Red Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Ik ben op zoek naar een hazelaar en eigenlijk 2.Wie heeft er 1 in de tuin staan waar ik stekken van over kan nemen?Groetjes Red Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Volgens mij staan er hier in de buurt wel hazelaars. Ik wil komend weekend wel even zoeken.Maar kan je zomaar takken snoeien en wortelen die dan, of moet je echt kleine boompjes uitgraven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Hazelaars schijn je makkelijk te kunnen stekken door gewoon een takje te nemen of door afleggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 @ Rvo,Oké wat leuk ik weet niet precies nog hoe ik die het beste kan stekken.misschien groeit er een mini scheut om de hazelaar heen.Maar een tak zou ook kunnen dan kan ik die in het water zetten of 2 takkendan kan ik er 1 in het water en 1 direct in de grond zetten.Uiteraardvergoed ik de kosten ben benieuwd of je wat kan vinden want hier in mijn omgeving heb ik nog niks gevond.Bedankt @ Frank,dat takje nemen ?dan direct in de grond of eerst op water wortel laten schieten? Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Een paar methodes proberen is inderdaad het beste, maar je zou een takje met een paar knoppen kunnen nemen en dan in vochtige grond zetten (weet niet zeker of dit nu nog werkt of dat het hier eigenlijk te laat voor is) Maar afleggen lijkt mij het makkelijkst. Gewoon jonge scheuten naar de grond buigen en zorgen dat ze de grond raken. Als het goed is gaan ze hier na een tijdje wortelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Oke bedankt frank weer wat geleerd,want als ik een hazelaar in bezit heb wil ik deze ook meerdere keren weer gaan stekken. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 OK, ik ga komend weekend wel eens even zoeken.Afleggers wordt waarschijnlijk lastig want ik heb geen hazelaar in eigen tuin.Doe je even een pb met je adres? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 een hazelaar van winterstek ben je net te laat mee ben ik bang, maar om hazelaars heen barst het vaak van de zaailingen die zich zo uit laten wippen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 ik zoek ook een hazelaar zal ook in kijken in de buurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 een hazelaar van winterstek ben je net te laat mee ben ik bang, maar om hazelaars heen barst het vaak van de zaailingen die zich zo uit laten wippen Ook als ik hem binnen op pot eerst laat aanwortelen? Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 ik zoek ook een hazelaar zal ook in kijken in de buurt. Oke hartstikke goed Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
meriams moestuintje Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 ik heb op de boerderij een heleboel hazelaars staan, zijn erg groot (vind ik) maar staan in de schaduw van eikebomen op dit moment (volgend jaar niet meer en dus geven maar weinig noten zoals ik heb gezien. Ik wil wel wat takken doneren, maar hoe moet ik dat doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 geen idee hoe dat werk met dat stekken. als je wil doneren wil ik er ook wel een paar als het mag en kan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meriams moestuintje Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 ja geen probleem, maar hoe krijg ik ze bij jou? Hoe lange stukken moet je hebben en waar zaag/knip ik ze af? Kan het per post? Geen idee......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 geen idee wat je precies af moet knippen en hoelang het moet zijn even de experts afwachten. per post moet denk ik wel kunnen . ik betaal uiteraard de verzendkosten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 ik heb op de boerderij een heleboel hazelaars staan, zijn erg groot (vind ik) maar staan in de schaduw van eikebomen op dit moment (volgend jaar niet meer en dus geven maar weinig noten zoals ik heb gezien. Ik wil wel wat takken doneren, maar hoe moet ik dat doen? Staan er in de buurt van de boom geen jonge scheuten? die zouden zonder probleem zo verstuurd en gepoot kunnen worden,denk ik. Ik weet niet of en hoeveel RVO er voor mij gaat vinden.Mocht dit niet gelukt zijn hou ik me ook aanbevolen. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 ik kan alleen vinden dat je hazelaar helemaal niet kan stekken.dat je inderdaad beter de jonge boompjes die er vaak onder groeien kan verpoten of dat je de jonge takken naar de grond buigt zodat ze gaan wortelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
divicento Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 je kan ook hazelnoten een beetje kraken en in de grond stoppen dan groeit er vrij snel een boompje uit als je zoek vind je ze vaak ook in de gemeente plantsoen hier in lelystad heel veel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 geld dat ook voor de hazelnoten uit de supermarkt? ik zou hier niet weten waar ik hazelaars kan vinden waar ik vroeger woonde wel maar heb ik nu niks aan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meriams moestuintje Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 ik heb een paar hazelnoten van mijn hazelaars bewaard, ik wil gerust een nootje sturen hoor, weet niet of het werkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 wil het wel proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 je kan ook hazelnoten een beetje kraken en in de grond stoppen dan groeit er vrij snel een boompje uit als je zoek vind je ze vaak ook in de gemeente plantsoen hier in lelystad heel veel Ik heb van mijn noten voor mijn papegaai 2 potjes met een hazelnoot gedaan.Deze zijn niet gerookt gebakken of iets wel is de schil eraf,was een expriment tot nu toe nog niks van groen dat boven komt.Kan misschien ook de verkeerde tijd zijn ?? Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
divicento Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 kan wel lang duren maar zal eens kijken of ik wat stekken kan vinden voor jullie in de gemeente plantsoen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 ik lees net over een hazelnoot dat je die eerst een kou periode moet geven. Zaaien in voorjaar met stratificeertijd van 3 à 4 maanden. maar bij welke temperatuur is dat. ze hebben het over de winter of koelkast maar denk dat het buiten te koud te nu met temperaturen onder 0? en moet ik ze dan gewoon in een bakje met vochtig zand doen? of kan dit bv ook op keukenpapier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 het makkelijkste is echt gewoon om een zaailing te zoeken, als je deze boven en ondergronds afknipt tot hij in een envelop past kan hij gewoon verstuurd worden.even onder de kraan houden en dan de wortels nat in een zakje met een elastiekje er om als je met alle geweld anders wil is afleggen je beste kans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts