Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

20250516_171623 gesneden.jpg

Geplaatst:

Dat koppie!🥰

Geplaatst:

Dit jaar toch echt wel minder vogels te zien. Heb genoeg nestkastjes die ieder jaar wel gebruikt werden maar dit jaar maar denk 50%

😒

Geplaatst:

Ons nestkastje is weer gevuld. Even op wacht totdat papa/mama weer weg was en toen even het dakje een cm omhoog getild: 4 klein koolmeesjes. 

IMG_2222.thumb.JPG.0d34d1f025fb91827cbee5b97bff070b.JPG

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

De hongerlapjes!🥰

Ik zie hier ook minder vogeltjes in de huisjes.

We gaan ze van de zomer maar eens schoon maken en opknappen.

We hebben alleen een broedend stelletje kwikstaartjes in het houthok.

Geplaatst:

@hazeltje Het is natuurlijk spannend, maar ik heb gelezen dat je beter niet in het nestkastje kunt kijken. Sommige ouders komen dan niet meer terug. Die bij ons kwamen b.v. heel snel weer terugvliegen, vaak in een paar seconden. Hier is namelijk genoeg eten te vinden in de omgeving, door de vele bomen.

Geplaatst:

Ik stond heel vaak onder het nestkastje, omdat daar een bak staat waar ik de planten in afhard, ook omdat ik heel vaak heen en weer loop van terras naar mijn bakken en naar de buitenkeuken. Vaak bleven ze eerst in de boom wachten totdat ik voorbij was, maar als ik ze zag, stopte ik altijd met lopen. Ze werden wel tammer, maar ik kijk nooit in het kastje. Ze komen elk jaar weer terug. Mijn man maakt het kastje altijd in oktober schoon, zodat ze het voorjaar weer een schoon kastje hebben.

Ik kan niet zo gauw de foto vinden dat ze in de boom zitten. Dit is een foto in februari.

20250213_162217.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Edit. HIer een foto dat de mees net uit de boom vliegt. Ik heb een foto van een filmpje gemaakt en de vogel met blauw omcirkeld.

Vogel uit boom.jpg

Geplaatst:

Tja, alles staat en valt met voedselaanbod. En dat is voor veel zangvogels toch wel insecten. Rupsen enzo. Dus bladluisjes in de rozen lekker laten zitten. Spinselmot in de appel ook. Tenzij je die paar appels veel belangrijker vind. Maar dan ook niet piepen over minder vogeltjes. Poezen 's nachts buiten laten? Minder vogeltjes.

In ieder geval alle nestkasten elk jaar in de herfst/winter schoonmaken. 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
Op 18-5-2025 om 18:34, woldistel zei:

Dus bladluisjes

Ja dat is wel waar. En dat doe ik ook trouw; ik plet wel de luizen op enkele stelen tot stamppot zodat de roof insecten ze ruiken. De geur van aan tafel.

Maar ook hier minder bezetting in in ieder geval 1 kastje helemaal geen vogels. . Moet zeggen dat we ze niet geboend hebben deze winter zoals andere jaren ( Lie had gelezen dat het niet hoeft, maar dat klopt niet het hoeft niet tussen de legsels door in het zelfde seizoen) 

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vanmiddag een poosje zitten kijken naar een kleine mus die een grote meikever zat op te eten. 

Geplaatst:

Ik vond daarnet een blauw ei liggen tussen de struiken, waarschijnlijk heeft een andere vogel (kraai denk ik, die hebben wij er veel) een ei gepikt en laten vallen. Ik had geen telefoon bij mij. Morgen zal ik een foto maken. De spreeuw, merel en roodborstje leggen blauwe eieren.

Geplaatst:

In een hoekje met hout opslag tegen het huis aan waar ik bijna nooit kom verstoorde ik gisteren een moeder merel op haar nog niet gespotte nest op ooghoogte. Ze vloog luid mopperend weg. Ik had mijn camera op zak en maakte snel een foto, verder kom ik er niet meer en hoop ik dat de eekhoorn daar ook niet komt, de eieren liggen er als het ware voor het oprapen. Fingers crossed!

0A90BDDB-8430-426C-BCB3-CC9EB71C3C62.thumb.jpeg.00e89594c8cf400447db1741debe5af8.jpeg

3C72CC11-4E31-4085-B5B8-412E82DD8687.thumb.jpeg.d15dc1b04b1c153e0f5fe47bc67d5308.jpeg

Geplaatst:

Wat een prachtig nestje @appelvrouw! Zo kunstig gemaakt. Het lijkt er op of het voorste ei op uitkomen staat. Ik meen een barstje te zien.

Geplaatst:
Op 27-5-2025 om 13:19, Dahli zei:

een barstje

Nee misschien dat het een veertje is. Vandaag de weg kan ik een beetje kijken nu ik weet wat het nestje zich bevind ik denk dat de vogels nog broeden

Geplaatst:

Ik zie steeds meer van die kleine, mooie puttertjes.

Geplaatst:

Wat zijn vogels toch intelligent. Misschien kon ze elders niet zo gauw een nestje maken. Het ligt wel erg in het zicht.
Nog even en dat zie je dit. Een foto van merel jongen.IMG_4649.JPG

Geplaatst:

🥰

Ik zou heel graag een foto maken van de kleine kwikstaartjes in het nest.

Ik durf dat toch niet goed, want ik vind de ouders erg paniekerig.

Heel anders dan de pimpelmeesjes, die trokken zich niet veel van ons aan.

Ik laat ze maar met rust, we kunnen ze wel van verre tekeer horen gaan, de hongerlapjes.

aangepast door Rookie

Geplaatst:
11 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Nog even en dat zie je dit

Mooi dat je daar nog ongezien bij kon! Ik ga niet meer kijken, ik heb gelezen dat een merel bij verstoring liever ergens anders een nest maakt. Ik zie ze vast later wel voorbij hippen met Pa, die voert vaak de jongen nog de eerste tijd uit het nest.

Geplaatst:

Voert pa ze maar tijdelijk? De koolmezen hier bleven ze allebei voeren totdat ze uit moesten vliegen.

Wij konden ze vanaf het terras zien.

Geplaatst:

Puttertje op het hek.

Ik vind het zulke mooie vogeltjes.

P1060400.thumb.JPG.8c55b8a9a29f14ae453817809514144a.JPG

Geplaatst:
20 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Voert pa ze

Als ze uitvliegen gaat de vader meestal nog dagen of zelfs wekenlang door met voeren buiten en moeder gaat soms meteen bezig met het volgende nest. 

Geplaatst:

Wij hebben sinds een paar dagen een venstertikker of klopgeest 😁 een appelvink die telkens heel fanatiek omhoog fladdert langs de ramen en dan steeds tegen het raam aan tikt/timmert. We dachten eerst dat het vogeltje de mugjes/spinnetjes aan het vangen was die in de hoeken aan de kozijnen zitten. Maar even googlen leert dat het waarschijnlijk een mannetje is die "boos" is op zijn spiegelbeeld.

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Geplaatst:

Een hele gave app is de merlin bird app. Die detecteert de vogel en gwt geluid live zodat je ook gwlijk bewust bent welke vogel er aan het fluiten is.

dit weekend buiten ontbeten en even geluisterd. Ongelofelijk de diversiteit aan vogels.  

IMG_8848.png

IMG_8847.png

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.