Bee Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 steigerhout zou vrij goed zijn want ze maken er ook meubelen van maar als je het echt voor "altijd" wilt laten meegaan ga je moeten metselen. Zoek ergens wat tweedehands stenen of zo ? Ik heb het gedaan met betonstenen van de oude oprit en qua afwerking kan het wel beter maar bij mij staan ze niet in het zicht ( afgesloten moestuin ).Als ik wat tijd over heb dan ga ik ze nog bezetten maar is geen prioriteit ; je gaat zo hoog.breed/lang je zelf wilt en je kan nog gaan zitten op de rand ook als je dat wenst of eens iets uit je handen zetten ( hier wat brokstukken van cement ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Vanochtend hout wezen kopen bij de Karwei, was toch wel ff zoeken wat we wilden. Ze hadden nl steigerplankne stana, maar die zagen er zo al niet uit, kromme randen, lelijke kleur enz. Toen zagen we hardhouten vlonderdelen, tja, eigenlijk te smal, zo'n 14, nog wat cm, maar met 2 op elkaar kom je wel mooi uit, vooral als je er 1 voor een deel in de grond zet, tot de helft ongeveer. Dus een aantal daarvan genomen, wat stukken eraf laten zagen voor de dwarsbalken en met hoekstalen gaan we het aan de binnenkant vastzetten, aluminium hoeken geloof ik, iig roestvrij, heb niet veel verstand van al die soorten ijzer Dus komende week hebben we weer wat te bouwen voor een 2e MM bak, ga ik lekker eerst struiken snoeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liny Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Mocht iemand van die randen willen, en naar de moestuinforumdag komen...? Ik kan er makkelijk aankomen, scheelt weer verzendkosten. Ik heb wel belangstelling voor die bakken. Wat kosten ze? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Je kunt de prijzen vinden op http://www.palletranden.nl/ Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kikie Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Onze moestuinbakken zijn gemaakt van kastanjehout, gekocht bij Ecomat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loveheart Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Heb die van mij ook net besteld bij een tuincentrum. Goedkoop,makkelijk en ziet er gelijk goed uit. Quote Leef Gelukkig en Liefdevol Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Welk tuincentrum heeft bakken met vakjes van 30x30? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loveheart Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 hallo loes Antwoord op jou vraag: Heb je een privebericht gestuurd met de link groetjes Loverheart Quote Leef Gelukkig en Liefdevol Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 alle bakken die ik tot nu toe bij de tuincentra heb gezien hebben een binnen afmeting van 100x100cm (als buitenafmeting soms wel 120x120cm), letterlijk een vierkante meter moestuin. hierbij zijn de vakken 25x25cm en niet de 30x30cm die ideaal is bij SFG/MM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 En je hebt nog eens kans dat die bakken van geimpregneerd hout zijn gemaakt, dat wil je niet hebben. Of het hout is na een jaar al verrot door het vocht. Mijn bak van tropisch hardhout vlonderdelen doet het iig goed, ben er tot nog toe tevreden over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 wij gaan de bakken waarschijnlijk van betonnen border randen maken. als verhoogde border ipv een makkelijke moestuin bak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Van die betonnen randen had ik ook in gedachten als we volgend jaar gaan uitbreiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loveheart Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Voor het begin van mijn bakken heb ik 1.90 x 20 x 3.5 steigerhout kunnen bemachtigenGenoeg om een bak mee te maken met vakken 30 x 30 voor de kruiden ga ik de vierkante meter tuin gebruiken. Denk een voorlopige goed begin. groeten Loveheart Quote Leef Gelukkig en Liefdevol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aukje de Jong Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Hallo Jorien,Op SXM wil ik beginnen met makkelijk tuinieren op onze kinderboerderij. Dat met die pallet opstaande randen lijkt mij wel wat. Kan ik het adres krijgen van die firma die ze verkoopt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Verleden zaterdag hebben we weer hardhoutvlonderplanken bij KArwei gehaald, waren weer van die afgeprijsde. De gewone nieuwe zijn erg duur, maar ze hebben ook allerlei planken die of licht beschadigd zijn, beetje krom, of zelfs gebruikt dat je nog krammen enzo ziet zitten, maar voor slechts 10 euro per plank ipv minstes 35 zijn ze perfect voor nog een bak van 90x90cm erbij voor mij. Vorig jaar hebben we ook een bak van dit hout gemaakt en dat houdt zich goed, ziet er mooi uit, door het weer heeft het nu een beetje zilverige glans. Nou nog MM mix en een man die zijn stoute schoenen gaat aantrekken om hem in elkaar te zetten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Ik heb ze gewoon gemaakt met bakstenen. De bakken zijn gevuld met potgrond en er zit geen bodem onder de bakken, dus ze staan direct op de volle grond. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 21, 2015 Share Posted March 21, 2015 Ziet er goed uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Mijn bak is van steigerhout op een oude tuintafel. Wel de tuintafel eerst goed afgeschuurd en daarna de bak bekleed met worteldoek. Ik vind het ideaal, het te veel aan water loopt gewoon weg, en het is een fijne werkhoogte (ik heb gedeeltelijk verlamde armen). Ik gebruik wel speciale moestuinmix die het water langer vasthoudt. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
KoenV Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Wat terrasplanken, worteldoek en fijn gaas. paar takken op bodem voor drainage. Nu nog vullen. Eerst een laag compost, Maar wat dan? Enkel potgrond lijkt me een dure affaire voor bak van 3 m2 , 30 cm hoog. De grond hier is zware kleigrond, niet echt ideaal als aanvulling denk ik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Ziet er netjes uit hoor. Ik zou zelf toch voor de potgrond vulling gaan, ook al is dat inderdaad even een investering.. Als je hem daarna goed bewerkt en af en toe bij mest kun je er lang mee vooruit. Plus je hebt er geen onkruidzaden in, iets wat je vaak wel hebt met tuingrond. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Dat idee terrassplanken/vlonderplanken heb ik ook, alleen heb ik de donkere hardhout versie. Ga voor de vulling voor makkelijke moestuinmix. Dat is een mix van turfmolm, compost en vermiculiet. Het enige wat je bij deze mix hoeft te doen is de compost aanvullen, zodra een vak leeg is wat compost erbij en opnieuw zaaien. Aan het begin van de lente kun je de hele bak aanvullen met compost. Op de site van Jelle: http://www.makkelijkemoestuin.nl/ kun je verkooppunten via de shoplink vinden voor MM mix. Sommigen hebben zelfs biologische MM compost waar geen troep als plastic, glas enz in zit(een verdwaald stukje kan uiteraard altijd, maar bij de gemeente halen weet je nooit wt erin zit) en sommigen hebben zelfs de turfmolm en/of vermiculiet om het zelf te mengen. Ook zijn er bij die tegen een kleine vergoeding de mix en compost zelfs bij je thuis willen bezorgen. Ikzelf ben heel tevreden over de MM mix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KoenV Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Dat idee terrassplanken/vlonderplanken heb ik ook, alleen heb ik de donkere hardhout versie. Ga voor de vulling voor makkelijke moestuinmix. Dat is een mix van turfmolm, compost en vermiculiet. Het enige wat je bij deze mix hoeft te doen is de compost aanvullen, zodra een vak leeg is wat compost erbij en opnieuw zaaien. Aan het begin van de lente kun je de hele bak aanvullen met compost. Op de site van Jelle: http://www.makkelijkemoestuin.nl/ kun je verkooppunten via de shoplink vinden voor MM mix. Sommigen hebben zelfs biologische MM compost waar geen troep als plastic, glas enz in zit(een verdwaald stukje kan uiteraard altijd, maar bij de gemeente halen weet je nooit wt erin zit) en sommigen hebben zelfs de turfmolm en/of vermiculiet om het zelf te mengen. Ook zijn er bij die tegen een kleine vergoeding de mix en compost zelfs bij je thuis willen bezorgen. Ikzelf ben heel tevreden over de MM mix. ik woon in belgië en ga geen 20 km rijden voor wat grond. Even uitkijken en heb al potgrond gezien 40 l - voor 2,75 eur. dat valt best mee. en de compost kan ik gratis gaan halen in het lokale containerpark...glas e.d. zal ik er eventueel nog uitzeven, maar ik dacht dat ze dat ook al vrij goed deden. mest kan ik ook ergens scoren denk ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gproject Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Ik heb m'n bakken gemaakt met douglas hout,planken zijn 4cm dik en 30 cm hoog.Voor de vulling heb ik een beetje de Back to eden methode gebruikt.Eerst en dikke laag krantenpapier,bakken gevuld met 20cm compost en daarop een laag van 5cm houtsnippers . Deze week kom er nog een laagje gedroogde koemest op. Voor de rasters heb ik bamboestokken gebruikt. Ondertussen komen de eerste sla's ,spinazie en rucola al uit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vuilnisman Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Ik heb stenen gebruikt en deze verlijmd, dan antiwortel doek er in zodat hopelijk de heermoes wegblijft en dan vullen met tuinaarde. Daarnaast zijn het ook nog eens fijne zitjes De bedoeling is dat dit jaar de achterste bak ook SFG gaat worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leva63 Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Ik heb mijn bakken gemaakt van die bewerkte schuttingplanken. Dat maakt ze wel giftig, maar ze rotten niet zo snel weg. Ik heb de binnenkant bekleed met vijverfolie, gewoon met een tacker. Dat verhoogt de duurzaamheid en het houdt het gif bij mijn grond weg. Ze gaan nu het 10e jaar in en de boel staat nog even stevig. De bakken zijn bij mij ca 50 cm hoog en maken van onderen gewoon contact met de aarde. Ik heb de bedden verhoogd ivm een rugbeperking. Misschien dat jullie hier iets aan hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts