Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tagetes zaaien in kweekbakje binnenhuis

citroen

Recommended Posts

ik zou met verleden jaar van mijn tagetes afgenomen zaad ,nieuwe plantjes binnenhuis willen voorzaaien ,in een kweekbakje .

is dit nu te vroeg of niet ? het is de eerste keer dat ik binnen huis voorzaai .

bestaat er een zaaischema voor bloemen binnenhuis ?

Ik zaai ze ook altijd begin maart binnenshuis. Voor het geval citroen er nog geen ervaring mee heeft leg ik even uit hoe ik dat doe. Ik vul een kweekbakje met potgrond , strooi daar de zaden overheen en maak het geheel vochtig met een plantenspuit. Daar overheen strooi ik nog een heel dun laagje gezeefde potgrond. Tagetes is een lichtkiemer dus vooral de zaden niet teveel bedekken ! Om uitdroging zoveel mogelijk tegen te gaan de eventueel bijhorende kap plaatsen of er huishoudfolie over spannen waar een paar gaatjes in geprikt zijn .

Bij kamertemperatuur en voldoende licht ontkiemt tagetes snel maar in het begin is het een langzame groeier. Zijn ze een paar cm hoog dan kun je ze naar aparte potjes verspenen. Buiten uitplanten doe je pas als er geen kans op nachtvorst meer bestaat want daar zijn ze erg gevoelig voor.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --