Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Fruitstruikjes van de Lidl, nu (half mrt) al in vollegrond?

Conny

Recommended Posts

Is er misschien iemand die weer wanneer die struikjes geplant kunnen worden.

Ze staan nu bij mij in een koele donkere gang.

Maar het liefste zo ik ze zo snel mogelijk in de volle grond zetten.

Maar kan dit ook gezien het slechte weer van de afgelopen tijd.

En we weten niet wat voor weer er nog aankomt.

Dus wie kan mij helpen met dit vraagstuk ???

Alvast bedankt.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Hi Conny

als ze nog niet uitlopen zou ik ze planten zodra de grond het toelaat, wel even mulchen.

als ze al uitlopen zou ik ze in het licht zetten en heel koel, dan na volgende week afharden en heel voorzichtig planten met de kluit intact

Hoe eerder je ze in de volle grond zet hoe beter. Vorst is geen enkel probleem zolang de struikjes nog in de knopfase zitten. De enige reden om ze niet te planten zou zijn als de grond nog bevroren is omdat het dan praktisch onuitvoerbaar is om ze te planten.

om even in te breken op dit topic, dus ik zou mijn frambozenstruik nu ook gewoon kunnen planten?

met vijgenbomen kan ik beter nog wel even wachten denk ik toch?

Even terug komen op dat mulchen. Ik heb geleerd dat je alle mulch in het vroege voorjaar bij de bessen weg moet halen omdat anders de knoppen sneller stuk vriezen. De mulch zorgt voor een koudere omgeving boven de aarde ( de bessen kunnen niet profiteren van de warmte van de aarde zelf.) Of dat ook voor jonge plantjes geldt weet ik niet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Nou het in de grond zetten van die struikjes is nog niet gelukt.

Ze staan nu in de kas overdag en 's nachts.

Afgelopen nacht was het -1,3 graden en overdag was het maximaal 19 graden.

Ze staan nog in de potten van de aankoop.

Ik heb ze op een 10 liter pot met aarde gezet, zodat ze niet direct op het koude beton van het balkon staan.

Ook heb ik nu 1 Perenboom ( Pyrus Communis ), 1 Pruimenboom ( Prunus Domestica ) en 1 Kersenboom ( Prunus Avium ) gekocht.

Die staan ook nog in de potten van aankoop, ook staan ze alle drie op een 10 liter pot met aarde.

Kan ik ze zo laten staan tot het beter weer wordt of niet.

De andere 2 opties die ik nog heb is ofwel ze in de donkere schuur zetten tot beter weer.

Ofwel de 3 fruitstruikjes en 3 fruitbomen in de huiskamer neerzetten.

Even terug komen op dat mulchen. Ik heb geleerd dat je alle mulch in het vroege voorjaar bij de bessen weg moet halen omdat anders de knoppen sneller stuk vriezen. De mulch zorgt voor een koudere omgeving boven de aarde ( de bessen kunnen niet profiteren van de warmte van de aarde zelf.) Of dat ook voor jonge plantjes geldt weet ik niet.

Nou Jet volgens mij is de grond nu ook gewoon koud toch ???

Ja Zeeuw,

Dat is echte beginners angst van me.

Het is wel niet dat ze zo duur waren, maar ik wil het wel goed doen.

Ik heb gelezen dat het wel 3 jaar gaat duren voordat ik fruit van die boompjes kan plukken.

Die struikjes zullen pas volgend jaar vruchten produceren denk ik.

Waarom hebben jullie toch zo een haast met planten ???

Ook bij mij moet er nog veel de grond in, allemaal zelf ge-ent spul waar ik zuinig op ben maar ga het me niet in m'n hoofd halen om onder deze slechte omstandigheden

dit in de volle grond te planten, veel knoppen zijn al aan het schuiven (groene puntjes), actieve wortelgroei wordt pas weer actief bij een grondtemperatuur van een graad of 5 / 6

Wanneer je ze nu buiten plant gebeurd er niks,...alhoewel er gebeurd eigenlijk wel wat,.. guur weer doet je plant uitdrogen, ja ook via de, schors bast. Een gure wind verdampt meer dan er opgenomen kan worden..

Plantjes/ fruitboompjes welke je nu koopt bij 'supermarkten' komen praktisch allemaal uit de kas en zijn inmiddels al uit hun winterrust ontwaakt, zet je ze nu in ijskoude grond geeft dit zonder meer een klap met een serieuze groei achterstand.

Daarom staan ze bij mij op een koele plaats geparkeerd, beschut binnen, om ze langzaam af te harden af en toe naar buiten maar zeker ook weer s'nachts naar binnen, wanneer de grond echt aangenaam warmer is ga ik ze pas planten.

• 4 weeks later...

En heb je ze intussen al geplant?

Ik heb de mijne (van de gamma) ongeveer twee weken geleden geplant maar zie nog helemaal niks. Alleen wat stokjes die uit de grond steken, is dit normaal? Ik snap natuurlijk ook wel dat ik geen of weinig oogst heb dit jaar maar er moet toch wel iets gebeuren!

even met je nagel een kleine krab geven onderaan de struik op een tak. Niks fris groens te zien ? Dan is ie wel dood inmiddels. Maar het kan allemaal nog, bij een struikje uit de vrieskast.