angela Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Hier staat op de markt regelmatig een mannetje met loempia's.Nu heeft hij altijd 2 soorten saus bij hete en milde.Ik ben op zoek naar het recept voor die milde saus, iemand enig idee?Ik had het al aan die man gevraagd maar dat willen ze niet zeggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Een beetje spelen met de ingrediënten, zuur en zoet, scherp en minder scherp, google... http://www.smulweb.nl/recepten/1379006/Loempiasaus-pittig-zoetzuur-gembersausje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grr0x Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat hij dit niet zelf maakt Quote snel eten Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Denk ik ook niet.Huub dat recept had ik al ergens gezien en de smaak is toch anders.Ik heb nu aan een vietnamese mevrouw gevraagd hoe zij het doet en zij zegt kopen bij toko is nogal veel werk Dus ik ga ook maar naar de toko en misschien staan de ingredienten op de verpakking Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Oké, sorry van het dwaalspoor dan, maar het verschil zit 'm vaak in kleine dingen; neem je gewone kristalsuiker, bruine basterd of goela djawa, neem je azijn of citroensap, verse gember of uit een potje, etc. Laat je nog even weten als je het ware recept gevonden hebt? Gat in de markt? $$$ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Geeft niet ik denk als ik verschillende loempia kraampjes heb ik ook verschillende soorten saus heb of ze moeten allemaal naar dezelfde groothandel gaan Mocht ik er ooit achter komen plaats ik het hier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Dat zullen de mensen die de loempia's verkopen ook nooit prijsgeven...zijn allemaal familie recepten, net als de ingredienten van de verschillende snacks. Ze worden iig hier wel allemaal zelf gemaakt door de hele happy family.Een van mijn vriendinnen staat met die dingen op de markt en ik kan rustig een paar liter krijgen, maar het recept..nope no way! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mesi Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Ben bang dat het toch veel van de Sligro/Hanos komt. De smaak die ik daar koop komt wel heel dicht in de buurt.Meestal in kleine potjes bij de loempiakraampjes maar volgens mij best vaak zo vanuit de grote ton.....of ben ik nu heel negatief?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Ik geloof dat je niet zo negatief bent, ik denk er ook zo over. En heb het idee dat het meer een kwestie is dat ze het zelf ook niet weten (want halen het zelf ook bij de groothandel) en daar niet voor uitkomen, dan maar wat geheimzinnig erover doen. Wel een uitdaging trouwens, ik ga deze week ook eens een paar loempiaatjes kopen bij het kraampje hier... zullen we doen wie het eerst het recept heeft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
naomi25 Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Bij 24kitchen maakten ze laatst een snelle chilisaus.Typ op de site in bij recepten en je krijgt hem Met filmpje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 mijn chinese vrienden maken dat toch echt zelf naar eigen recept... en ja geheim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Flauw! Vast geen lekkere saus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Helaas voor jou is die erg lekker. Krijg altijd grote plastic flessen gevuld met eigen gemaakte saus mee van ze dat ik dat in porties in de vriezer moet doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Icebox Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Hoi, Ik kreeg ooit het recept van een Vietnamese vrouw. Ik moest stiekem wel lachen. Zij kocht de gewone variant in de winkel en die maakte zij aan met (ja, echt waar) appelmoes!!! Heerlijk hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Snelle Danuta variant:Water 200 ml, wat kipbouillon 50 ml, 1 EL Tomatenpuree, aan de kook brengen, wat vers geraspte gember en knoflook toevoegen, even koken, 1 TL of EL Sambal oelek naar smaak, 100 ml zoete chilisaus, wat citroensap en suiker naar smaak toevoegen, binden met wat aangelengde maizena, 1 minuutje doorkoken, klaar! Warm en koud te gebruiken....en zo zijn er duizenden varianten..... Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Wat men ook wel eens toepast is de zogenaamde "Foe yong hai saus" Dit is dus beslist geen milde chilisaus, maar die zoete saus die ze bij "de chinees" over de fou youg hai serveren(heeft uiteraard niks meer met een traditioneel recept te maken, is compleet aangepast aan de smaakpapillen van de gemiddelde Nederlander) Maar ondanks dat vind ik het een zeer smakelijke zoete saus, die vaak als zoete loempia saus word geserveerd. Het recept is niet van mezelf, als basisrecept een zeer verrassende smaak. RECEPT: SAUS (voor 500 ml.) 200 ml. tomaten ketchup 200 ml. water 3 gepelde tomaten uit blik 1/2 ui 1 teentje knoflook 50 ml. azijn wat maizena peper, zout 5 eetl. suiker sesam olie, ongeveer. 6 druppels Maak de ui schoon en maal deze met de knoflook fijn in een foodprocessor of hak ze heel fijn.Bereidingswijze. Bak het fijngehakte mengsel een paar minuten. Pureer ondertussen de gepelde tomaten en voeg ze bij het ui knoflook mengsel. Voeg na 1 minuut, azijn, tomatenketchup en water toe. Zeef het mengsel nadat het heeft gekookt. Verwarm de gezeefde saus en voeg de suiker toe. Voeg tenslotte de sesamolie toe en wat maizena om de saus te binden. Als je van pittig houd, dan voeg je een fijngesnipperde peper toe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts