henkg Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Is al eerder voorbij gekomen. Misschien toch nuttig voor de nieuwe koffiebeker-voorzaaiers: Neem een wijnkurk, en draai daar een flinke schroef doorheen (of druk er een flinke spijker in).De kurk houd je vast, en de punt van de schroef verhit je boven het gas (of een kaars). Zo kun je snel gaatjes smelten (naar behoefte steeds opnieuw verhitten). Zoiets dus: Met een klein soldeerboutje gaat het nog makkelijker. Alleen zal degene die daarna echt wil gaan solderen er niet blij mee zijn. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Ik knip daar gewoon hier en daar een stukje rand af, met een schaar. Als ik de soldeerbout van mijn zoon zou pakken, zou het ruzie zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 (edited) Plaats 10 bekertjes met de bodem omhoog onder de kolomboormachine, boor er een gat van 6 mm in. Edited March 16, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 misschien een domme vraag maar waarom die gaatjes erin? Ik zaai er ook in heb mijn tomaat erin staan en gaat prima zo ook mijn prei. Maar heb er geen gaatjes in gemaakt Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Als er teveel water in komt, kan dat door de gaatjes naar buiten.Water eruit en lucht erin, het kan anders gaan rotten onderin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Om ze van onderaf te drenken ook. Giet je een paar cm water in de bak waarin de potjes staan en die zuigen zich dan netjes vol. Ik zet mijn potjes vaak in oude draadmandjes (genre Antonius van Ikea) en geef die samen water door ze in een iets grotere bak met een grondje water te plaatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 aha dat ik daar zelf niet op kom als rede haha.Thanks! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Ik zet een hele stapel met de bodem omhoog en steek daar een hete barbecuespies of breinaald doorheen. Met een keer prikken een heleboel kweekpotjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Ik ga met een stapel bekertjes (of van die witte bakjes van de Chinees) bij de kachel zitten. Ik verwarm een fondue-vork in het vuur, en steek die hete vork langzaam door de bodem. Bij die bekertjes gaat dat supersnel, bij de bakjes van de Chinees iets langzamer. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Ik zet m'n bekertjes in een bak met aarde, pak vervolgens een priem en druk er een aantal gaatjes in (De aarde er onder zodat je bekertje wat weerstand heeft & je priem toch er doorheen kan) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Ik neem het gasstel, en laatst een petroleumbrandertje... vork in het vuur, 3 a 4 bekertjes tegelijk... en gaatjes jassen maar...Hiervoor deed ik het met een metalen saté prikker, maar een vork heeft 4 gaatjes op rij, en de prikker maar 1 ... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Veel manieren dus! Dank voor alle tips. Deze vind ik beter dan "mijn" manier, zeker bij veel bekertjes: Malouis:Ik zet een hele stapel met de bodem omhoog en steek daar een hete barbecuespies of breinaald doorheen. Met een keer prikken een heleboel kweekpotjes. Jorieke:Ik ga met een stapel bekertjes (of van die witte bakjes van de Chinees) bij de kachel zitten. Ik verwarm een fondue-vork in het vuur, en steek die hete vork langzaam door de bodem. Bij die bekertjes gaat dat supersnel, bij de bakjes van de Chinees iets langzamer. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Ik gebruik ook het gasfornuis en een sateprikker. Sateprikker warm maken, zodat ie gloeit, en je prikt er zo doorheen Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Kreeg trouwens van de week een berichtje van iemand, dat als je in transparante bekertjes zaait, en de wortels de rand raken, de groei stopt. Iemand al een meegemaakt? Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Zou dat per plant verschillend zijn? Ik zie vaak de wortel met de beker meedraaien, gaat gewoon in de breedte verder als het in de lengte niet lukt. Ik gebruik nu geen wegwerpbekertjes meer, moet ze we erg snel wegwerpen, ze zijn te slap en gaan snel stuk, vallen snel om, vooral tijdens vervoer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Inez: je bedoelt omdat de wortels dan in het licht komen, en de plant dan denkt dat hij de wortels boven de grond heeft groeien? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Geen idee Jorieke, dit is het bericht dat ik prive kreeg: Hallo Inez , Ik heb even polshoogte genomen op je moestuinseizoen en zie dat je zaait in transparante bekertjes , wanneer hierin de wortels aan de rand komen zullen ze de plant doen schrikken en zal het groeien stoppen . Enkel bij orchideeen is het aangeraden om deze potjes te gebruiken . In ieder geval nog veel succes met je tuintje . Geen idee wat hier mee bedoeld word! Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Misschien is het een idee, de aardige privé-adviezen-stuurder te vragen wat hij/zij bedoeld ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Ik zaai ook in transparante bekertjes, die zijn wat steviger dan de gewone koffiebekertjes. Bij mij groeit alles gewoon stug door, ook als je de witte worteltjes ziet omdat je te laat overpot. Dat was overigens alleen aan de orde bij mijn meloenen, maar die groeiden gewoon door hoor! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts