Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Opkweken of volle grond

Dennis1974

Recommended Posts

Hoi,

Vraagje?

Is er ergens een goede site die mij inzicht kan geven in het als dan niet opkweken (voorzaaien) of direct in volle grond zaaien? Het is me nu nog niet duidelijk welke soorten ik alvast binnen moet opkweken. Ook heb ik nog niet duidelijk wanneer welke soorten groenten/fruit moeten worden gezaaid.

Heeft iemand hier een goede tip?

groeten,

Dennis

Eindhoven de gekste

Het al dan niet voorzaaien heeft ook te maken met de omstandigheden op je tuin.

Persoonlijk zaai ik diverse plantjes graag voor want heb hier enorm last van slakkenvraat. Door de plantjes voor te kweken zijn ze in ieder geval niet in 1 hap foetsie weg.

Dus mais, kolen, sla, peterselie, courgettes, zonnebloemen, bleekselderij, koriander, komkommer, bonen, basilicum e.a. kweek ik allemaal voor.

Wortels, rucola, radijs, meiraap, snijbiet, gele mosterd, bietjes, spinazie, veldsla, peulen, erwten, koriander (doe ik allebei de methodes), sla e.d. zaai ik in de volle grond.

Dit jaar ga ik denk ik de bos- en lenteuitjes ook maar voorzaaien want die kregen vorig jaar ook geen kans.

Bij mij is de beslissing om voor te zaaien of niet ook afhankelijk van de tijd van het jaar. In het begin van het jaar zijn er wat minder slakken dus is direct in de grond zaaien ook iets minder risicovol.

erg veel zaai ik niet, tomaten en paprika zaai ik binnenshuis in simpele boterbakjes , bonen, tuinbonen, peulen, raapstelen, spinazie en boterbonen zaai ik gelijk in volle grond en van de rest koop ik plantjes bij een boer die hier ook op de markt staat, naar mijn idee heb je eig al snel te veel

oja met aardbeien begon ik met 3 plantjes die ik kreeg dus heb die ook niet van zaad en rabarber heb ik overgenomen

wil je in het groot werken en er veel mensen mee blij maken dan raad ik zeker aan om eig alles wat je wil in zaad vorm te kopen want is dan voordeliger en qua opkeken ligt er helemaal aan wat voor groente en wanneer je wil beginnen (gewoon op verpakkingen kijken, doe ik ook:P), maar idd als je voor zaait dan kan het je wel een aantal weken schelen maar moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben (wij hebben die echt niet, w8 maar tot we de tomaten en paprika in andere bakjes zetten 1 en al rimboe in huis:P), en mocht je niet veel nodig hebben kun je net zo goed plantjes kopen, bij tuincentrum zou ik dt dan niet zo snel doen, maar is vast wel een boerderijtje in de buurt die plantjes en zaadjes verkoopt

Als aanvulling - alles wat hier normaalgesproken niet zou groeien omdat het te lang te koud is of waar onze zomer niet lang genoeg voor is zal je moeten voorzaaien. Voor de rest is het een kwestie van smaak zoals Ernie ook schrijft.

Planten die ik zeker voorzaai zijn Peper, Aubergine, Physalis, Tomaat.

Andere groente zaai ik voor om ze te vervroegen. Plus dat mijn droge zand met nog weinig humus minder is om er direct in te zaaien. Met voorzaaien geef ik de plantjes een kleine voorsprong.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu