Eveline68 Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 Staat het in de ijskast ook afgedekt of joef dat niet. Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 Ik heb er losjes een glazen deksel op ja. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eveline68 Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 Ok ik gebruik nu een kaasdoek, zal toch ook wel kunnen.Ga het gewoon proberen. Quote
Stan Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 wahahahahaha!! ja ik weet, ludo.heb ooit in eerste instantie iets soortgelijks geprobeerd dus herkende dat wel maar gewoon daar vanaf gestapt want zonder gaat het ook prima heb ik gemerkt...als je maar goed meel hebt....Mijn ervaring is juist dat er nog al erg veel verschil in je desem kan zitten door de omgeving(welke en of er wel de juiste wilde gisten "hangen". huidige woning geen probleem bij het starten van een desem en in de oude woning enkel groene schimmel binnen 3 dagen. En geen ander meel gebruikt. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
RobO Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 we starten hier in ons oude huis telkens met een mix van 25 g biobloem 25 g tarwevolkorenmeel en 50 g water met daarin een bio-rodekoolblad met de witte waas er nog op (dan heb je meteen de goeie bacteriën) Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Ok ik gebruik nu een kaasdoek, zal toch ook wel kunnen.Ga het gewoon proberen.Ik denk dat het dan te droog wordt. Ik heb het in een weckpot zonder rubber ring Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eveline68 Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Droog word het niet, geef al minder water, ja mis in de ijskast mmm heb nog wel een hoge opberger van ikea staan ga ik het daar in maken en zet ik die in de ijskast daar zit z'n luchtings dopje op.Het andere desem zit in een weckpot vind dit een beetje onhandig. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Zo staat het bij mij in de koelkast. Ik voeg altijd tot op de gram precies evenveel water als meel bij de desemprut.De avond voor ik ga bakken maak ik er ongeveer 300 gram van..ik gebruik 218 gram desem voor een brood. Normaal staat er zo een laagje desem in de pot. De pot is net gewassen..dat doe ik ongeveer 1 x per maand. Omdat ik een tijdje niet ga bakken heb ik er 30 gr water en 30 gr meel aan toe gevoegd..dat houdt het wel een weekje uit in de koelkast.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eveline68 Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Aaaah jij houd het ook gewoon in een weckpot, mmm ga eerst kijken of dit nu beter werk anders weer terug in de weckpot. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Succes! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eveline68 Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Ok mijn nieuwe zuurdesem op gestart in voorraad bakje van ikea Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Het ziet er al werkzaam uit. Volg je het recept van Levine? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eveline68 Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Klein beetje ja, ik gebruik, namelijk alleen maar bloem, wil het eerst goed onder de knie hebben. Oor ik me stort op andere soorten. 100 gram water, 100 gram bloem, daarna ga ik over op 50 50 omdat het anders te veel wordt.Ik weet niet of dit ook lukt we zien wel. Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Ik weet niet precies wat je beoordeling is om alleen bloem te gebruiken, maar ik heb wel begrepen dat je met roggemeel goed desem kan maken. Ik doe dat in ieder geval..en als mijn desem goed werkt voeg ik ook wel bloem toe ( alleen als ik geen -rogge-meel meer heb) Laat je niet afschrikken door de geur, het kan zeker in het begin viezig/acetonnig ruiken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eveline68 Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Mijn reuk is na een operatie niet meer zo goed, heb wel het idee dat ik iets van bier ruik Voor roggemeel zou ik op pad moeten gaan waar ik dit kan kopen zal wel bij de molen zijn maar die is geloof ik maar 1dag van de week open.miss bij de bio winkel. Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Zeker bij de biowinkel..daar heb ik het vanmiddag nog gehaald Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eveline68 Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Dan gaan we daar gewoon langs Quote
Gast Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 (aangepast) Ik heb me ook maar eens op het zuurdesem maken gestort ,Ben nu op de derde dag en het werkt al heftig, Zo heftig dat ik me afvraag of ik het niet in de koelkast moet zetten. of is de kelder een optie?Mijn keuken is toch gauw 25 graden door de houtkachel. Iemand een idee?Zal zo eens een foto maken.Oeps!! staat er al in 25 december 2013 aangepast door Gast Quote
Elizabet Geplaatst: 25 december 2013 Geplaatst: 25 december 2013 Niet te koud zetten hoor! Als-ie op dag 3 al zo actief is, is dat waarschijnlijk de verkeerde bacterie, melkzuurbacteriën hebben iets meer tijd nodig. Hoe ruikt-ie? Gewoon nog even doorgaan dus, als-ie over 2 dagen nog net zo actief is zit je goed en is t gewoon snel gegaan Ik zou m wel zo ver mogelijk van de kachel vandaan zetten, 25 graden is wel aan de warme kant. Blijft je keuken s nachts ook zo warm? Quote elizabet.nl
Gast Geplaatst: 25 december 2013 Geplaatst: 25 december 2013 Mmm, Ruikt lekker fris zurig.Nee de temperatuur daalt s,nachts wel een graad of 5-6 .Net weer gevoerd en het werkt nog steeds.We gaan het zien Quote
RobO Geplaatst: 27 december 2013 Geplaatst: 27 december 2013 ziet er prima uit mi, zeker als ie ook lekker ruiktik zou gewoon een half broodje maken om te kijken hoe het wordt Quote
Gast Geplaatst: 27 december 2013 Geplaatst: 27 december 2013 Dat heb ik gisteren gedaan en het is prima gelukt en het smaakt ook erg lekker.Ik moet wel wennen aan de rijs en baktijden het duurt allemaal wel een flink stuk langer .Morgen nog maar eens een brood bakken Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 december 2013 Geplaatst: 27 december 2013 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gast Geplaatst: 27 december 2013 Geplaatst: 27 december 2013 Tadaaaaaaa!!!!!Weliswaar nog niet wat ik gewend ben met gistbrood maar het resultaat mag er toch wel zijn.(Sprak zij bescheiden ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.