Geplaatst: 3 februari 201313 j Omdat het zaai moment er aan gaat komen en ik druk bezig ben met zaden inkopen en bekijken welke zaad welke tijd het beste kan gezaaid worden en nog eens hoe kiemen of direct in de grond.Ben ik op ideeën gekomen om uit te proberen. ik had nog een zak linzen leggen had hier gehoord dat je erweten gewoon van de supermarkt kon kopen en deze kon welle of kiemen.Ik heb voor de linzen doorgezocht op het net en ben nu gestart om te proberen 1 deel heb ik in een bak met vochtig wc papier een ander deel in een bakje water en zodra ze 24 uur hebben gestaan wil ik ze in een pot doen en op de vensterbank. Hoe moeilijk kan iemand eigenlijk denken(heb ik het over mijzelf) waar de zaden vandaan komen.Ik wil van mijn paprika's bv ook de zaden gaan bewaren en proberen te telen.Ook op deze 2 manieren. en 1 x gewoon gelijk in de grond. Zo had ik een advies gekregen gewoon een tomaat platmaken en in de grond ook dat ga ik doen. Nu het volgende aangezien vele zaden eigenlijk door mijn handen gaan dmv mijn dieren te voeren oa papegaai en konijnen en cavia heb ik dit oer is opnieuw bekeken.Ik heb de mais en een erwtensoort ertussen uit gehaald en op beide manieren voor gewerkt(net gestarts dus)Zo ook de zonnebloempitten van mijn papegaai en een zaad die ik niet weet wat het is maar grappig als het lukt om te gaan ontdekken. Deze heb ik als het bovenstaande nu klaar maar wil ik beide ook dmv direct in de grond gaan proberen. ik ben er benieuwd hoe dit gaat aflopen. Als iemand nog ideeën heeft van produkten die we toch al hebben opnieuw planten van te kunnen maken hoor ik het graag. Gr Red De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 3 februari 201313 j Net dus een zakje mais besteld. Lees ik jouw berichtje. Dus gelijk uit net caviavoer 6 maiskorrels gepakt en die in een bakje op een nat keukenrolletje neergelegd zodat ze wat minder droog worden. Morgen gaan ze dan de grond in.
Geplaatst: 3 februari 201313 j Auteur Ja klopt ik had ook al van alles besteld en kwam er achter dat ik de zaden eigenlijk al in huis had. Of dit net zo goed gaat en of dit gaat werken weet ik nog niet en welke rassen het zijn is natuurlijk ook onbekend. net een paprika schoongemaakt er gaan dagelijks een stuk of 4 door voor mijn cavia's heb de zaad eruit gehaald.1 deel laat ik drogen om te bewaren1 deel op een stuk nat wc papier gelegd om te kiemen1 deel in water om te wellen en gaat over 24 uur in de grond1 deel gelijk de grond in gedaan. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt Ik ga overal ideeën in krijgen hihi Voor mijn papegaai haal ik altijd verse ongebrande noten mix dus rauwOok deze heb ik om de 3 verschillende manieren verwerkt. je mist eigenlijk de schil maar als ik dan denk normaal valt die op de grond van de boom de schil verteerd en de nood/zaad gaat groeien /kiemen dus zonder schil moet het volgens mij lukken. Maar ook dit zal ik ontdekken De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 3 februari 201313 j Auteur Oke ,ja handige tip werk ind net als de paprika.Maar hoe verwerk jij ze dan??wellen /kiemen of gelijk in de grond? De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 3 februari 201313 j Ik had vorig jaar de zaden op een wc papiertje laten drogen. En nu staan ze in een bakje potgrond op de verwarming in zo'n klein kweekkastje.En maar wachten totdat het opkomt.Deze manier heb ik ook met de rode paprika gedaan en heb nu 3 zaden die ontkiemt zijn en op aan het komen zijn.Ik had begrepen dat peper, paprika en tomaat het best ontkiemen bij warme temperaturen. Ben zelf ook nog steeds aan het aftasten hoe ik het beste alles kan aanpakken.Vorig jaar me eerst jaar uitproberen geweest in de tuin.
Geplaatst: 3 februari 201313 j Als je paprika's gebruikt, wel de gele, oranje of rode! Niet de groene, want die zijn nog niet rijp! Misschien overbodige info, maar voor de zekerheid zet ik t hier toch maar even neer! Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 3 februari 201313 j Auteur Totaal niet overbodig want ik dacht dat groene paprika's een apart ras was en nooit over nagedacht dat het onrijpe paprika's zijn dus top txs voor je info weer wat geleerd De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 5 februari 201313 j Ook een tip i.v.m. de peperzaadjes, haal ze met een theelepeltje uit de peper of met plastic handschoenen.Of was je handen heel erg goed nadat je het hebt gedaan, want de scherpheid zit aan de binnenkant van de schil.Scheelt je heftig prikkende ogen. Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 5 februari 201313 j uit vogelvoer kun je ongebrande pinda's, hennep en gierst halen...even ter informatie: de hennep kun je niet roken, het krijgt zaden, geen 'toppen'' wiet. zilvervliesrijst wil ook wel groeien, maar alleen binnen...een stukje gember in de grond stoppen is ook leuk, net als zoete aardappel.citroengras dat je gewoon bij de winkel koopt kun je soms ook stekken. hebben jullie wel eens geprobeerd een avokado pit te laten groeien?of een mango pit? ook grappig om te doen...uit sinasappel, citroen, pruim, druif en appel pitten komt niets nuttigs...het kiemt wel, maar je boompje krijgt geen vruchten zaden die je gewoon uit je groenten kunt halen zoals paprika zijn soms heel lastig. vaak komen ze niet soortecht terug, dat wil zeggen dat je een grote kans loopt op misbakseltjes.pepers doen het vaak wel goed, vooral de Rawit en de madame Jeanette.soms liggen er bij de winkel peper mixjes. daar zitten veelal een aantal soortechte soorten pepers in zoals de habanero, rawit en de madame jeanette.
Geplaatst: 5 februari 201313 j tip 4 ga je zaden uit de pepers halen.je vingers in vetten met olie dan ga de scherpe stof niet aan je vingers kleven. Ga je appelpitjes zaaien dan kan je deze voor enten gebruiken zodra ze 3 jaren zijn? Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 5 februari 201313 j Of was je handen heel erg goed nadat je het hebt gedaan, want de scherpheid zit aan de binnenkant van de schil. Scheelt je heftig prikkende ogen. Daar kan ik over meepraten... geen pretje.
Geplaatst: 5 februari 201313 j Auteur Wat een goede ideeën weer En een goeie tip van die olie voor de pepers Zilvervliesrijst, leuk nooit aangedacht deze met de rest ga ik allemaal uitproberen. De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 6 februari 201313 j De maïs uit het voer is geen suikermaïs denk ik. Maar als je het als voer voor de beesten wil gebruiken kan dat natuurlijk goed. Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste
Geplaatst: 6 februari 201313 j Ik ga popcornmais zaaien....Ik had vorig jaar popcornmaiszaad gekocht en dat viel tegen(pofte niet goed). Nu heb ik popcornmais uit de supermarkt en ga die proberen dit seizoen Droogbonen van bij de betere groentenboer gaan ook prima trouwens. Iemand al eens mungbonen geprobeerd?? (die waar je taugé van krijgt)
Geplaatst: 6 februari 201313 j Auteur ondertussen heb ik ook kikkererwten gehaald en ben deze ook aan het proberen. Mungbonen nog nooit van gehoord ,ik zal is gaan google wat het is.Goed idee die popcornmais de rest kan ik gelijk op maken voor de popcorn hihi Ik denk ook dat het voedermais is maar is voor mijn dieren bedoeld dus geef niet.Ik zag het op een you tube gewoon in een pot staan een paar stammen hihiDus als het aanslaat probeer ik het in een grote tobbe scheelt weer ruimte in de grond De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 6 februari 201313 j Mungbonen zijn als kiemgroenten wel bekend onder de naam "taugé". Maar ik wil dus een plant waar dan weer veel mungboontjes aankomen zodat ik dan weer nog meer taugé heb..... Ik vroeg me af of iemand dat al eens heeft uitgeprobeerd in NL ??
Geplaatst: 6 februari 201313 j Ergens op deze website: http://sjeftuintips.wordpress.com/Staat tussen alle andere tipz een hele sectie met betrekking tot de mungbonentauge en diverse manieren om ze te kweken... mét fotooz!!! (door kortgeleden vermelding van deze sjef op dit forum heb ik dus zn hele site doorgespit.... leuke tipz!)
Geplaatst: 7 februari 201313 j Ik heb het wel eens geprobeerd, het is nooit wat geworden. Direct zaaien in de vollegrond werd niets, voorzaaien ook niet, en eerst kiemen en dan uitplanten al helemaal niet.Maar misschien had ik er te weinig geduld voor? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 februari 201313 j Op die Sjef zn forum (tnx erny ) vond ik: De zaadjes waar Tauge uitgroeit heten mung boontjes. Deze boontjes worden gekweekt in subtropisc Azie en Oost-Afrika (zie Wikipedia). Daar zijn de plantages om de boontjes te laten groeien.Ik heb enkele keren mungboontjes in mijn tuin gezaaid. Er groeiden plantjes uit, maar er kwamen geen bloemen aan. Het is te koud in Nederland. Ik ga het van de zomer eens, lekker eigenwijs , in de kas proberen dan
Geplaatst: 25 mei 201312 j Auteur He gedee,ik had best al een plant van vele kikkererwten maar er kwam een stop in de groei daarna gingen ze dood.Ik ben opnieuw aan het zaaien of het nog een keer wil lukken.Tot nu toe komt er nog niks boven de grond.Van de week wil ik ze direct buiten zaaien kijken of dat wat doet De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.