naomi25 Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Hallo! Misschien is dit een domme vraag maar dit is mijn eerste moestuinseizoen.Heb al op internet en het forum gezocht maar kan het niet echt vinden. Ik ben nu aan het voorzaaien binnen (nu nog alleen sla). Kan ik straks de sla als het 2 echte blaadjes heeft naar buiten doen of moet het dan eerst nog verspeend worden naar een groter potje. Bij andere groenten is het volgens mij vaak dat ze verspeend worden omdat ze op dat moment nog niet naar buiten kunnen en je zo al wel grotere planten kunt krijgen (?) maar bij sla is dit niet het geval omdat ze nu ook al wel buiten gezaaid kunnen worden. (?) Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Het kan Naomi, je kan ze ook rechtstreeks buiten zaaien. Maar nu je ze toch voorgezaaid hebt, zou ik ze een keer verspenen, zeker met dit weer. De grond buiten is nog erg koud (van de week zat er nog vorst in de grond), dan gaan die kleine plantjes stilstaan in groei (stres) en dan duurt het lang eer ze weer goed doorgroeien. Gevolg is dat ze veel vatbaarder zijn voor ziekten. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Ik zaai sla zelf altijd voor in een zaaibak en verspeen de zaailingen dan naar eigen potjes/cellen. Zodra de plantjes voldoende doorworteld zijn plant ik ze uit in de volle grond. Deze werkwijze van sla zaaien, verspenen en planten hanteer ik het hele jaar door. Eventueel kan je later in het jaar bij gunstigere temperaturen, direct vanuit de zaaibak in de volle grond planten. Plantjes die je binnen of in de kas hebt gezaaid moet je wel eerst afharden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 (edited) Ik doe het zoals Jorg. Zaaien in een zaaibakje, verspenen in kleine potjes en als de plantjes een aantal blaadjes hebben, in volle grond uitplanten. Edited March 16, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Ze staan bij mij in de koude kas,deze week zijn ze hard gegroeid, laat ze ivm de vorst nog even in de koude kas staan,tot ze zo zijn als bij een tuincentra, en dan ga ik ze pas buiten uit planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Mijn advies is wacht voor het verpoten tot er vier blaadjes zichtbaar zijn. Bij het verpoten kun je dan de plant bij de oude blaadjes vast houden en dan verpoten zodat hij rustig verder zijn groei proces kan voltooien want de sla(krop) wordt gevormd van binnen uit. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lupos Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Ik zit hier te kijken naar m'n blueband boterbakje met 6 halve wc rolletjes, waar ik per rolletje 2 slaplantjes in heb gezaaid,kan ik deze per 2 planten of moeten ze uit elkaar er zit aan elk stengeltje 2 blaadjes. Heb zo'n zin aan de moestuin! Lupos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Beter uit elkaar halen, anders krijg je geen mooie krop. Probeer minstens een van tweeën te redden, beide zal wel niet lukken.Wat ik ook nog wil zeggen: zaai wekelijks wat zaad, vertrouw niet al je zaailingen tegelijk aan de buitengrond toe. Zet er vandaag een paar uit en over een paar dagen weer.Eigenlijk ook zoals Jorg doet, je hebt dan grote kans dat je t.z.t. elke dag sla kunt oogsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lupos Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Wow Huug, ik volg je raad op, en hoop op veel slaplantjes dit jaar. Lupos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
naomi25 Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Bedankt voor jullie antwoorden!Zal ze nog even laten staan en in ieder geval uitdunnen zodat er in elk klein vakje 1 zaailing staat.Daarna zal ik ze niet allemaal tegelijk uitplanten om de oogst wat te spreiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Ik denk dat dat weinig zin heeft: je hebt ze samen gezaaid, ze zullen dus op hetzelfde moment nood hebben aan meer plaats en voeding. Als je er dan nog een paar in een zaaibakje houdt, gaan die plantjes eerder opschieten dan op een later moment nog mooie kroppen geven. Beter gespreid zaaien dus i.p.v. gespreid uitplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts