Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik zag een mus, maar dan met een knaloranje staart. Knipper knipper. Google hulp.
Jawel. Het klopt echt! Ik zie het goed.
Een zwarte roodstaart kennelijk. Wat geinig. In dezelfde ademteug zag ik ook een haas overigens, maar das geen vogel [emoji12]

• 3 weken later...
Geplaatst:

Ik zie al een paar weken geen merels meer in mijn tuin.  Dat is ongebruikelijk, ik zie er normaal wel een paar. Hoe is dat bij jullie? Merels zijn redelijk honkvast, heb ik de indruk. Ik weet ook dat er een virus rondgaat onder merels, ik zag dus ook wel wat zieke merels. Maar nu zie ik echt nul merels, heel vreemd...

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

nee, weinig sinds de bessen klaar zijn

wel heul veul eksters en hbparkiet, ik weet niet of dat de reden is

Geplaatst:

Nou je het zegt… bij ons stikt het normaal van de merels, maar ik zie ze ook niet naar hoeft er nooit naar te zoeken. Ook de pimpelmeesjes zijn ernstig absent…
Wats geburt?

Geplaatst:

Afgelopen winter en voorjaar veel merels, nu al een tijdje geen enkele.

Geplaatst:

Ik zag twee dagen geleden weer één merel, dat luchtte wel een beetje op. Maar ik ben dus niet de enige waar ze ineens verdwenen waren. Ik weet niet of dat betekent dat het Usutu-virus dit jaar extra hard heeft toegeslagen. Ik hoop het niet, ik vind merels erg leuk . En volgens mij zijn ze hard nodig voor het evenwicht, want anders heb ik straks een tuin vol spinnen en meikevers 😒

Pimpelmeesjes vallen mij nooit op, dus daar merk ik het verschil niet. Maar daarmee is het misschien ook zorgelijk gesteld, als ik het zo lees. Ik zal eens opletten, er zijn er normaal wel een paar.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Hier zie ik eigenlijk zeer veel vogels. Verschillende merels eten hier volop van de druiven dus heb twee weken geleden een deel moeten beschermen tegen merelvraat. 

Mezen en duiven zie ik hier ook dagelijks.

Roodborstjes en Winterkoning heb ik hier deze week ook nog gezien. Net als de buizerd die eens kwam overvliegen.

Ook in de appels wordt gepikt. Zou het door de wormpjes komen in mijn appels of ga ik er altijd last van hebben? In mijn vorig tuintje liet men de appelleibomen links liggen.

Geplaatst:

Hmm heb het vogelhuisje eens open gemaakt wat de staat van de eitjes is. Er was al eerder een nestje uitgebroed. De eitjes liggen er al in elk geval sinds onze vakantie in juli in. Ze liggen er nog steeds.
1f1fbc95530fb2dc9e81bf123e6ba42f.jpg

Normaal hebben we tientallen meesjes en nu gewoon niets. Vind dat wel een beetje zorgelijk nu… [emoji853]

Je ziet trouwens ook waar alle kokos van de plantenbakken naar toe is gegaan. Wat een kunstig nestje toch

Geplaatst:

Dit jaar heb ik heel veel vogels, zeker in de zomermaanden. Nu wordt het minder en hoef ik maar 2x per dag te voeren (ipv 3 tot 4x per dag). Nu zijn het er een stuk minder, maar de oorzaak is ook bekend. Een buizerd die onze tuin heeft ontdekt. Deze winter komen er dus extra broedplekken en meer struiken waar zowel kleine vogels als insecten wel wat aan hebben. Dus terug naar de basics, naar inheemse planten. Heb al het een en ander geplant, hopelijk slaan die goed aan.

Mijn vogelhuisjes moet ik nog leegmaken, dat doe ik volgende maand. Dan is het broedseizoen echt wel voorbij.

Er is een ziekte onder de pimpelmezen, daardoor neemt de populatie hard af. Heb ze zelf wel in de tuin, maar nu zie ik er een stuk minder (door de buizerd). Merels zie ik hier sowieso niet zoveel. Wel veel vinken, goudvinken, koolmeesjes, pimpelmeesjes, mussen, boomklevers en spechten. En af en toe komt er nog wel wat voorbij.

Geplaatst:

De eerste merel in tijden! Heppie

Geplaatst:

Welke vogel is dit?

Is veel te groot voor een spreeuw, formaat is ongeveer als een turkse tortel.

Geplaatst:

Nee toch?, daar is ie veel te groot voor (ik heb mijn bericht iets uitgebreid). De zang is ook heel anders: veel gevarieerder en melodieuzer.

Geplaatst:

Niet alleen eindelijk weer een merel gezien (2 zelfs!), ook 1 gevangen. Het sufferdje bonkte tig x tegen het raam op….

Ik kan er niet nog grotere stickers op plakken. Mijn oog wil nl óók wat. Maar die arme vogels die er steeds tegen aan knallen vind ik ook zo sneu…

Geplaatst:

Kun je er niet een klimrooster voor plaatsen en een plant? Dan heb je in de zomer zelf ook wat meer schaduw, en mooi gefilterd licht. 

Het lijkt mij namelijk echt verschrikkelijk om dat steeds mee te maken.

Geplaatst:

Ja maar daar vliegen ze overheen. De weg terug is het probleem. Heen kunnen ze, op een uitzondering daargelaten, probleemloos. Er staan minstens 10 fikse potten waarvan 4 vrij grote bomen.

Geplaatst:

Het eerste roodborstje sinds tijden!

Geplaatst:

Hier ook Mellie! 

Deze herrieschopper horen we vaker dan dat we hem(/haar) zien. Nu zat ie op onze schuur. Ik kon zowaar een paar foto's maken voor hij weg vloog. Niet dat die foto's nou erg goed zijn gelukt... maar je kunt hopelijk wel zien dat het een steenuiltje is.

IMG_4531.JPG

Geplaatst:

Toch een stuk bijzonderdere vogels dan hier. Al was ik wel erg blij dat ik eindelijk weer een roodborstje heb gezien in de tuin.

Geplaatst:

Steenuiltje ben ik toch wel jaloers op!
Hoewel lief en ik vanochtend bij ons vaste ‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet”-vogelvariant, ook heus flink konden turven:
- groene specht
- Vlaamse gaai
- kauwtjes en kraaien natuurlijk
- van die rare donkere eenden met zo’n
platte bek. Wacht ff. Slobeend wilde il zeggen. Maar dat is em niet, zegt Google. Zal straks nog ff beter zoeken.
- een fuut
- koppeltje meerkoeten (tuig is dat toch tegen de rest. Hahaha)
- vink
- houtduif
- halsbandparkieten (pokkenbeesten)
- de familie Zwaan (wat zijn de ‘kleintjes’ groot!)

23d6a3a1bfc6a857fb1b26df630afdb4.jpg
(Foto lijkt wat onscherp. Maar dat komt door de vuile ramen [emoji2960])

Nog geen roodborstje. Maar die zitten hier eigenlijk altijd wel. Al heb ik em idd ook al een tijdje niet gezien. icon_think.gif.0b665ede228fa6e7daf90891cdcf1edb.gif

Edit:
Kom ik net dit vogelhuisje tegen op t web. Super geestig en knap uitgevoerd!
2f2d93c9652240d5097395b715556081.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hier zijn steeds minder vogels. Met buren met van sie leuke gezellige poesjes…. Nee dus. 3 van de 4 zijn echte roofkatten die niet alleen kleine vogeltjes vangen maar ook vlaamse gaaien, duiven en grasparkieten. Zo triest al die veren, kopjes en vleugels in de tuin. 

Geplaatst:

@trea iewwww wat maar! Wij hebben dat gelukkig maar zelden. Wel een x een zwaan op de steiger gevonden. Die is gaan liggen om te sterven denk ik… die heb ik toen heel dapper de sloot in geduwd. Brrrr.

Vandaag tijdens het avondeten kwam er wat aangevlogen die ik nog nooit in de tuin heb gehad. Een doodnormale vogel, maar hier in het dorp komen ze beduidend minder voor.
Spreeuwen. Niet 1, maar wel 100! En ze doken allemaal af op onze patio waardoor alles pikkedonker werd. 1 x eerder gehad met kauwen vorig jaar, maar dat waren er ‘maar’ een stuk of 40. Dit was echt bizar. Wij naar buiten, wegjagen.

Pok, pok, pok, knalden weer eens allemaal vogels tegen de ramen aan. De meesten kwamen zelf wel weg, op 1 na. Die zat vast in een plant en bleef maar tegen het raam aanknallen. Die dodo heb ik maar geholpen. Er staat dus tegenwoordig ook spreeuw op mijn lijstje van ‘gevangen’ vogels. Kinderen vonden het ook wel heel bijzonder. Wat een bijzondere vogels. Zijn vriendjes vlogen pas weg toen hij wegvloog. Erg solidair.

5815f6c2fc0c115991f890963404b68a.jpeg

a13d1a6456fe9353ddc290281458e06b.jpeg

Geplaatst:
1 hour ago, Mellie said:

Spreeuwen. Niet 1, maar wel 100! En ze doken allemaal af op onze patio

Ik neem aan dat je daar druiven hebt (of had) ? 😀

Mooi zijn ze he. En bijzonder om envan zo dichtbij te kunnen zien.

Geplaatst:

Mooie Dodo @Mellie, 👍 .

Ondanks die poezen ellende vandaag toch nog , tegelijkertijd, 5 duiven en een vlaam in de tuin. Ik was helaas net te laat voor een foto.
Spreeuwen zijn hier al een poosje niet meer geweest. Want er hangen nog steeds druiven (ze zijn ook niet zo lekker dit jaar). 

Geplaatst:

Hier worden het ook minder vogels, die trekken weg of worden door de buurtkatten en roofvogels opgevreten helaas.

Toch hebben we nog dagelijks pimpelmezen, koolmezen, zwart / glanskop, vlaamse gaaien, goudvinken, een verdwaalde valk en buizerd en sinds vandaag ook de ekster in de tuin.

Eksters en vlaamse gaaien zie ik liever niet, want dat zijn ook nestrovers, maar ja, die hebben ook honger.

De spechten zie ik gek genoeg niet meer, maar die komen deze winter vast wel weer terug. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.