Geplaatst: 25 december 20241 j Op 15-12-2024 om 07:14, henkg zei: In januari 2022 nog veel Ik heb net het clipje pas bekeken, wat veel mussen! Ze nemen hier ook af helaas. Maar wat een geestig Rietveldhuisje is dat! Heb je dat zelf gemaakt?
Geplaatst: 26 december 20241 j Nee, niet zelf gemaakt. Nu uitverkocht, zie ik. Tijdelijk? https://www.wildlifegarden.com/garden/nests/multiholk/multiholk-de-stijl Het echte Rietveldhuis: meerdere jaren bijna iedere dag langsgefietst: "Utereg me stadje". Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 26 december 20241 j Heel mooi geworden @Rookie die lui weten wat ze doen. 😉 26 december 20241 j aangepast door Roelie
Geplaatst: 26 december 20241 j Ja, die Pim is een kunstenaar. Er stonden daar heel veel geprepareerde dieren, heel leerzaam trouwens. Ken jij het daar @Roelie? 26 december 20241 j aangepast door Rookie
Geplaatst: 26 december 20241 j 2 uren geleden, henkg zei: Meerdere jaren bijna iedere dag langsgefietst: "Utereg me stadje" Ik ook! 35 jaar gewoond 😊. Dank voor de tip van het vogelhuisje, ik houd het in de gaten. Off topic: er is een leuke aflevering van ‘Van Rossem vertelt’ over het Rietveld-Schroderhuis. Op YouTube terug te vinden. Van Rossem vertelt is sowieso leuk voor Utrechters 😉. 26 december 20241 j aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: 26 december 20241 j 9 uren geleden, henkg zei: Tijdelijk? Ze verwachten in februari 2025 weer te hebben denk ik. Die datum staat op de site tenminste.
Geplaatst: 26 december 20241 j Nee @Rookie ik ken ze niet, maar ik herken wel kwaliteit als ik het zie.👍
Geplaatst: 5 januari 20251 j Ik weet niet of het te zien is. Maar de vogels zijn lekker aan het eten. De tweede foto is duidelijker. Deze is dichterbij. 5 januari 20251 j aangepast door Gitta Foto toegevoegd
Geplaatst: 6 januari 20251 j Normaal gesproken vooral veel koolmezen, pimpelmezen, roodborstje, winterkoning, ekster, vlaamse gaai, bonte specht. In de zomer gekraagde roodstaart. Ransuil, buizerd, postduiven Maar vanmorgen zat er een jonge zee arend in de bomen voor aan de weg. Die zat op te drogen in een berk. Ik kreeg m jammer genoeg niet op de foto, gezien de afstand. Op ongeveer 1000 a 1500 meter zit een groot nest waar afgelopen jaar een aantal jongen zijn groot gebracht. Nu hopen dat ze er dit voorjaar ook weer gaan nestelen/broeden. Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 6 januari 20251 j 24 minuten geleden, Hopmarjanneke zei: jonge zee arend Wat geweldig en bijzonder zeg!!! Prachtige vogels!
Geplaatst: 12 januari 20251 j Drie puttertjes. Ze zijn altijd met z'n drieën. Vandaag zitten ze zaden te pikken in de Echinacea.
Geplaatst: 21 januari 20251 j Nestkastjes voor mussen. Op 15 december schreef ik: https://www.moestuinforum.nl/topic/7140-welke-vogels-zie-je-in-je-tuin-of-op-je-balkon/page/49/#comment-536780 In totaal had ik 11 kastjes aangeschaft. Vier als kerstcadeautje aan familie (alle vier hebben een tuin), drie voor mijn "mussenfreak" buurman D., en drie voor mezelf. Die voor mezelf hang ik vandaag of morgen op (het wordt hoog tijd: mussen gaan nu al op zoek naar nestgelegenheid). Bij buurman D. ben ik gisteren bezig geweest. Resultaat daarvan is simpel en in theorie (o.a. hoogte ca 2 meter; richting Noordoosten) doeltreffend: In theorie, nu maar wachten op de praktijk. Negen tiny houses dus. De kosten (voor buurman D.) vallen erg mee: 3 x 20,- nestkastjes + 12,- voor de Douglas vlonderplank = € 72,-. dat is € 8,- per tiny house. Bij een geschatte levensduur van vijf jaar: € 1,60 per tiny house per jaar. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 21 januari 20251 j Vanmorgen; kool-en pimpelmezen, vinken, kepen, kraaien, gele gors, sussex- en new hampshirekippen. Oh ja en twee nijlganzen op het dak van de boerderij, in geen tijden gezien.
