Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Ik denk dat het geen zaailingen betreft maar wortelopschot, zoals al eerder geopperd. Deze boompjes hebben aldus dezelfde eigenschappen als de onderstam die gebruikt is voor je pruimenboom. De meest gebruikte onderstam is de st Julien A. De st Julien A is een soort die kleine gele pruimjes geeft (een soort Mirabellen). Je hebt nu dus kleine st julien A boompjes.

Er zijn overigens ook pruimensoorten die je wel degelijk kunt zaaien. Uit eigen ervaring weet ik dat de Reine Claude Verte min of meer soortecht uit zaad is en dat geldt ook voor de Mirabelle de Nancy.

• 2 weken later...
Geplaatst:

oud toppic , maar ben pas nieuw hier.

Het is volgens mij ook het meest waarschijnelijk dat het wortelopslag is. Ik heb er 10 tallen uitgedaan deze zomer waarvan ik ook dacht dat het zaailingen waren.

Als je aan de wortels begint te trekken lopen die meters ver weg. Absoluut niet onmogelijk dat er 5 meter verder 1 opduikt.

Als uw boom een ge-ente boom is , dan ben je met die wortelopslag niet veel behalve als je zelf wilt beginnen enten. In mijn geval was het een oude eierpruim boom van 50 jaar oud , en die stond op eigen wortels. de wortelopslag van zo'n boom is wel rasecht neem ik aan.

• 2 weken later...
Geplaatst:

ik heb hier ook pruimen

van die lekkere blauwe zoete .geven nu ieder jaar meer pruimen

wat is nog een makelijk pruimen ras .die niet te hoog word voor in de tuin ...en eventuweel bestuif kan worden door die bomen wat ik nu heb staan

Geplaatst:

Heb je enig idee welk ras het is die je al hebt staan? Dan kan ik daar een bestuiver voor je bij uitzoeken Ik ben zelf erg fan van de Reine Victoria en de Mirabelle de Nancy, maja, smaken verschillen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

de naam weet ik niet meer .

ik weet alleen dat het van die blauwe pruimen zijn heb het is trouwens een bekende naam die ik heb staan .alleen ben ik hem vergeten

Geplaatst:
Opal?

ik weet hem al

Prunus Bleue de Belgique

Geplaatst:

@jack: Opal is een geschikte kandidaat voor u. Opal sluit goed aan bij de Bleue de Belgique qua bestuiving en pluktijd. Het is een lekkere pruim. Het is bovendien een gezond en vruchtbaar ras, en is heel gemakkelijk in de teelt.

Reine Victoria zou ook kunnen. Echter dit ras is nogal ziektegevoelig en vormt geen mooie boom. Het is een zeer vruchtbaar ras met grote opbrengsten. De vruchten zijn lekker, mits er goed gedund wordt.

Geplaatst:

dan zal ik er nog een gaan aanplanten ...

bedankt voor de tips ........

• 2 jaar later...
Geplaatst:

Is een oud topic maar ik lees veel over geënte bomen en vraag me af hoe ik weet of ik een geënte boom heb.

Tot voor kort wist ik niet eens dat er een pruimenboom in de tuin stond dus ik heb geen enkele achtergrond info over soort e.d.

Hij staat op een stuk redelijke natte en arme grond omgeven door brandnetels, guldenroede en pispotjes (geen idee wat de officiele naam is). Kan hij hier wel goed gedijen?

Ik hoop dat iemand (Frank?) mij hier iets meer over kan leren want er is natuurlijk niets leukers dan een verrassing in de tuin die ook nog wat oplevert

• 5 jaar later...
Geplaatst:

Is er een deskundige die kan zien of de plant naast de blauwe bes opschot is van de pruimenboom verder op in de tuin?

2019091910414325721568893156.jpg

En zo ja, kan die opgekweekt worden en pruimen geven? Zo nee, wat zou het dan wel zijn? Ik heb er een heel stel van en ga ze binnenkort uit de grond halen.

Geplaatst:

Ja dat lijkt een onderstam van een pruim. Dat is dus de prunus waarop een ras pruim werd geënt. Vaak loopt het vanuit een stukje wortel dat bleef zitten nog uit.

Of er vruchten aankomen die ook nog smakelijk zijn, dat ligt aan welke onderstam het is. In ieder geval zal het heel lang duren vanuit opschot . Een van de redenen om te enten is dat een geënte boom meestal veel sneller gaat dragen, naast natuurlijk dat je ¨precies het ras krijgt dat je graag wilt.

Als het een myrobalan-onderstam is dan kan het dat er een soort kroosjes-mirabellen aankomen. Die kunnen erg verschillen in smaak en eetbaarheid. De veel gebruikte St.-Julian-A onderstam geeft kleine pruimpjes, groenig, maar best smakelijk....lijken op mini Reine Claude Verte en zelfs de smaak is een beetje in die richting. Hier staat er een echt in de diepe schaduw en de pruimpjes werden dit jaar rijp. Ook sleedoorn wordt als onderstam gebruikt en die geeft kleine wrange vruchtjes die alleen geschikt zijn om op sterke drank te zetten...ja,ja ik weet dat er mensen zijn die ze eten en dat er een gekweekt ras is die bij volledige rijpheid ietsje minder wrang smaakt. Er zijn nog diverse andere onderstammen voor pruim, maar daar heb ik geen ervaring mee als dragende boom.

Maar, tenzij je een hele grote tuin hebt en een fruitboompje extra niet merkt of een beetje prunus-gek zoals ik, denk ik dat je beter een 12 Euro uitgeeft aan een goede ras pruim dan te wachten wat er ooit, over 10 jaar en misschien wel en misschien niet iets geeft dat heel misschien ook nog wat smakelijk is, maar veel waarschijnlijker niet.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank voor je reactie. Nee zo groot is die volkstuin niet en over 10 jaar ben ik 83. Ik ga dus maar alle opschot verwijderen, al ben ik erg dol op de pruimenbloesem en zou ik graag een kroosjesboom in mijn tuin hebben. Hebzucht helaas.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.