nog snoeien?? (denk snel 25 uitlopertjes van 1meter, zoals jaarlijks. (Jup, zou bijna denken dat het een zaailing is die meters hoog kan worden haha, op zijn hoogste punt is hij 3,5meter denk. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar hebben we trouwens de pruimenboom niet gesnoeid naar de oogst, Kunnen we die nu nog snoeien?? (denk snel 25 uitlopertjes van 1meter, zoals jaarlijks. (Jup, zou bijna denken dat het een zaailing is die meters hoog kan worden haha, op zijn hoogste punt is hij 3,5meter denk. )

Ow, dat doen gewoon laagstammen ook hoor, dat zijn waterloten. Snoeien zou nu nog wel kunnen, mits het niet vriest. Maar ik zou het zelf dan gewoon helemaal niet doen, en pas in het najaar na het plukken weer snoeien. Een jaartje overslaan mag een keer

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ach misschien dat we een paar topjes afsnoeien, i.v.m. gewicht en afbreken..

 

Maar overslaan kan? Zullen we dat maar doen! Hij heeft nog NOOIT een jaar overgeslagen, wie weet ook wel is goed om dan eens over te slaan.

 

Zal binnenkort eens een foto proberen te maken van de boom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Frank, Hier zijn de foto's dan!

 

2cmu9mq53741371397609.jpg

Onderkant/stam van de boom, hoe oud zou jij gokken frank?

 

 

t7inpj79021371397609.jpg

Hier is god zichtbaar dat er links van de oude/orginele boom een nieuweling staat! (al een paar jaar.) Die staat neem ik aan eigenlijk wel in de weg, en gaat daar dus weg, helaas, HOOOP dat hij het overleeft Maar misschien staan er wel 3 boompjes op deze foto, de orginele rechts, nakomeling links, en er tussen staat nog een, aaaaa! (En die is ook al snel 2 meter groot!)

 

-

Hier zijn de 2 (of dus 3) pruimen ook goed zichtbaar.

 

r9e5gl30791371397609.jpg

Hier staat nog een pruimenstam op die 4meter verder weg staat, is al snel 3 meter hoog, kon hem verder niet duidelijk er op krijgen, maar je kan hier aan tenminste zien hoe dik de stam is.

 

 

Kortom: Wellicht 3 nieuwe pruimpjes van tussen de 2 meter en 3,5meter hoog. Ben erg benieuwd hoe ze smaken als we dit jaar kunnen proeven. Frank, nog altijd overtuigt dat ik die (twee pruimpjes) bij de orginele boom, er gewoon uit moet scheppen, als ik ze in een pot wil, hoe groot schat jij in dat die pot zou moeten zijn? (Of tijdelijk in een curver-bak plaatsen en dan een pot kopen zodra ik zie hoe groot de wortels zijn??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorzichtig doen, zodat je de originele boom niet beschadigd. Probeer zoveel mogelijk wortels mee te nemen. De boom is al oud, dus het wordt wel moeilijk. Maar je hebt niets te verliezen, hier blijven staan kan tenminste zeker niet!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jup! Klopt helemaal, op een mooie dag reserveer ik wel even de hele dag er voor zodat hij voorzichtig kan worden uitgegraven, lekker de tijd er voor nemen Maar daarna zou hij dus tijdelijk in een bak kunnen?? of is hij daar te oud voor?

Ja hoor, kan prima tijdelijk in een bak.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

spitvork, die hebben we! Zal daar inderdaad ook even goed mee aan de gang gaan! Het zal denk een hele operatie worden, de grond is kei-hard. (Zal foto's plaatsen zodra ik het doe, maar kan best nog wel is 1 maandje duren!)

 

Laatste vraag Frank, is het nog slim om in die pot een bepaalde mest/voeding te doen?? Denk dat hij anders snel door de voeding heen is..

Welke mest/voedig? ;D Liggen er zoveel in het tuincentrum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...