Red Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Hallo Mijn bramha's van vorig jaar zijn al lekker bezig met de haan.Ook legen ze al een aantal maanden eieren.Nu vandaag bleef 1 hen op de eieren leggen dus ik vol verwachting denken dat ze aan de broed is.Nu dacht ik ik ga nog ff bij der kijken maar ze zit gewoon op stik bij de andere. Zullen die eieren nu al bevrucht zijn en kans op kuikens of is ze gewoon aan het oefenen ?of is dit normaal dat ze er snachts af gaan lijkt mij dat dan de eieren te koud worden. Ik zal ze morgen in iedergeval nog laten liggen, Het is wel de hen die het meeste door de hanen gepakt wordt want ze is er best al iets kaal van. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Heb je in de eieren die je al hebt weggehaald een roodachtig puntje zien zitten als je ze openbreekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Red, Als je een haan bij je kippen hebt lopen, zijn de eieren in principe allemaal bevrucht. De hormonen van de kip moeten alleen (door moeder natuur) nog even wakker geschut worden zodat ze broeds wil worden. Bij sommige rassen is dat er echter zo ver uitgefokt (bij kippen voor de commerciele eier productie is dat b.v. ongewenst, deze komen allemaal uit broedmachines) dat deze nog zelden broeds worden. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Als ze bij de haan loopt dan zijn haar eieren bevrucht. Dat heeft verder niet veel met broeds-zijn te maken, sommige kippen worden amper broeds, sommige om de haverklap. En toch hebben ze beide gewoon bevruchtte eieren. Waarschijnlijk wordt ze wel broeds, maar is ze het nog niet echt 100%. Zeker als je de eieren elke dag weg haalt, zal ze minder snel lang blijven zitten. Cor is me net voor... Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 Oke,bedankt voor jullie antwoorden. Het rode puntje hebben we nog niet in de eieren gezien wel een wit puntje . Ja ze hebben ind hanen erbij lopen en spelen samen een aantal x per dag,ik denk dat ik de eieren die er nu leggen zo eens gaat merken met ?? potlood ofzo en deze laten leggen.Dan kan ik morgen de nieuwe weghalen als ze niet op het nest zit.Maar om haar broedsigheid te stimuleren de oude eieren laten liggen.Ik zal ook eens opzoek gaan naar nep eieren om die erbij te leggen om haar broedsigheid te stimuleren,want van mij mogen er wel kuikens komen ,Maar hoef geen hok met straks kapotte rotte eieren Maar gaat het broeden nog steeds goed dan als zij snachts van de eieren af gaat ? Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Als ze echt broeds is dan gaat ze er 's nachts niet van af. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 oke txs weer wat geleerd Spannend als dit dan nog niet de officiele leg is ,is het toch al in aantocht en wie weet in het voorjaar kuikens GAAF kijk er naar uit.Dan nog gaan leren heel vlug de hanen te onderscheiden van de hennen want die wil ik apart gaan zetten en leren ..slachten Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
meriams moestuintje Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 mijn Brahma's (2 kippen) haan heeft het niet overleefd, liep mank.... zitten in een groot deel van de schuur, het is niet donker maar ook niet superlicht. Ik heb ze eind zomer vorig jaar gekregen, toen legde de ene al eieren, bijna elke dag, en de tweede was nog kuiken. (nu groter dan de eerste) In de winter zijn ze gestopt, wanneer zullen ze waarschijnlijk weer gaan leggen? Zogauw ik er echt ga wonen maken we een hele grote buitenruimte met binnenhok voor ze, zodat ze lekker door de tuin kunnen scharrelen, maar nu ik alleen elke dag eten geef en even aai en verder er nog niet kan wonen durf ik ze niet buiten te laten. Ik hoop dat het leggen weer goed gaat komen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Ze gaan echt vanzelf weer leggen hoor, maar zoals je zelf al aangeeft, ze hebben het niet heel erg licht in de schuur, dat kan wat schelen natuurlijk. Ik zou ze ook niet zo maar buiten laten als je er niet de hele tijd bent, ze kunnen zo gepakt worden door een roofdier dan. Als je er woont en ze hebben een ren buiten merken ze beter dat het langer licht is en zal de leg wel op het juiste moment komen lijkt mij. Heb je grote Brahma;s of krielen? De mijne to be (grote, meerzomig patrijs) liggen nu in de broedmachine nog een kleine 2 week te gaan. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 mijn kippen stoppen ook altijd in de winter met leggen. vaak gaat dit samen met de rui. hier beginnen ze vaak maart weer met leggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meriams moestuintje Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Ik heb een bruine brahma en een zwarte, allebei heel mooi en de grote versie. De haan was overwegend wit. Heel mooi beestje ook....Ik ben helemaal gek op ze, ze zijn zo tam en aaibaar. Echt lieve dieren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Oh leuk! ik wil ze ook graag een beetje tam hebben. Ik heb nog niets van de fokker gehoord, van de vorige lading broedeieren was vrijwel niets bevrucht, door de kou dacht hij. Ik heb niets gehoord over deze nieuwe lading, ik kan niet wachten tot ze er zijn, ik neem er 10! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Onze lakenvelders leggen sinds 2 weken weer. Lakenvelders doen niet aan broeden, dus als ik daar kuikens van wil moeten de eieren in de andere ren onder een wyandotte pleegmoeder. Die gaat er graag op zitten. Ondanks dat ik de haan bij de Lakenvelders dit jaar nog geen enkele keer op één van de dames heb zien klimmen, zijn alle eieren die ik raap bevrucht. Sommige hanen prefereren privacy denk ik. Waarmee ik maar wil zeggen; ga er altijd maar vanuit dat je bevruchte eieren hebt liggen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 nouja, bij onze fokker dus niet, ze lagen met 17 eieren in de broedmachine voor ons, na 1 week schouwen bleken er maar 2 bevrucht.. Er klaagden meer fokkers over enkele weken geleden, dus het was niet speciaal een probleem van onze. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts