sunny82 Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Hallo, bij de lidl in Duitsland hebben ze aardbeienplantjes.6 plantjes voor 2,99Ik heb me er 6 meegenomen.Maar ze hadden 4 soorten: ostara, elsanta, sonata en korona.Wat is het verschil tussen deze 4 soorten?En kan ik ze nu al buiten planten?? Er staat op winterhart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berry Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Het verschil weet ik niet maar ze brengen allemaal lekkere aardbeien voort Ik heb zo'n 50 stuks van Elsanta en 5 pineberry. Laatste is een uitprobeersel. Ik wacht er nog even mee met naar buiten zetten tot deze kou is verdwenen.Veel succes met de aardbeien! Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimschepers Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Dit is eigenlijk een vraag voor forumgebruiker Borsalino. Maar je kunt ze wel buitenplanten maar beter wacht je even totdat het niet meer vriest. Dit is mijn eerste jaar aardbeien maar probeer je goed antwoord te geven.Het verschil in de rassen maakt onderscheid tussen de planten in: Opbrengst, rijptijd, vorm, smaak, houdbaarheid en ziektegevoeligheid. Ostara is een doordragend aardbei ras dat wil zeggen dat de plant over een langere periode vruchten geeft.Dit ras is niet erg ziektegevoelig en de aardbeien worden middelgroot. Sonata, elsanta en korona zijn eenmaaldragende aardbeirassen, dat wil zeggen dat ze vruchten geven over een periode van 2 maanden, maar dan wel een redelijke grote opbrengst leveren binnen die tijd.De elsanta wordt volgens mij veelal door telers gebruikt. Goede opbrengst maar wel ziektegevoelig.Sonata is een opvolger van de elsanta. Verder geen ervaring mee. En korona moet een donkerrode aarbei opleveren die erg zoet is. Opbrengst is minder dan elsanta dacht ik. Succes, En alles over aardbeien is wel te vinden in dit forum en anders op google of bij een aardbeiteler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 Ostara zijn de plantjes die ik gekocht geb.Hoe moet ik ze dan verzorgen tot ze naar buiten kunnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Buiten dat je erg veel info op dit forum kunt vinden over aardbeien en de verschillende karakters, is de verzorging van de meeste gangbare soortjes wel gelijk. Ik weet niet hoe ze daar verkocht werden bij die supermarkt ? in wat voor bakje / potjes ? Maar over het algemeen geldt wel : vochtig houden, beter wat meer vochtig dan droog. Maar zet ze voorla nu niet een week te warm weg ( binnen ) maar zo koel mogelijk. Na de komende vorst gelijk naar buiten. Of het liefst dan ook gelijk uitplanten op de tuin, bakken, whatever. In ieder geval buiten. Aardbeiplanten zijn buitenplanten. Je hebt op zich prima soortje aan de Ostara's. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 In een treetje van 6 plastic bakjes aan elkaar, met gaatjes aan de onderkant.Dit treetje zit weer in een kartonnetje.Oke dan ga ik ze in de garage zetten denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Bij deze link staat veel "aardbei-info".http://www.vissers.com/?/nl/aardbeiplanten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Ik heb ze vandaag ook gekocht Sunny, ook Ostara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Toevallig! Ik wist echt niet welke ik moest pakken haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Ik vind het bizar hoe goed hier de ostara's door de winter komen. Ze hebben in februari al nieuw groen blad aangemaakt en het maalt totaal niet om de ijskoude wind en de vorst. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Bubbels er stond bij dat ze winterhard zijn, maar wil dat zeggen dat je ze in de winter gewoon buiten laat staan dan?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Zowel in de volle grond als in grote potten heb ik ze deze winter gewoon buiten gelaten. Op het zuiden, maar dat is bij ons open ivm weilanden om ons heen. Taaie knakkers die aardbeien. Heb wel voor de zekerheid de uitlopers van vorig jaar die ik in potjes had in de koude kas gezet, die doen het ook uitstekend. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Vandaag kwam ik weer bij die Lidl en de plantjes die ze hadden staan, waren nu 99 cent per 6!Sommigen wat uitgedroogd, maar ik heb nog een verpakking met 6 mooie plantjes meegenomen.Sonata deze keer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts