Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verschil tussen Ostara, Elsanta, Sonata en Korona (aardbeien

sunny82

Recommended Posts

Hallo, bij de lidl in Duitsland hebben ze aardbeienplantjes.

6 plantjes voor 2,99

Ik heb me er 6 meegenomen.

Maar ze hadden 4 soorten: ostara, elsanta, sonata en korona.

Wat is het verschil tussen deze 4 soorten?

En kan ik ze nu al buiten planten?? Er staat op winterhart

Dit is eigenlijk een vraag voor forumgebruiker Borsalino.

Maar je kunt ze wel buitenplanten maar beter wacht je even totdat het niet meer vriest.

Dit is mijn eerste jaar aardbeien maar probeer je goed antwoord te geven.

Het verschil in de rassen maakt onderscheid tussen de planten in: Opbrengst, rijptijd, vorm, smaak, houdbaarheid en ziektegevoeligheid.

Ostara is een doordragend aardbei ras dat wil zeggen dat de plant over een langere periode vruchten geeft.

Dit ras is niet erg ziektegevoelig en de aardbeien worden middelgroot.

Sonata, elsanta en korona zijn eenmaaldragende aardbeirassen, dat wil zeggen dat ze vruchten geven over een periode van 2 maanden, maar dan wel een redelijke grote opbrengst leveren binnen die tijd.

De elsanta wordt volgens mij veelal door telers gebruikt. Goede opbrengst maar wel ziektegevoelig.

Sonata is een opvolger van de elsanta. Verder geen ervaring mee.

En korona moet een donkerrode aarbei opleveren die erg zoet is. Opbrengst is minder dan elsanta dacht ik.

Succes, En alles over aardbeien is wel te vinden in dit forum en anders op google of bij een aardbeiteler.

Buiten dat je erg veel info op dit forum kunt vinden over aardbeien en de verschillende karakters, is de verzorging van de meeste gangbare soortjes wel gelijk.

Ik weet niet hoe ze daar verkocht werden bij die supermarkt ? in wat voor bakje / potjes ? Maar over het algemeen geldt wel : vochtig houden, beter wat meer vochtig dan droog. Maar zet ze voorla nu niet een week te warm weg ( binnen ) maar zo koel mogelijk. Na de komende vorst gelijk naar buiten. Of het liefst dan ook gelijk uitplanten op de tuin, bakken, whatever. In ieder geval buiten.

Aardbeiplanten zijn buitenplanten. Je hebt op zich prima soortje aan de Ostara's.

Zowel in de volle grond als in grote potten heb ik ze deze winter gewoon buiten gelaten. Op het zuiden, maar dat is bij ons open ivm weilanden om ons heen. Taaie knakkers die aardbeien. Heb wel voor de zekerheid de uitlopers van vorig jaar die ik in potjes had in de koude kas gezet, die doen het ook uitstekend.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.