Posted January 15, 201312 yr Zou het kwaad kunnen als ik vandaag ging snoeien? Al het hout is dus bevroren, het breekt meer af dan dan het gesneden wordt.
January 15, 201312 yr Bij mijn weten kun je beter niet snoeien met vorst omdat de boom dan geen wondweefsel kan aanmaken om de boel af te dichten.
January 15, 201312 yr Ik heb altijd gehoord dat je na het snoeien een periode van minstens een week geen vorst mag krijgen. Dat wordt dus plannen en even wachten...
January 15, 201312 yr Author Oké dat is duidelijk, dat wordt afwachten dan.Bedankt voor de antwoorden.
January 15, 201312 yr (Pit)fruittelers zijn in deze periode zelfs met deze vorst de peren en appelen aan het snoeien, wanneer ze dit zouden moeten uitstellen tot na de vorst zou het werk nooit op tijd klaar zijn. (deze snoeiwonden) moeten indrogen  Druiven kun je nu ook snoeien, wacht je daarmee tot er hogere temperaturen zijn , zit de sapstroom erin en gaan ze 'bloeden' Uitzonderingen: Kers, pruim, abrikoos (steenfruit) dus nu niet snoeien ! Dit kan in maart (voorjaars snoei) of augustus
January 15, 201312 yr Author Als ik het goed begrijp doen de pitfruittelers dit nu uit economische/commerciële overwegingen en kan ik - als vrijwilliger in een natuurtuinenproject - gerust wachten op wat gunstiger temperaturen? Druiven zijn er niet, steenfruit kan dus wachten tot het voorjaar, dat zal ik onthouden. Als het echt beter is dat het pitfruit nu gesnoeid wordt, dan zou ik er deze week nog mee aan de salg kunnen gaan.
January 15, 201312 yr Dat klopt, u kunt gerust nog even wachten. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube