Geplaatst: 28 mei 20232 j Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hiero in het Oosten is het alweer behoorlijk droog. Een bakje water voor de egels (en andere beesten) kan geen kwaad. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 29 mei 20232 j Ik had gisteren een vreemde vogel in mijn tuin. Hij (of zij, geen idee) wilde geen eten, geen drinken, en fladderde na een tijdje weer verder. Even gemeld op de buurtapp, maar geen reactie, blijkbaar niemand in de buurt die zijn parkietje mist.
Geplaatst: 29 mei 20232 j Die heb je heel veel in het wild. Vrees dat hij geen eigenaar heeft. Rotbeesten zijn het. Zag er gisteren 2. Ik heb ze steeds weggejaagd voor ze denken dat het hier open bar is. Nemen van alles 1 knaagje en gaan door naar de volgende… vul in. Appel, peer, braam, kers, sla. Dus al het fruit heeft dan uiteindelijk een gat erin.
Geplaatst: 29 mei 20232 j Hier ook de "terreur" van de rode halsband parkieten. Sommige tuin hangen helemaal vol met notenslingers, pindakoeken etc. Zo komen er steeds meer, mooi om te zien hoor maar ik heb ze liever niet in de tuin..
Geplaatst: 29 mei 20232 j Halsbandparkieten hebben we hier niet, ga er vooralsnog vanuit dat het een ontsnapt huisdier was.
Geplaatst: 29 mei 20232 j Hier nogal wat kraaien die helaas tot 2 keer toe succesvol een net uitgevlogen meesje te pakken kregen. Zo sneu he! Gelukkig is de rest (stuk of 8) wel veilig uitgevlogen en de wijde wereld in. Zwaaizwaai! 29 mei 20232 j aangepast door Liekie
Geplaatst: 29 mei 20232 j Ik had ineens een kauwtje vandaag in de tuin die vliegles kreeg. Toch wel aandoenlijk, maar wat een boel herrie maken ze zeg. En ik zag vandaag weer een ekster! Niet een bijzondere vogel, maar die zagen we niet meer sinds 2 jaar. Toen had ik ineens een volledige staart van een ekster in mijn handen. De ekster zelf was tegen de glazen pui aan het vliegen. Sindsdien nooit meer gezien. Ik denk dat die generatie het nu af doet als een broodje aap verhaal en ze weer voorzichtig de tuin aan het verkennen zijn…
Geplaatst: 31 mei 20232 j Tijdje terug is deze dodo aan komen vliegen. Lande op mijn rug! Dacht eerst dat het een brutaal musje was. Schep eens door mens en geef me meer wormen. Rustig overeind komen en dan voel je wat omhoog friemelen en zie je wat blauws op je schouder das geen mus? Het vogeltje gepakt en in een provisorisch bakje gedumpt Met woef en vogeltje naar huis. Gemeld bij diverse instanties. Maar niemand is hem kwijt Inmiddels een grote gratis kooi via MP kunnen scoren. Supertam superlief en dol op de plantjes die van de moestuin komen You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Geplaatst: 31 mei 20232 j Honden binnen gehouden omdat de kleine koolmeesjes aan t uitvliegen zijn, zo schattig om te zien..
Geplaatst: 3 juni 20232 j Wat te doen met deze jonge merel? Hij liep door de buurt te hopsen. Ik heb hem naar de tuin gedragen en wat wormen gegeven. Toen ik naar binnen ging, is hij me achterna gelopen. Nu heeft hij zich verstopt onder een houten vlonder. Zo vinden zijn ouders hem nooit terug. Zal ik hem lokken met nog wat wormen? Hij lijkt ze pas te herkennen op 3 mm afstand. Edit: is onder de vlonder vandaan gekomen en zit nu in een mandje buiten. Weet nog steeds niet wat ik ermee moet. Steen op gooien? Of opvoeden? Ik kan hem niet leren hoe je wormen vangt. 3 juni 20232 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 3 juni 20232 j Niks doen, behalve een oogje in het zeil houden m.b.t. poezen. Pap en mam roepen hem vanzelf wel. Jonge merels floepen vaak uit het nest voor ze kunnen vliegen. De ouders voeren ze op de grond bij en zolang er genoeg struiksel is om zich te verstoppen en er geen roofdieren in de buurt zijn gaat dat wel goed. Is waarom ik altijd pleit om poezen 's nachts niet naar buiten te doen. Dat kost heel veel vogels 😕 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 juni 20232 j Dank @woldistel. Ik weet niet waar zijn nest was. Ik stond met een buurman te praten en de vogel liep midden op de asfaltweg. Hij was al 10 meter doorgelopen toen ik hem meenam. Er zijn hier drie katten die op vogels in mijn tuin jagen, ook 's nachts. Ik blijf hem maar even voeden.
Geplaatst: 3 juni 20232 j De ouders doen twéééép? en het jong doet kjip! terug. Ze vinden elkaar wel weer. Ik heb hier wel jonkies gehad waarvan de veren nog in de schede zaten, een en al geelgerand bekje en grote voeten 🙂 Sommige redden het. Deze is uit 2012. Als ie al groot is geworden 🤷 3 juni 20232 j aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 juni 20232 j Ik ben wel een beetje klaar ermee. Ik heb hem de hele dag wormen en engerlingen gevoerd. Als ik hem te veel uit het oog verlies, vrees ik dat een kat hem opeet. Hij zit vaak midden op het pad, precies waar de katten lopen, dus ik blijf nabij. Maar als ik in de buurt blijf, komen de ouders hem nooit voeren. En als ik hem blijf voeren ook niet, want dan is hij snel stil en slaapt. Ik heb hem nu binnen gezet voor de nacht, anders is hij gegarandeerd kattenvoer. Morgen terugzetten waar ik hem vond? Er is geen beschutting, het zijn twee asfaltwegen waar voortdurend honden langskomen die met hun baasje gaan wandelen. Ik weet het even niet meer. 3 juni 20232 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 3 juni 20232 j Beslissing genomen, na veel leeswerk. Ik ga hem morgen bij dageraad uitzetten, daar waar ik hem het eerst zag (=5 meter van mijn huis), maar dan in de beukenhaag van de buurman ipv midden op straat. Ik lees hier dat de ouders tot 24 uur naar hun jong zoeken. Daarna is het definitief hopeloos. https://wp.wildvogelhilfe.org/vogelwissen/die-aufzucht/jungvogel-gefunden-was-ist-zu-tun/. Bij dageraad is het nog rustig op straat, en hopelijk kattenluw.
Geplaatst: 4 juni 20232 j O nee, hij is zojuist opgegeten. Ik had hem om 5.20 uur uitgezet. Heb hem twee uur in de gaten gehouden, van gepaste afstand, geen ouders te zien. Ik ben even naar binnen gegaan om een boek te halen en toen ik terugkwam was er alleen nog een hoopje veren. Ik denk een kraai. Het is verdrietig. Maar ook beter zo. 4 juni 20232 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 4 juni 20232 j Wij hadden vandaag bezoek van een stuk of 30 kauwen. Erg Ehm… omineus. Die gingen met een hels kabaal in de sequoia zitten… het enige voordeel ervan was dat de 3 duiven op lagere takken en die verschrikkelijke grasparkieten wegvlogen. Doe mij maar roodborstjes of pimpelmeesjes of een bonte specht ofzo. Ah, as we speak. De kauwen vliegen weg en voila. De grasparkieten zijn terug. Die maken met zijn vieren net zo veel herrie als die 30 kauwen bij elkaar.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.