Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco

Featured Replies

Geplaatst:

dus conny.....

eindelijk voor het echie dus!!!

gogogo meid en vettebek na zo'n maaltje bonen hoor

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Tot mijn schrik zag ik vanmiddag dat de 1e bonen totaal droog aan de planten hangen. Enkele waren aan het rotten in de onderste punt ( het heeft vanmorgen ietsje geregend, nachten zijn hier op de tuin ook erg nat )

Dit is dus mijn 1e serie die er vanaf gehaald heb. Aantal bonen overigens totaal verdroogd, zonder inhoud.

DSCN520917541377964363.JPG

Geplaatst:

Er hangen bonen! Maar geen Borlotto's gok ik zo! De wedstrijdplanten zijn ver voorbij hun rekje geschoten en schieten innig verstengeld (bewuste typo die in de Van Dale mag ) in elkaar verder de hoogte in. Ik ben maar gestopt met mijn pogingen om ze horizontaal te leiden. Die dingen zijn daar veel te eigenwijs voor! Ik heb in de bonen noch bloem noch peul kunnen ontwaren en wacht rustig af. Zo te horen doe ik het met mijn late teelt zo slecht nog niet.

Geplaatst:

Oogst is hier ook begonnen met de onderste bonen.

Gemiddeld per boon 7 bonen en er zitten er tussen die voor 2 tellen.

De eerste 288 gram zijn binnen

Theo

Geplaatst:
  • Auteur

Zorg wel dat de bonen goed droog zijn voor het wegen. Zelf laat ik de peulen dan aan de planten zitten en haal de plant uit de grond als het blad verkleurt (eind augustus / september). Deze laat je drogen. Als de peulen dor, droog en bruin zijn kun je de zaden binnenin oogsten. Alternatief is vers oogsten, de peulen te drogen leggen. Eenmaal goed droog de peulen openbreken en de zaden oogsten.

Hier trouwens ook een paar in elkaar geschrompelde peulen, waarschijnlijk de droogte.

Geplaatst:

Dacht ik eerst ook te doen Jorg: bonen laten hangen. Maar zag ook enkele reeds droge bonen opensplijten. Vocht kan er dan in , schimmel ? Whatever. Ik dacht de echt droge bonen maar zo af en toe te gaan oogsten alvast.

Geplaatst:

Bit zei :

Ik dacht de echt droge bonen maar zo af en toe te gaan oogsten alvast.

Lijkt mij ook de beste keuze. Ik krijg hier ook een enkele peul die half droog al open wil gaan waar deze boven in de plant door gaat met groeien.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Nog niet een boon aan mijn planten ,weet niet of gie nog gaan komen ,

Geplaatst:

Ik had gisteren een MTF-er op bezoek! Haar mijn wedsrijdbonen getoond en ze werd er stil van. Het zijn er slechts drie, maar wel mooie grote rakkers!!

Geplaatst:

Dat ik deze gemist heb vorig jaar. Ik wil best aan deze wedstrijd meedoen, als het volgend jaar weer is. Erg gave foto's ook.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

@Kenbeimer, vorig jaar was de wedstrijd om aubergines, dit seizoen begon met de borlotto's en volgend jaar wordt het waarschijnlijk weer een ander gewas. Volgend jaar op tijd erbij zijn!

Geplaatst:
Je zou het droog zijn van de bonen kunnen testen, door ze te wegen als je denkt dat ze droog zijn. Na een dag of een paar dagen weeg je ze nogmaals. Is het gewicht hetzelfde, dan waren ze al droog genoeg en zijn de bonen dus droog genoeg voor de wedstrijd. Wegen de bonen nu minder, dan waren ze nog niet droog genoeg. Dan zou je nogmaals moeten wegen, net zolang doorgaan tot ze op hetzelfde gewicht blijven. Of draaf ik nou door? Het is maar een wedstrijd, maar om het fanatiek te spelen vind ik wel spannend eigenlijk.
Geplaatst:

bij mij liggen er al wat in de vrieskast, en mogen er over twee dagen weer uit om op de weegschaal te gaan en daarna in de pot.

Ik heb de dorre en droge bonen van de planten gehaald en door het mooie weer konden ze buiten nog lekker nadrogen.

de tweede pluk ligt ook alweer klaar, en er hangt nu nog wat aan de planten waaronder ook nog veel kleine groene bonen.

Ik laat ze maar met rust wie weet worden deze ook nog wat.

ben benieuwd naar het gewicht.

Geplaatst:

Is invriezen wel zo handig? Dan krijg je toch pap na ontdooien? Volgens mij kan je ze veel beter droog bewaren.

Geplaatst:

Ik had de tip ergens op het net gelezen, was een middel om te voorkomen dat je last kon krijgen van een soort van bonenkevertje.

Ik denk niet dat het pap wordt, het is tenslotte niet gekookt, we gaan het zien.

Geplaatst:

Ik oogst mijn boontjes als ze door en door droog zijn en dat was met een boel het geval door extreme droogte hier.

Alleen, mijn boontjes hebben een hele andere kleur dan de originele boontjes die we kregen, ze zijn wit met een paars spikkeltje her en der en niet zoals de originele bonen met heel veel paars er in. Is dat wel normaal?

Geplaatst:

Ik heb het zelfde veel wit er in en weinig paars.

al zijn er een paar bonen bij die zowat helemaal paars zijn.

Theo

Geplaatst:

Ik heb ook wit met paars i.p.v. bruin met paars zijn het dan toch toverbonen ? Als je ze plant zijn ze bruin als je ze oogst zijn ze wit, wil ik nog wel weten welke kleur ze krijgen als je ze kookt ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

DE eerste boon wit met paarse stippen.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Het wit zal na een tijdje wel bruin worden.

Geplaatst:

Voor het gewicht tellen dan ook alleen de bruine bonen met paarse stippen, toch? Weet je zeker dat ze goed droog zijn

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Witte bonen tellen gewoon niet mee kruidje .... wees gerust. Geen ontsnappen aan ..... geen valse bonen er tussen stoppen ...... alleen de échte. Zie openingspost

De mijne zitten nog in hun peul. De helft geoogst nu denk ik , andere helft hangt nog te drogen ( drogen ? .... regen regen .... ) of zijn nog groen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.