Geplaatst: 21 januari 20251 j Het was druk vandaag bij de vogelvoederplaats. Vooral veel mezen, de staartmeesjes zijn (naast de puttertjes) mijn favoriet. Op een gegeven moment hingen er wel 6 tegelijk aan de mezenbollen. Alleen toen had ik mijn telefoon niet bij de hand.
Geplaatst: 22 januari 20251 j Van de week weer koolmezen bij het nestkastje gezien. Dus ook dit jaar weer jonge meesjes.
Geplaatst: 23 januari 20251 j Ja Dahli het valt me ook op dat van alle mezen de staartmezen het meest lekker samen eten ! Met zijn achten op zo’ zelfde korf als jij met 4 bollen erin Hier vanmorgen de grote bonte specht: eindelijk eens de man van t stel gezien. Tot nu toe kwam vooral mevrouw GBS van de pindakaas snoepen in het najaar af en toe met jong nog. Terwijl ik dit schrijf zit ze er weer maar vloog weg toen ik iets dichterbij kwam met mijn telefoon. Hier hangt bijna al het voer aan de waslijn dat is voorlopig nog eekhoornproef. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 januari 20251 j Dit weekend is weer de nationale tuinvogeltelling! https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling
Geplaatst: 23 januari 20251 j 4 uren geleden, appelvrouw zei: Hier vanmorgen de grote bonte specht: Die mis ik dit jaar hier. Dat komt vast omdat de pindakaas niet aan de boom hangt dit jaar (boom vorig jaar vervangen voor een jong exemplaar en stam nog te dun). De pot ligt nu in het voederhuis en daar komen de spechten helaas niet. Wist je trouwens dat staartmezen eigenlijk helemaal geen mezen zijn, maar tot een andere familie behoren? Ze leven in sociale groepen, behalve in de broedtijd. Daarom zie je er meestal ook veel tegelijk. Ze blijken dicht tegen elkaar, soms wel 8, op een rijtje te slapen. Als we dat nu eens zouden kunnen zien…. 😃. jullie zullen wel veel diverse soorten daar zien in het bos! En die eekhoorns, toch ook wel heel leuk!
Geplaatst: 23 januari 20251 j Nee daar had ik geen idee van. Eigenlijk valt de verscheidenheid van vogels me wel een beetje tegen.. in wei en open tuin zie je toch meer vogels. De biodiversiteit van het stuk bos hier is ook mager.. daar probeer ik wat aan te doen met veel aanplant We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 januari 20251 j Oh? Niet veel vogels in het bos? Dat had ik ook niet verwacht. Wat tof dat je het vogelvriendelijker wilt maken met meer diverse aanplant. Goed initiatief. [emoji106] Aan welke struiken / bomen dacht je?Hier in de tuin in eerste instantie een gebuitel van jewelste. Musjes, mezen, puttertjes (zo leuk!) en ineens: doodse stilte. Eén buizerd, hoog in de lucht, maar blijkbaar toch voor allen goed te zien, want nergens bewoog meer iets. Even staan kijken naar de sierlijke vliegbewegingen (en uitpuffen van m’n buitenklus). Toch leuk, dat zo ‘in de randstad’ het ook nog best wil vogelen op sommige plekken. Edit: Als je puttertjes wilt, appeltje, kan ik elzen aanbevelen trouwens. Ze wurmen de zaadjes uit de propjes. Zo leuk om te zien. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 23 januari 20251 j Ja zeker wil ik puttertjes! En sijsjes, gekraagde roodstaarten en witte kwikken en groenlingen, de tuinfluiter en de tjiftjaf. Appelvink. Mus, heggemus. Enzovoorts. Allemaal vogels die ik uit mijn vorige tuin ken. Ik hou al jarenlang wekelijks lijsttjes bij met vogels die in mijn tuin zijn en ook op vakantie. Schrikbarend kort lijstje hier in het bos. En af en toe happy: een pareltje, een goudhaantje door de taxus heen foeragerend of een lijster of koper wiek bij de bessen van de hulst. Heel soms een zwartkop en de boomkruiper. In het voorjaar een paar x de bonte vliegenvanger. Verder vooral mezen, de roodborst de spechten, de boomklever en het winterkoninkje. Merels natuurlijk. Vanaf hier wordt het zoeken, o ja een vinkenpaar op de grond. @Charly pas heb ik een Gelderse roos en een krentenboom gekocht. Ik heb iets van 15 bessenstruiken geplant in verschillende soorten. Er staan hier grote lijsterbessen en hulst en zo maar die waren al behoorlijk snel leeg gegeten door de merels in het najaar. Er stonden wel honderd boomzaailingen van 1 à 2 jaar oud, allemaal lijsterbes en acer. Daar veel van uitgetrokken en wat fruit aangeplant. Vlinderstruiken plant ik aan en ik ga een bijenmengsel zaaien met de hoop dat dat het doet hier zo halvig onder de bomen. En teunisbloemen voor de puttertjes bv. Dat mengsen trekt dan ook weer andere insecten en hopelijk meer vogels. Ik heb nestkasten voor de mezen, ik zou natuurlijk nog een of meer kasten kunnen ophangen speciaal voor andere vogels maar die moeten dan ook wel in de buurt zijn natuurlijk. Nestkasten voor bos vogels🤔 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 januari 20251 j In mijn tuin komen de puttertjes af op de grote kaardenbol en de echinacea. Ze eten de zaadjes.
Geplaatst: 23 januari 20251 j Ja Arja dank maar de kaardebol groeit hier in geen velden of wegen. Misschien zet ik er wel eentje bij het bosje achter. Aankomende drie dagen is weer de nationale vogeltelling: https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling/hoe-werkt-het Een half uurtje tellen, ik doe wel mee. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 januari 20251 j Zjeetje @appelvrouw, zo weinig vogels in het bos. Dat gaat toch tegen al je intuitie in! Ik weet overigens niks van vogels, gat in mijn ontwikkeling, en ben dan toch behoorlijk stads ook al wonen we hier vrijwel aangrenzend aan boerenland en veluwemeer. Maar in onze kleine tuin komen toch vooral mezen en mussen, een enkele kraai . Wel vliegen er regelmatig meeuwen en duiven rond, en zwaluwen in de zomer, de meeuwen komen van het veluwemeer en de duiven van enkele duivenmelkers in de buurt. Toen we nog een pergola in de achtertuin hadden nestelden er ook af en toe lijsters in in de blauwe regen helaas zijn pergola en blauwe regen inmiddels overleden. Wel hebben we nestkastjes voor mezen hangen, die ook af en toe worden bewoond. Enfin. Vorig jaar zomer op de camping ben ik voor het eerst begonnen iets meer over vogels te leren, door een vogelgeluiden-herkenner op mijn mobiel te installeren. Wat een weelde aan vogels! Dit jaar ga ik mijn best doen ook meer ze te zien en hun namen te onthouden. Onze caravan staat ook in bosgebied. Maar ze laten zich niet erg zien. Overigens vind ik jouw lijstje van wat nu voorbij komt in je tuin niet per se heel kort. Maar misschien heb ik onvoldoende vergelijkingsmateriaal? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.