Jurgen Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Ik heb al een tijdje een potjespers die ik eigenlijk nooit gebruik omdat de blokjes altijd uiteen vallen. Nu zie ik hier mensen die daar best wel tevreden van zijn van dergelijke persen.Nu is mijn vraag: Zijn er speciale dingen waar je rekening moet mee houden?Moet het een bepaalde potgrond zijn of met een bepaalde vochtigheid?Voeg je daar bepaalde zaken aan toe om die blokjes stevig te houden? Zo zie ik dat die blokjes van bij kwekerijen veel steviger zijn. Voegen die daar iets aan toe? Betreffende pers: Groeten. Quote Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Bij mij ligt ie ook ongebruikt in een doos wegens geen succes... dus als er een succesformule is dan ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Ik sluit me aan bij Erna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Ik was altijd gewend om met een pottenpers voor meerdere potjes tegelijk te werken, die van plastic heb ik nu ook. Ik vind die van plastic iets onhandiger maar mijn blokjes zijn nog wel steeds heel. Ik maak de potgrond echt flink nat, zodat het bijna modder is en dan druk ik het flink aan in het pottenpersje zodat het water door die gaatjes bovenin komt en dan komen ze er heel uit (na enige oefening). Als ze te nat zijn zakken ze weer in en te droog komen ze niet heel uit het persje. Ze staan nu al meer als twee weken, ik geef water door ze vanonder water op te laten zuigen. Mijn ervaring is dat als je ze uit laat drogen dat ze dan knetterhard worden. Ik moet er niet te hard in knijpen met verplaatsen of verplanten want dan gaan ze wel kapot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
davo1979 Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Nou idd de potjespers ligt hier ook onkruid te groeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 De mijne heb ik al 30 jaar of meer. Ooit een paar keer geprobeerd, zonder succes. Maar sinds enkele weken ben ik er blij mee! Ik dacht: Als anderen het kunnen, moet ik het ook kunnen leren. Een avondje proberen en oefenen met potgrond van diverse nattigheid en nu heb ik het onder de knie De blokjes die ik toen maakte, zijn nog steeds prima. Intussen weer tientalle blokjes gemaakt en de uitvinder van het persje als "groot licht" een standbeeld in gedachten gegeven. Zo lukt het goed:Inderdaad moet de grond flink nat. De potgrond moet bijna verzadigd zijn van water, maar het mag er niet met een straaltje uitlopen of zo dat er water blijft staan in de bak met grond. De potgrond niet mengen met zand en erg grove stukken er uit halen voordat je gaat persen. Het persje helemaal vol doen met grond, maar niet aanduwen. Dan op een stevige vlakke bodem flink persen en het blokje er langzaam uitduwen. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het echt niet moeilijk! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgen Posted February 19, 2013 Author Share Posted February 19, 2013 Dat wordt even oefenen dus : Dus de truc zit hem in de vochtigheid en de drukkracht? Quote Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 ik heb hem ook en vind het ideaal !! Ik maak de grond zo nat met warm water dat het echt zo dik is als vanillevla, dan komen de bakjes heel mooi uit de pers. Ik druk de grond goed aan in de pers, het water loopt er dan via de gaatjes uit en over het randje. Dan zet ik hem rechtop in een bak en druk het zwarte drukding in terwijl ik meteen het gele omhulsel omhoog haal. Perfect ding Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Hij bevalt me prima!Moest wel even onder de knie krijgen hoe het moest... Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Ben blij met dit topic ,op marktplaats zag ik er 1 staan en vroeg me af of dat zo'n ding handig zou zijn.Nu ik jullie zo hoor is dat dus niks voor mij,geen geduld voor .En houd het dus bij mijn wc rolletjes Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 ik vind wc-rolletjes juist niet fijn, die gaan snel schimmelen bij mij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martijn_a Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Sorry voor mijn dom ogende vraagWat is het nut van die pers?gr. Quote lichtgroene vingers, dus een beginnende tuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 (edited) omdat we maximaal maar een stuk of 6 plantjes per soort nodig hebben gebruiken we de persblokjes; we doen een klein beetje scherp zand in de potgrond, maken alles flink nat, persen de grond samen op de bodem van de emmer tot er water uit de gaatjes aan de bovenkant komt , draaien het persje dan om en duwen het gele bakje omlaag en pakken het blokje voorzichtig met de vingers vast, Dan omdraaien en in een plastic kweekbakje zetten. Later kun je ze nog verplaatsen met de keukentang van moeder de vrouw: makkelijk verplanten zonder groeistop, makkelijk plantfoutjes herstellen want je kunt ze na een weekje ook nog verplaatsen, per plantje een goede start zonder concurrentie, zuinig met zaden, geen eindeloze hoeveelheid potjes nodig tenzij je de blokjes in een groter potje nog verder wilt laten groeien wij gebruiken twee soorten persen, die kleine gele voor peper, sla, andijvie, knolselder etc, dus alles wat klein de tuin of kas in gaat en een grote die 4 blokken maakt voor tomaat, kool, pompoen, courgette en andere harde groeiers; soms zaaien we in een zaaibakje voor en verspenen in die grotere blokkken Edited February 21, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Ahaa... moet allemaal een stuk natter om mee te beginnen dus. Dacht dat ik de grond al behoorlijk vochtig had maar blijkbaar niet genoeg. Zal dit jaar dan toch nog eens uittesten voor ik deze methode echt afschrijf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Ik doe een schep Bentoniet bij de potgrond.Ze vallen nooit uit elkaar en je kan ze makkelijke vastnemen en verplaatsen zonder dat er stukken af vallen. Zelfs dat ze bijna droog staan een blok graniet! Je zou er zelfs naar iemands hoofd mee kunnen smijten, geheid dat die koppijn gaat hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts