Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb vorig jaar geelwortel als test gepoot. In de winter gekocht (4 wortelstukken met veel ogen eraan) en die licht onder de potgrond gestopt. Het heeft wel even geduurd voordat daar groei in zat, uiteindelijk zijn 3 van de 4 ook daadwerkelijk tot planten uitgegroeid. Na mei heb ik ze buiten op het terras in een grote pot gedaan en verder laten groeien. Terras ligt op het zuiden, dus continu zon. De grootste 2 planten zijn flink gegroeid. En daar is het bij gebleven, want ik heb ze niet binnengehaald in de koudere maanden. Lichte vorst hebben de plantjes overleefd, maar aanhoudende kou + nachtvorst niet meer. was wel verbaasd dat de plantjes nog best tegen kou kunnen.

Hoe de wortels er nu uitzien, geen idee.

Geplaatst:

Ze horen binnengehaald te worden, maar ik heb dat niet gedaan (plaatsgebrek door andere planten die ook binnen moeten overwinteren).

Geplaatst:

lekker! maar kan beter....in een goede rijke grond krijg je per jaar een wortel of 20

wij stoppen er nu een paar in potjes binnen en dn rond mei naar de koude kas

Geplaatst:

Hoe verwerken jullie kurkuma eigenlijk? Ik ken het alleen in poedervorm, malen jullie het ook of gooien jullie gewoon stukjes wortel door de gerechten heen?

Nog een leuk ( en dankbaar) experiment is het verven van wol met kurkuma. Dit (de gele strengen) was vanuit poeder maar ben benieuwd of er verschil is wanneer je alleen de wortel zelf uitkookt. Binnenkort ook maar eens op zoek naar geelwortel!2020012015241611161579594513.jpg

Geplaatst:

Ik gebruik kurkuma in sommige Indische gerechten of in thee met bv een stuk gember erbij. Met gebakken aardappel is het lekker, dan krijgt je aardappel geheid een knapperig korstje. Veel in curries ook bedenk ik me nu. Eigenlijk aardig wat toepassingen.

Geplaatst:

Wat gaaf, nooit over nagedacht dat dat ook zou kunnen. Hoe komen jullie aan de geelwortel? Markt lees ik, maar hier op de markt hebben ze het niet (dorpje, kleine markt). Zijn er supermarkten die dit verkopen?

Amarinde, schitterende wol zeg!

Geplaatst:

In biologische winkels liggen ze in winterseizoen. Niet eens zo duur. Deze kocht ik bij de Grote Verleiding voor 0.89, ruim 100 gram.

Op markten met meer exotische producten in grotere steden of in Oosterse winkels zul je ze ook wel vinden. Kurkuma-2020-01-22-at-1113721579690887.59

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hoe makkelijk laat kurkuma zich verpotten? Ik zit eraan te denken om ze eerst in potjes van rond 13cm uit te laten lopen, en wanneer ze groter worden ze in een grotere pot over te zetten.

Geplaatst:

Dank je Rob0, uiteindelijk toch besloten om ze in een bakje met vochtig vermiculiet te leggen, kan ik goed zien wat er gebeurt. Ruim 1/3 deel onder, de rest er boven.

Geplaatst:
Zijn er supermarkten die dit verkopen?

Als je niet te ver van de grens af woont kun je bij de duitse Lidl terecht. 80 gram voor 98 centjes.

kurkuma39061580768624.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik ga kurkuma ook maar eens proberen. De Lidl zit toch vlakbij "mijn" AH. Vandaag gaan ze op de vensterbank, boven de CV radiator.

(Acpronk heeft een bijzonder warmtematje: pal hierboven schrijft hij: Staat op 22 (aan) tot 25 (uit) graden op een warmtemat. )

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 3 weeks later...
Geplaatst:

@geert h Even teruggekeken en dat zijn dan de stukjes die je 25 januari ter uitlopen heb gelegd?

Ik heb vorige week 20-2 Kurkuma (en Laos) bij de Amazing Oriental gehaald en in bakje aarde gelegd met kapje erop en op warmtematje (ong. 27 gr).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...