malouis Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Misschien kurkuma en laos? Die worden nog wel eens door elkaar gehaald. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Ik denk het niet, het zat toch samen in een mandje, en volgens mij verkopen ze helemaal geen laos in de bio. Ik zal het uitleggen: Sommige stengels hebben verspringend tegenovergestelde blaadjes..zoals bij een gember. Andere stengels bestaan meer uit een blad of 3 à 4 ( tot nu toe) dat bij de basis van de plant begint. Foto is zeker wel handig..komt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 (aangepast) mijn geelwortels zijn aardig aan de groei, verspringend blad uit de basis foto en leuke info: http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/geelwortel-kurkuma-helende-magische-wortel/ het blad heeft wel wat witte vlekken opgelopen, te koud? 18 maart 2014 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Ja... maar RoBo... dit is toch echt niet jouw foto toch? Quote
thea Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 En dat zijn de bloemen die daar bij horen?Mooi hoor. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
RobO Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Ja... maar RoBo... dit is toch echt niet jouw foto toch? nee jammer genoeg niet, maar de groeiwijze is hier goed te zien (zonder mijn witte vlekken in het blad ) Quote
HuubvG Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Rob0, de tekst is wellicht wat verwarrend boven het plaatje. Je zegt: met mijn geelwortel... en daaronder heb je het plaatje staan. Alsof het jouw geelwortel is. Quote
Erny Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Psies... en wij maar naar die witte vlekken zoeken... Quote
HuubvG Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 ... en gevonden, op het eerste blad rechtsonder zit een witte vlek, links op het blad. En boven in het midden ook eentje. Rob zijn witte vlekken dus (niet)... Ik wilde al heel voorzichtig opperen: staan ze niet te koud? Had gelezen dat de minimumtemp hooguit 10° mocht zijn.Maar serieus, ik wil ze ook gaan telen, om de geneeskrachtige reden, dus ik lees aandachtig mee! Quote
RobO Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 ok, ok, komtie, (lach me maar niet uit om de ietwat minder florissante plantjes...) Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Vandaag dus de geelwortels maar eens uit het potje gehaald...en geroken en gekrabt. Staan er twee gemberworteltjes tussen ...Geen idee of ik die er nu tussen heb gestopt of dat het een grapje is van de buurman die deze planten bij hem thuis heeft overwinterd. Ik gok het laatste, zo is hij wel.Dus inderdaad, mijn geelwortel ziet er uit zoals die van Rob.De wortels zien er gezond uit, maar hebben zich nog niet vermeerderd Chana. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Chana Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Dus na 1 jaar nog niet vermeerderd. Ik vind hem als plant ook wel leuk. Ze staan in de grond, ik zie wel wat er uit komt. Hoe plant je zoiets? Gember moet horizontaal. Kurkuma? Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Horizontaal. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
malouis Geplaatst: 31 maart 2014 Geplaatst: 31 maart 2014 Kurkuma groeit in een soort 'bosjes'. Mijn kurkuma is nu in rust (het blad is netjes afgestorven, dus ik heb gisteren de boel uit de pot gelicht.Hij is pas één jaar oud, dus ik mag nog niet echt oogsten (daarmee wacht je tot het tweede jaar) maar aangezien er een paar stukjes afbraken heb ik toch een kleine oogst. De wortelstelsels zien er zeer levenslustig uit, en tussen de wortels zie je de nieuwe 'knollen' al ontstaan. De boel staat nu weer in verse grond, lekker vochtig en warm. Als je trouwens een mooie grote kurkuma-oogst wilt zien moet je het eerste filmpje hier eens bekijken:"http://www.indonesisch-culinair.nl/ingredient/192-kunyit.html. (Tweede filmpje is ook leuk.) Quote
SelYB Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 Bijgaand een foto van mijn Curcuma, ik heb ze eerst een lange tijd in de koelkast gehad en een week of 4,5 geleden 1 in een potje gedaan, vrij hoog in de pot, dus niet diep, plasticje erover en regelmatig nat houden en zie hier! Al een mooie uitloper al zeg ik het zelf. Ik ga er nog maar een paar planten, en zien wat er aan het einde van het jaar van over is.Succes ermee, ik ben blij met dit topic overigens, ik heb nog niet met de wortels gekookt, wel met de poeder, maar hoe je dat ervan maakt is mij ook nog even een raadsel, ga het eerst maar eens proberen met de wortel binnenkort . Quote
RobO Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 we gebruiken altijd de wortel in de tjobek voor de curries; drogen kan ok door fijnwrijven in de tjobek daarna uitsmeren op een bakpapiertje en dan in de droger of oven temp lager dan 50 graag Quote
Chana Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 De een houd ze heel droog de ander juist vochtig. Ik had ze in het begin vochtig en onder plastic, daarna kwam er wat omhoog dus plastic eraf gehaald en droger (bleek onkruiden te zijn). Bij mij gebeurde er nog niets. Ik heb ze uitgegraven...ze zijn niet verrot ook niet verdroogd. Ze maar weer geplant nu weer onder plastic en vochtig. Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 april 2015 Geplaatst: 13 april 2015 Vandaag wat geelwortel geoogst. Er was weer leven in de pot waar ik drie wortels ik had geplant afgelopen jaar. De wortel waar een uitloper aanzat heb ik in zijn geheel terug geplant, een van de wortels had weinig groei. De derde had verschillende wortels waar ik een deel van af heb gehaald. Daarmee zojuist mijn eerste curuma tinctuur gemaakt! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 13 april 2015 Geplaatst: 13 april 2015 ziet er goed uit! had je de pot vorstvrij gehouden? wij hadden 3 planten in de kas t/m november ongeveerinmiddels 3 nieuwe worteltjes geplant en die lopen nu binnen uit Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 april 2015 Geplaatst: 13 april 2015 Ja ik had ze gewoon in de huiskamer vanaf eind oktober. Je hebt nieuwe worteltjes geplant? Van je eigen oogst? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 ja, we hadden 3 flinke bosjes wortel uit de kas (was ook een heul warm jaar dat 2014) Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 En hoe gebruik jij de verse kurkuma, in de keuken? In welke gerechten bv? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 we doen het altijd door de curries, ff ontdooien (ze zitten nu in de vriezer in pakjes van 2), snijden en fijn tjobekken we bakken het ook wel met (bloem-)kool of nemen het mee in de gebakken rijstik wil het ook nog wel eens proberen in een soepje als het lekker is, als je het niet bakt vindt ik 't een tikkeltje bitter Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 Dank. Bij mij gaat het ook in de pompoensoep met kerrie..bitter heb ik niet gemerkt, maar de pompoen is natuurlijk erg zoet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 Wat leuk,zou het zin hebben om nu (nog) wat kurkuma in een pot te doen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.