kenbeimer Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Ik vraag me al een tijdje af, waarom tuincentra tomaten, paprika zaad en nog meer verkopen, terwijl een enkele paprika of tomaat goedkoper is én hier ook pitjes in zitten die gewoon ontkiemen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Heel erg simpel. Als tuinliefhebber wil je de soorten en variëteiten weten zodat je elk jaar dat ras met dezelfde eigenschappen opnieuw kan zaaien or rasechte zaden kan oogsten. Je selecteert ook op wat jou aanspreekt en andere eigenschappen. Volgensmij toch echt wel onontbeerlijk als moestuinliefhebber. Bij het zaaien van de veelal hybride groenten uit de supermarkt weet je niet welke eigenschappen je krijgt bij de nakomelingen. Dat kan net zo goed een zeer groeikrachtige plant zijn met maar een beperkt aantal vruchten met een andere formaat en niet die smaak die je verwacht. Maar er valt vast nog wel meer te bedenken waarom je zaadjes in het tuincentrum of bij de zaadhandel zou kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Bij tuincentra en webwinkels heb je veel meer keuze.Als je verschillende soorten wil , zal je heel wat supermarkten moeten aflopen....dat kost tijd en geld.Veel van de zaken die ik zaai kan je in Belgie niet vinden in de supermarkt. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Ik snap wat je bedoeld. Er zijn veel zaden die je zelf kan oogsten om weer op nieuw te zaaien.Ik heb de peper ook gewoon uit een peper gehaald en zo ook de paprika. Inderdaad stuk goedkoper dan een zakje kopen.Ik zou het wel eens leuk vinden om ergens een lijst te vinden met overzicht welke zaden je zelf kan oogsten en hoe.Maar veel dingen is ook gewoon makkelijk om zo te kopen, vooral als je bij de lidl kijkt voor dat geld.... Is gewoon super toch? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Infinite Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Ik koop ook geen tomaten zaden hoor. Die haal ik gewoon uit een supermarkt tomaat Sla, wortel, komkommer, courgette, boontjes.... Die zaden koop ik allemaal, omdat ze niet 'geoogst' kunnen worden uit supermarkt-spul Quote To plant a garden is to believe in tomorrow. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Als je voor de lol eventjes wat in de grond wil stoppen van eenjarig fruit/groenten die je sowieso koopt dan zie ik niet hoe er een nadeel is (hoogstens 1-2 euro verlies aan voedingsstoffen). Als je serieus wat wil telen en de oogst optimaliseren dan kan je voor die paar euro echt beter nog een zakje zaad erbij kopen. Bijv is alles wat er in de winkel ligt van soorten die geoptimaliseerd zijn voor machinaal oogsten. Soorten die optimaal zijn voor hobbytuinieren hebben heel andere eigenschappen. Sommigen zijn misschien optimaal bij een ander klimaat of grondsoort. Daar kom je niet achter bij het fruit van de markt of super. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 als ik supermarktgroente wil, koop ik ze gewoon ipv ze te telen Ik wil lekkere groentes, die niet in de supermarkt te koop zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-sanne Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Mee eens Janine!!! De meeste groente uit de supermarkt is smakeloos en oud.... Groente uit de tuin is niet te vergelijken met die rommel, daar hoef ik dus ook geen zaad van... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Waarom zelf koken als je ook naar de frituur of de afhaalchinees kunt?? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Natuurlijk kan je gerust eens een zaadje of wat uitproberen die je uit een tomaat of paprika haalt uit de supermarkt. Vooral zelf weten, het groeit en bloeit wel , en waarschijnlijk geeft het ook nog vrucht ( waarom niet zou je zeggen, dus gewoon uitproberen ) Maar een liefhebber van tomaten en de plantjes daarvan opkweken, gaat voor sóórtjes. Gaat op zoek naar een echt lékkere tomaat, elk jaar weer opnieuw weer een andere proberen. Afstrepen welke niet voldoen en volgend jaar weer ándere proberen. Hier lezen ( en zien ( foto )) welke zo bijzonder was. En hier delen ! Het is de zoektocht naar .... ja, naar wat ? Het is de zoektocht zelf. Maar ben jij happy met het niet zaadjes hoeven kopen, en voor niks ( want je hebt ze toch al gegeten ) het zaad van een vrucht uit de supermarkt ? No problem. Lekker doen hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Waarom zelf koken als je ook naar de frituur of de afhaalchinees kunt?? Zo kan je het ook bekijken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Heb vorig jaar paprikazaden uit een Albert Heijn-paprika gezaaid. Prachtige planten werden het, maar wat er aan die planten groeide leek in de verste verte niet op de paprika waar het zaad ooit kwam. Geen succes.Het verschil tussen de in recordtijd gekweekte supermarkttomaat en de met liefde thuis gekweekte tomaat is belachelijk groot (ook in voedingswaarde trouwens). Je kunt daar best een zaadje uit opkweken, en als jij die tomaten lekker vindt dan is daar heel niks mis mee. Maar ga je wat meer soorten proberen te telen, dan kom je er waarschijnlijk achter dat er veel lekkerder soorten zijn. In de supermarkt willen we ronde, rooie tomaten. Zoals we dat geleerd hebben vroeger. Tomaat = rond en rood. Zonde, mijn favoriete tomaten zijn donkerbruin, roze en geel en hebben de vorm van een hart of een peer. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Het is ook voor de planning. Of een groente voor de vroege of late teelt geschikt is. En pompoenen zaaien uit pompoenen uit de winkel: vooral een keer doen op een stukje grond dat je over hebt. Je ligt in een deuk: COMPLEET andere pompoenen komen daar uit.... Maar niet wat je verwachtte... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Argh! Bruine tomaten kun je eten?!!! Ik heb vorig jaar geoogste bruine tomaten weggegooid, omdat ik dacht dat ik ze te vroeg geplukt had. Thanks voor de tips. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Ik heb nu een tomaat die groen blijft,ook gehad van een aardig iemand hier op het forum,is een vroege tomaat, ook een tomaat die olympic flame wordt genoemd heeft allerlei soorten strepen,nog niet op gekomen trouwens. maar die soorten vind je dus niet in de supermarkt en dat is nu juist zo leuk.aparte soorten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Geweldig die bijzondere soorten, ik heb een witte aardbei (als het goed is) in de tuin staan. Maar de meest interessante vrucht, die ik al jaren volg is toch wel de paarse (leeuwebek) tomaat.http://www.nu.nl/wetenschap/1806921/paarse-tomaat-biedt-bescherming-tegen-kanker.html Vorig jaar te horen gekregen dat ze er nog mee bezig zijn, maar dat het vertraagd is. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Beetje tomatenkenner kent die "paarse" al lang. Artikel overdrijft nogal. Er is in de wereld van groente- en fruit-tuiniers heel wat bijzonders te ontdekken!! Vormen, smaken, groentesoorten, oude rassen enzovoort enzovoort met eigenschappen die weinigen meer kennen..... Je zult verrast zijn als je je er een beetje in durft te verdiepen!! Zelden nieuwe uitvindingen. Veel vaker overgeleverde wijsheid en ervaring, die naast grootschaligheid en uniformiteit ook nog aan/door liefhebbers en "gekken" wordt doorgegeven. Een rijke bron!! Even terzijde: Hier op dit forum zijn er zelfs mensen die (in Photoshop) zwarte, oranje, blauwe en in regenboogkleuren aardbeien kunnen maken (oh...ja, ook groene)...maar dat is een ander verhaal en het wordt niet als een wonder-elixer gepresenteerd. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Persoonlijk bestel ik zaden omdat ik altijd op zoek ben naar iets aparts. En iets in mini-vorm, aangezien ik maar een klein tuintje heb. Bijvoorbeeld, ik heb simpelweg geen ruimte voor een aantal enorme bloemkoolplanten, en heb dus gezicht naar mini-bloemkoolzaden. En mini-pompoenzaden. etc, etc. Ook hou ik ervan bijzondere soorten groenten en fruit in de tuin te hebben die je niet zomaar in de supermarkt vindt, zoals de ananasaardbei, de meloenpeer en de citroenkomkommer. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 U bedoeld vast paarse tomaat 'Indigo Rose'. Deze bestaat inderdaad al, na het lezen van dit artikel nam ik ook weer gelijk contact op met het instituut die dit onderzoek verrichtte. Toen (6 augustus 2012) kreeg ik te horen dat ze nog wachtten op een vergunning om dit op mensen te mogen testen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
sansareli Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Ik heb 2 jaar tomaten gekweekt uit zaad van supermarkt-tomaten en vond het resultaat maar pover. Kleine exemplaren en weinig stuks per plant. dit jaar toch maar 3 soorten zaad besteld, want wil toch wel betere resultaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Op dit moment staat er een tomatenplant in bloei bij mij en er zitten ontzettend veel knoppen in, vergeleken met die van vorig jaar ook uit de supermarkt. Heb nu al een stuk of 5 bloemen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Op dit moment staat er een tomatenplant in bloei bij mij en er zitten ontzettend veel knoppen in, vergeleken met die van vorig jaar ook uit de supermarkt. Heb nu al een stuk of 5 bloemen. Plaats es een foto ?? Ben wel benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zot van kruiden Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Heb ongeveer een jaar geleden een pitje van een mandarijn in potgrond gestoken en dat is al een mooi boompje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Hier zijn de foto's, vandaag genomen: Een grote slordige bos. De eerste vruchtjes zijn inmiddels een feit. Grappig dat je over een mandarijnpit begint, want deze bak met tomaten was eigenlijk gereserveerd voor een mandarijnpit. Ik heb ooit de tomatenpitjes erbij gegooid, omdat ik te lui was om naar de prullenbak te lopen. Als je heel goed kijkt (en weet waar je moet kijken) is er iets van de mandarijnplant zichtbaar in het eerste plaatje. (Glimmende blad onderaan, vlakbij de pot met de zielig hangende appelplantjes) Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Vandaag ontdekt dat de eerste tomaten verkleuren en ze zijn al oranje. Dus ik snap nog steeds niet waarom je tomaten zaden zou kopen, want dit werkt prima zo. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts