Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe bewoners in de moestuin (konijnen)

Kuikhoven

Recommended Posts

Vandaag heb ik ontdekt dat we twee konijnenholletjes in de moestuin hebben. Omdat we problemen hebben gehad met het riool hebben we een geul moeten graven door de moestuin. Vanwege het slechte weer en tijd gebrek hebben we hem niet direct dicht gegooid en nu woont er een konijntje.

Ik had hem al een paar keer zien rond hupsen in de tuin, niet wetende dat hij aan het verhuizen was.

Dus nu ben ik in tweestrijd. Laat ik ze zitten of gooi ik de geul dicht?

Ons doel is om de tuin diervriendelijk te maken. Hoe meer vogeltjes en egeltjes hoe beter. We wonen tegenover het bos dus herten en konijnen zijn ook bekende in de tuin. Maar ze hebben nooit het idee gehad om er te blijven wonen

Is een moestuin in combinatie met konijnen nog wel een optie? Alle ideeën en meningen zijn welkom!

2013-03-19161049_zpsbbd87084.jpg

2013-03-19161102_zpsc600589f.jpg

2013-03-19161112_zps3c6365b4.jpg

Je zit daar wel op een heerlijke plek midden in de natuur, maar ik zou zeggen... en nu komt mijn mening, daar vraag je om: jouw moestuintje is van/voor jouw, jouw huis is jouw woning. Even verderop hebben de dieren genoeg ruimte. Dus stuur ze op een diervriendelijke manier naar hun eigen terrein. En het 'voer' dat je voor jezelf verbouwt, is voor jou. Nijntje zal er heus wel overheen komen en doodleuk aan het holengraven gaan in de bossen.

In je moestuin zou ik ze niet willen. Tenzij je heel geduldig bent en heel kalm onder de schade die ze dan veroorzaken... Misschien kun je een verhuisdeal met ze sluiten....ze omkopen met al die worteltjes die je gaat telen dit jaar

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Denk dat de combinatie - Moestuin-Konijn - vooral erg voordelig uit gaat vallen voor de konijntjes... want het zullen er vast snel veel meer worden... en dan met al dat eten vlakbij...

Zou er voor proberen te zorgen dat ze weer vertrekken voordat ze een nestje werpt.

Kan me je tweestrijd wel voorstellen hoor. Maar denk dat je het konijn maar beter gelijk duidelijk moet maken dat ie verkeerd zit en zal moeten verhuizen.

bv ( ik verzin ze ter plekke hoor ) stront van een hond in de ingang leggen ? Kattenstront ? Een radio bij de ingang instaleren een tijdje ? enz enz. Het konijn, als het niet naar het zin is, en veilig, zal echt wel verhuizen, zeker als ze zwanger is, en ook als ze al geworpen zijn. Dat zal ze 's nachts doen. Is ze weg ? Of denk je dat , dan beginnen met uitgraven, aan één kant. Ze zal het hazenpad kiezen wanneer ze er toch nog is ,en een andere uitgang nemen, desnoods op dat moment. incl jonkies als die er al zijn.

Tuurlijk ben je verder blij met elke natuurlijke bewoner in je tuin. Maar nou nét niet deze. En er is zat 'echte' natuur om je heen ter vervanging.

Lastig zoiets, zoals ik het lees voel je er niets voor om bv een fret of Jack russel aan het werk te laten gaan want dan heb je 100% slagingskans. Maar muziek is ook een goede hoor. Konijnen willen rust hebben en als ze die niet krijgen gaan ze wel weg. Zorg wel dat ze nog wegkunnen via een uitgang.

Uitgraven kan ook maar dat is een behoorlijk werkje

Konijnen graven nooit een hol met maar één uitgang, dus als je deze dicht gooit, kan het beestje er nog wel ergens anders uit. Waar mijn paarden eerst stonden waren er ook konijnenholen in hun paddock en de gaten die op voor de paarden gevaarlijke plaatsen zaten, maakten we dicht met paardenmest. Daar kwamen de nijntjes tenminste niet opnieuw doorheen gegraven; als we het hol dichtgooiden met zand was het de volgende dag weer gewoon open...

Maar als je geen degelijk hek/gaas om je moestuin hebt staan, ben ik bang dat je kunt dichtmaken wat je wilt, dan blijven er toch wel konijnen komen. En ja, die eten van je groentes mee (ik spreek uit ervaring...)!

Ik heb gekeken naar een tweede uitgang maar zie er zo geen, of het moet het half ingestorte gat zijn naast nummer 1.

In mijn tuin zit verder niets en dan zou hij de weg onderdoor moeten om ergens anders wat te maken. Ach, ik weet het niet. Eens zien wat de dierenbescherming straks zegt.

konijnen wonen in een hol en hebben meerdere uitgangen, die kunnen ver weg liggen hoor om roofdieren te misleiden. het kan geen kwaad dit gaat dicht te mikken maar je zult wel bezig blijven en helemaal als er zo meteen allemaal lekkers en voor de konijnen makkelijk te halen voedsel staat.....

Even snel gekeken en het is nog wel vroeg in het seizoen voor babykonijnen. Volgens wikipedia:

De eisprong van het vrouwtje wordt door de paring in gang gezet en is ongeveer 12 uur later voltooid. Vandaar dat zowat alle paringen in zwangerschap resulteren. Maar 60% van de zwangerschappen niet wordt voldragen. De vruchtbeginselen kunnen vanaf de 12e dag opgelost worden en door de baarmoederwand in 2 dagen volledig opgezogen.[11] Het is niet geheel duidelijk waarom dit gebeurd. Waarschijnlijk wordt deze "interne abortus" veroorzaakt door een te weinig beschikbaarheid aan eiwit in het dieet. Dit zou ook verklaren waarom de wilde konijnenjongen geboren worden tussen maart en augustus terwijl tamme konijnen het hele jaar door jongen krijgen. Het beschikbare voedsel van wilde konijnen in de winter is karig en bevat zeer weinig eiwit.

Ik hoop dat je ze op tijd kunt verhuizen!

Top, dank voor de info! De dierenbescherming heeft helaas niet gereageerd op mijn mail met de vraag of ik het veilig dicht kan gooien. Maar ik denk dat ik de gok maar moet nemen. Dat er nu al jongen in zouden zitten is een kleine kans. Ook heb ik het konijn al twee dagen niet gezien. Vanmiddag ga ik de aarde ervoor even aanharken en dan zondag kijken of er nog in en uitgelopen wordt. Zo niet dan gaat hij dicht.

• 3 weeks later...
Zou ze nog geen nestje hebben? Is daar nog te koud voor toch? Ben bang dat als ik het nu dichtgooi ik iets levend begraaf

na mijn weten als het een moeder konijn is die er haar nest heeft dan doet ze het hol iedere keer weer afsluiten ..als ze weg gaat

ze doet voor de ingang weer aarde zo dat bv een roofdier het hol niet inkan ..

er zijn nu al jonge wilde konijntjes .sommige zijn al weer 5 A6 weekejs oud en huppelen nu ook al lekker buiten het hol

ik zou gewoon eens goed opletten ....maar mischiens weet je het al 1 konijn worden er ......

Inmiddels heb ik het gat dichtgemaakt. Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden maar het leek of moeders er niet meer kwam. Geen sporen van pootjes etc. Wellicht door de hoeveelheid katten en honden die hier door de tuin banjeren.