Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Omdat de meeste soorten niet in onze supermarkten te vinden zijn

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

En omdat de ene tomaat de andere niet is. Kwa gebruik , maar vooral kwa smaak. Er zijn soortjes bij die inderdaad niet in een winkel te vinden zijn, écht tig keer beter van smaak kunnen zijn en en en.

En wat dacht je van : voor de lol ? Omdat verschillende soortjes gewoon leuk zijn ?

Geplaatst:

Ik heb 13 prachtige soorten gezaaid uit zakjes + 1 lullig zaadje uit een supermarkttomaat. Die laatste is één van mn beste planten en dat irriteert me mateloos.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
  • Auteur

Mij niet, nu kan het nog. Straks zal dat zaadje illegaal zijn.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:
Heel erg simpel. Als tuinliefhebber wil je de soorten en variëteiten weten zodat je elk jaar dat ras met dezelfde eigenschappen opnieuw kan zaaien or rasechte zaden kan oogsten. Je selecteert ook op wat jou aanspreekt en andere eigenschappen. Volgensmij toch echt wel onontbeerlijk als moestuinliefhebber. Bij het zaaien van de veelal hybride groenten uit de supermarkt weet je niet welke eigenschappen je krijgt bij de nakomelingen. Dat kan net zo goed een zeer groeikrachtige plant zijn met maar een beperkt aantal vruchten met een andere formaat en niet die smaak die je verwacht. Maar er valt vast nog wel meer te bedenken waarom je zaadjes in het tuincentrum of bij de zaadhandel zou kopen.

Dus Bubbels. Zoals al veel gezegd op dit forum. De zaadjes uit een gekochte tomaat zijn juist vaak heel erg groeikrachtig he ? Prachtige planten. Maar nu maar wachten op de vruchten. En hoe ze smaken. Leuk. Maar ook niet meer dan leuk. De meesten vullen niet hun kasje of hun beperkte ruimte met zaken waarvan ze niet weten wat dat zal worden.

Geplaatst:

Daarom heb ik ook maar één zaadje. Probeerseltje. Mijn andere 25 planten zijn keurig uit zakjes gezaaide varianten waar ik me nu al enorm op verheug.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
  • Auteur

Zaterdag tomaatjes gehad van eigen plant. Veel meer smaak als aan de supermarkt tomaatjes.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Luister en huiver!!!

Ik vertel er even bij dat ik niet het hele topic heb gelezen (Lui: "Ik word daar zo moe van..." )

Maar wat je vaak ziet is dat er een kruising komt van bepaalde rassen. Een gele tomaat kan goed gekruist worden met andere tomaten. Maar dan krijg je wel een hele rare soort, heb ik het niet eens over een pomodoro VS vleestomaat ....

Verhaaltje: Bij ons op de tuin is er ook zo'n man die nogal prijsbewust was, (was) want hij gebruikte zijn stokbonen voor het volgende jaar. Niet wetend dat deze netjes gekruist was met zijn eigen of buurmans stamboontjes. Het volgende jaar was het resultaat dus een kleine stokboon (of een erg grote stamboon)

Je kan dit voorkomen door ze in een kas te telen of er een 'bouw' doek. Zodat er geen insecten kunnen bestuiven van andere boontjes. Dit hele spannende verhaaltje geldt voor alle gewassen!

Amen

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic