Geplaatst: 20 augustus 20187 j Steenuiltje! We horen ze vaak, we hebben ze ook al wel eens gezien... vooral een schim of een silhouet op onze schuur als het al wat donker is. Maar nu hoorde ik al dagen/weken een geluid wat ik niet thuis kon brengen. Ik heb het al eens gefilmd maar dat kwam niet goed genoeg naar voren. Niet zoals ik het hoorde. Dus toen ie dat geluid net weer zat te maken ben ik er heen gelopen. En vlakbij hield ie natuurlijk op. Dus toen maar het donkere bosje ingelopen wat daar groeit. Met coniferen die al 6 meter hoog zijn ofzo. Er vlogen 2 duiven voor me weg, die altijd in coniferen wonen En ik vond ook niets aan braakballen of andere sporen. En toen keek ik even omhoog voordat ik weer weg wou lopen, en daar zat ie!! Een steenuiltje in de conifeer. Na 2 foto's van onderaf met flits (want donker daar) keek ie me ineens aan met die gele ogen, rekte zijn nek wat uit, en vloog weg! Geweldig Hele slechte foto, van zijn borst en oog maar ik post em toch maar even: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 augustus 20187 j Nou deze uil blijft mooi hier. Want lees eens wat schattig: "De steenuil is honkvast en vertrouwd met de mensen waar hij te gast is. Hij bekijkt de bedrijvigheid in zijn omgeving van een afstandje. Maar zodra er vreemden op het erf komen blijkt hij eenkennig en kiest het hazenpad." Dat komt van https://uilenwerkgroepenoisterwijk.nl/ facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 augustus 20187 j Ach wat een dotje. Wist ik niet. Sympathiek ook, evenals de werkgroepen waarnaar je linkt. Zo leer je weer es wat! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 30 augustus 20187 j We hebben ook dit jaar de steenuil weer. Er is in ieder geval weer een jong geboren. Ik ben wel bang dat één steenuil opgegeten is, maar Steenuilen eten ook soortgenoten en ik heb in ieder geval na de vondst (een stuk vleugel) één steenuil bij de kas gezien. Hopelijk dus niet één van onze steenuilen. We hebben helaas ratten op ons perceel (onvermijdelijk helaas) en laatst zagen we een buizerd wegvliegen met een rat. Hopelijk komt hij vaker.
Geplaatst: 17 november 20187 j Nooit eerder in mijn tuin (aan huis) gezien. Ik weet ook niet of iemand in de buurt deze rare kipjes heeft.Het zijn zeer waarschijnlijk sierhoendertjes. Zoeken op kuifkwartels leverde niets op; Hollands kuifhoen ziet er ook anders uit.Dus: wat zijn dit?Ze zijn niet bang voor mijn (kleine) kat, Arie vindt ze ook wat te groot. Formaat is ongeveer Turkse tortel. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 17 november 20187 j Ik heb weer een specht in onze boom gezien, als ze zo dicht bij huis komen zijn ze op zoek naar voedsel....heb er doppinda’s hangen. Ze komen elk jaar terug.
Geplaatst: 17 november 20187 j Het zijn redelijk jonge kuifhoenders Henk. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 november 20187 j Ga je ze houden Henk? Als Arie er niet van onder de indruk is, wel leuk! Ik weet niet of die siervogels veel leggen trouwens. Ah en misschien zijn het wel hanen. Maar geestig zien ze er wel uit, beetje opgeschoten jeugd / nozem-style wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 19 november 20187 j Dus toch kuifhoenders. Maar jonkies dus; ik kon nergens een gelijkend plaatje vinden.Stomme beestjes trouwens, en bijna net zo lelijk als meerkoetkuikens. En nee, ik ga ze niet houden. Deze twee zullen ongetwijfeld van een buurman verderop zijn. Die ze waarschijnlijk nog maar net heeft, anders had ik het wel geweten. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 22 november 20187 j Deze kwam langs ons huis wandelen... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 november 20187 j Een jonge zwaan Jorieke? Mooi beest zeg. Hier als een bijzondere verschijning twee boomkruipers vanmorgen. Die vliegen zo lollig steeds van boven in de boom naar de voet vd volgende boom. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 november 20187 j Misschien niet echt bijzonder maar zag vandaag een hele groep Vinken rondhipsen in wat bomen/struiken.Normaal zie ik er maar één of twee, maar eigenlijk nooit meer dan dat tegelijk.
Geplaatst: 29 november 20187 j Het kan zijn dat daar dan ook een groep kepen bij vloog. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 november 20187 j Aha... weer wat geleerd. Die kende ik niet, De Keep.Lijken inderdaad wel op vinken... Misschien heb je dan wel gelijk... Ik zal eens opletten volgend keer als ze te spotten zijn.
Geplaatst: 13 december 20187 j Een ijsvogel! Mijn tweede ooit! Leuk joh. Heb nog even getwijfeld of ik van de fiets af zou stappen om te proberen te fotograferen, maar moest een brug over en met een bakfiets incl koters had ik alle beetjes vaart nodig die ik had. Nu baal ik wel een beetje. Die brug ligt natuurlijk achter me inmiddels.
Geplaatst: 13 december 20187 j IJsvogels zijn zo mooi! Dat je die in je tuin ziet is echt super, daar ben ik wel een beetje jaloers op. Hier in de tuin vooral meesjes, merels, eksters, maar ook spechten. Paar dagen terug nog de groene specht gezien. Zo mooi!
Geplaatst: 13 december 20187 j Ze schijnen hier veel te vliegen in het natuurgebied waar ik op uitkijk. Maar zo vaak zie ik ze niet hoor. Denk dat 'veel' relatief is. Vorig jaar heb ik hem voor het eerst gespot en sindsdien tuur ik altijd naar de boom waarin ik hem zag. Nu zag ik er een in een andere boom. Moet ik die óók nog in de gaten gaan houden Maar ze zijn echt prachtig. Dat blauw in hun verenkleed is zo helder en adembenemend.
Geplaatst: 15 december 20187 j Een overhangende stok/tak plaatsen aan de waterkant kan een goede manier zijn om een visplek voor de ijsvogel te creëren. Doe je dit op een plaats die je zelf goed kunt zien vanaf de tuin dan kun je met een beetje geluk de ijsvogel vaker gaan zien.
Geplaatst: 30 december 20187 j Deze ganzen vanmorgen vanuit m'n raam gezien en die kende ik nog niet. Even opgezocht; dit moeten Nijlganzen zijn, toch veel voorkomend in Nederland tegenwoordig. Maar iets minder bij mij, dus zo vaak zal ik ze niet zien, ze bleken vrij schuw ook.
Geplaatst: 31 december 20187 j Ja, lawaaimakers zijn dat... echt schreeuwlelijken... Tenminste dat stel dat op de Piccardthof in de bomen was neergestreken een tijdje geleden.
Geplaatst: 28 februari 20197 j Vanochtend werden we toen we naar school gingen, getrakteerd op een concert. Dat zo’n klein vogeltje zo veel geluid kan maken! Ow, dat is balen... ik heb er een filmpje van gemaakt, maar dat kan je helemaal niet plaatsen. Het klonk nog wel zo mooi. Hoe krijg ik een filmpje geplakt hier? Geen idee wat voor vogel het is, maar deze zien we hier dagelijks. Het is een klein wit/lichtgroenig vogeltje met zwart op zijn hoofdje en borst. En een zangtalent.
Geplaatst: 28 februari 20197 j Lastig te zien..maar aan de “stropdas” te zien zou het een koolmees kunnen zijn. Die zingt vast van zijn nestje dat klaar is en welk vrouwtje wil er komen kijken We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.