Geplaatst: 3 juni 20253 Jun @Nasuada kun je mij de link geven, want ik kan hem niet vinden in mijn telefoon. Ik krijg steeds wat anders. Is het gratis?
Geplaatst: 4 juni 20254 Jun De kwikstaartjes in het houthok zijn uitgevlogen. Het zijn wel prima huurders, ze hebben hun nestje keurig opgeleverd. Geen eischaal pelletje, geen poepje te vinden, netjes en schoon. Die mogen volgend jaar terugkomen.
Geplaatst: 4 juni 20254 Jun Leuke app @Nasuada Gelijk maar gedownload. Nu nog onthouden om het af en toe te gebruiken 😄 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 7 juni 20257 Jun Dankjewel @Nasuadavoor het delen van deze app. Wat is dit ontzettend leuk! Ik moet er nog een beetje mee stoeien, maar ik heb al heel wat vogels gedetermineerd.
Geplaatst: 7 juni 20257 Jun Ik ook, alleen geeft ie soms ook vogels aan waarvan ik betwijfel of ze hier zitten, dus die voeg ik nog even niet toe aan de levenslijst. Maar 95% klopt in ieder geval. Leuk 's ochtends heel vroeg op de fiets naar het werk uitgeprobeerd. 🚴 Ondanks fietsgeluid en rijwind pikte de app nog behoorlijk wat vogels op. Wat ik erg leuk vind is dat het balkje van de vogels die gehoord worden ook live oplicht. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 9 juni 20259 Jun Een vink bezig met de 2e leg en is haren aan het verzamelen van mijn hond op de mat. Ik bedoel de haren op de mat, niet de hond op de mat. Dit is een printscreen van een filmpje die ik heb genomen, dus een beetje onduidelijk.
Geplaatst: 14 juni 202514 Jun Wij gingen laat in de middag nog snel zo veel mogelijk rode aalbessen plukken. Niet hele trossen, maar de losse besjes dus, voordat de vogels ze weghalen. En omdat het gaat regenen en onweren niet gewacht tot morgenochtend.Ik hoorde heel de tijd al gepiep boven mij en later dichterbij. Draai ik mij om, staat er een huismusje op nog geen meter afstand van mij. Hij bleef daar een paar minuten zitten. Net uitgevlogen. Ik ging mijn telefoon halen om een foto te maken, maar het fladderde uiteindelijk toch weg.
Geplaatst: 15 juni 202515 Jun Dat is een groene specht, geen bonte. Is waarschijnlijk op zoek naar mieren. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 15 juni 202515 Jun Dank je!Dan ga ik even opzoeken hoe een bonte specht er uit ziet.Edit: die is meer wit en zwart, deze is meer groen en geel.Weer iets geleerd! 15 juni 202515 Jun aangepast door Rookie
Geplaatst: 15 juni 202515 Jun Vanmorgen om 7.00 uur al 15 vogels op kunnen nemen, best veel. Op 2 andere momenten had ik ook nog 2 andere vogels gehoord.Dus nu 17 soorten. Een stuk of 8 kan ik nu herkennen.Leuk te weten: ik dacht altijd dat 's morgens een merel zo aan het zingen was, maar dat was dus de zanglijster.Ik moet uitkijken voor zanglijsters, die zaten vorig jaar aan mijn aalbessen. 15 juni 202515 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 15 juni 202515 Jun Leuke app, hè. 😀Wielewaal, dat is best bijzonder, hier zie/hoor je die niet.De app gaf hier ook Rotsduif aan. Nou, denk ik dat zal toch niet. Maar zegt tuinbuurman (die de app ook heeft), rotsduiven zijn de directe voorouders van wat we tegenwoordig Stadsduif noemen. Ah, dan snap ik nu ook wel waarom die overal op balkonhoekjes e.d. hun eieren leggen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 16 juni 202516 Jun Zo raar, ik zie regelmatig een mus in het koolmeeshuisje kijken en ook zat hij er een paar keer in. Hij zit ook de hele dag te tjilpen, als hij mij ziet of als hij ziet dat ik hem zie zitten, dan vliegt hij in onze terrasboom en tjilpt daar verder.Ik zag ook op een gegeven moment dat hij naar het huisje vloog en een koolmees zat ook boven in de boom en vloog op hem af, alsof die zei: opzouten, dat is mijn huis! (voor volgend jaar, nestje is al uitgevlogen).Ik zou weleens willen weten wat ze allemaal tegen elkaar zeggen. 16 juni 202516 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 17 juni 202517 Jun De slakken patrouille.Ik ben er heel blij mee, ze zijn achter elkaar door aan het eten.
Geplaatst: 17 juni 202517 Jun Zie jij ze echt slakken eten? Zijn het geen wormen? Ik zie hier nooit slakken als het licht is. Ik heb nu ook een paar keer om 7.00 uur gekeken.Wij gaan altijd om 23.00 uur naar buiten als het donker is en vaak nog later zie ik weer nieuwe verschijnen.
Geplaatst: 17 juni 202517 Jun De eksters, kraaien en spreeuwen scharrelen precies rond op de plekken, waar slakken wonen.Ik doe elke ochtend een ronde slakken rapen, maar ik haal er tegenwoordig nooit meer dan hooguit tien op, meer niet.Weet je nog vorig jaar, dat we met gemak meer dan 100 raapten?Ik geloof echt niet, dat de slakken dit jaar minder zijn, met al die eitjes, die gelegd moeten zijn.En aangezien juist deze drie soorten vogels, die graag slakken eten, precies op de plek waar de slakken wonen rondbanjeren en eten, weet ik wel bijna zeker, dat ze die slakken oppeuzelen.
Geplaatst: 20 juni 202520 Jun Vergeet niet ook de vogels van water te voorzien! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 20 juni 202520 Jun 16 juni 2025: Een mannetjes mus die regelmatig op het koolmeeshuisje ging zitten, alsof hij wou zeggen: ik wil een nestje maken. Vandaar vloog regelmatig naar de boom vloog al tsjilpend. En zo dagen lang.Tot op een gegeven moment er 2 vrouwtjes in de boom zaten en hij op het huisje zat. De vrouwtjes vlogen weg en hij ging erachter aan. Ik heb hem toen 4 dagen niet meer gezien. Tot vandaag 20 juni 2025. Ik zag weer een mus op het huisje zitten.https://www.youtube.com/shorts/XQ5JkpyxbNo Even later zag ik dat er een vogeltje op de grond de haren van onze hond aan het verzamelen was. Maar dat was een vink die waarschijnlijk aan de 2e leg bezig was.https://youtube.com/shorts/JTastZkub2s11 Dagen geleden (9 juni 2025) was er ook een vink bezig met het verzamelen van haren.En het was niet de mus die ik dagen lang heb zien zitten. Zou hij ook een nestje hebben nu?https://www.youtube.com/shorts/PceGB1DhoWM
Geplaatst: 30 juni 202530 Jun Vanmorgen even gaan zitten met de vogel geluiden app Merlin want ik hoorde een speciaal onbekend geluid. Volgens de app een zwarte specht dus ben ik mijn verrekijker gaan halen en ik kreeg hem zowaar in het vizier. Prachtig, ook het rode toupetje mooi in beeld. Mijn vogeldag is goed😊 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 juni 202530 Jun Wauw, gaaf! Ja die app is echt goed he. Hier zat een jonge tjiftjaf (ga ik van uit) op de stoep, die zijn vleugel wat gek hield en niet voor mij weg vloog. Maar toen ik dichterbij kwam ging ie er toch nog best behendig vandoor. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 30 juni 202530 Jun Maakte hij geen geluid @Jorieke123 ? Het geluid van een tjiftjaf die ik hier ook vaak hoor is eenduidig in 2 tonen: hoog en laag, hoog en laag.Ja echt een leuke app, ik kan al 8 vogels onderscheiden die ik hoor.
Geplaatst: 11 juli 202511 Jul Hier moesten we op papa en mama wachten, die komen zo terug. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.