Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Manden vlechten


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Schijnt toch niet zo gemakkelijk te zijn, heb er wel eens naar gezocht (lijkt me zelf ook wel gaaf, en hekwerken vlechten), maar een beetje cursus duurt al snel een paar dagen en de prijs is ook vaak niet mis (maar goed alles boven de 2 euro vind ik duur! ).

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opa kon dat goed en deed dat voor een lange tijd toen hij tbc had en in een sanatorium woonde/lag, maar of ik het hem nu nog kan vragen het me te leren, dat weet ik niet zeker.

Ik heb laatst zitten haken met een geweldig dikke haaknaald en lang gedroogd gras en raffia, wat daar uit kwam was wel een beetje als een mand. Ook vrij stevig. Maar niet gevlochten natuurlijk, en toch erg anders dan waar jij het over hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gha, het was ook een feestje voor de katten met al die muizige raffia en gras sprietjes die alle kanten op gaan ^_^

 

Je hebt me op een idee gebracht trouwens! Ik heb net wat stokjes in de wasbak gegooid met warm water. Stokjes van zo`n out Xenos gordijntje. Toen ik de plantenpotjes maakte van dat gordijntje, kwamen er heel wat stokjes los, die heb ik bewaard. Ik ben ineens heel nieuwsgierig naar of ik ze soepel genoeg kan krijgen, en daar dan iets mand-achtigs van zou kunnen maken. Had ik maar een wilg ^_^ wilgentakken zijn mooi.

 

Ik weet niet, dit forum geeft me echt weer veel zin om van alles te proberen ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ok! Ik maak eigenlijk altijd al een serie foto`s voor m`n blog, dus vandaar dat het er nu ook zoveel zijn

Hier het begin, afgekeken van een mand die hier in huis staat:

CIMG6947.JPGCIMG6948.JPG Bij die mand was de start gemaakt met 2 groepjes van 5 stokjes die dwars over elkaar heen lagen (2de foto laat het beter zien) Daarna heb ik gewoon een stukje gevlochten met raffia (nog zonder die ring erbij), tot de stokjes een beetje aan elkaar bleven hangen. Natte raffia werkte lekkerder omdat het wat stroef is en de stokjes beter vast houd.

Uiteindelijk de ring erbij gedaan om te kijken of dat zou helpen met het rond krijgen van het mandje, en zo gewoon verder gevlochten.

CIMG6957.JPG

CIMG6961.JPG

Dat groene stuk is gewoon vers gras uit de tuin ^_^ een lange soort, geen idee welke. Ik vraag me sterk af hoe het zich vanaf nu gaat gedragen maar ik zie het wel. Het is vast niet echt sterk, en jammer dat het niet groen blijft

 

En klaar! Je kan een beetje zien hoe ik het afgewerkt heb als je naar de rand kijkt, je ziet dan van die schuin lopende raffia draden. Maar.. echt vast zit het niet, dus dat is nog een vraag die ik heb. Hoe maak ik het einde zo, dat het gevlochten materiaal niet van de stokjes kan glijden. Het materiaal glijd er nu niet uit zichzelf af, maar met ietsje trekken gaat het makkelijk denk ik, en dat is natuurlijk niet zoals het hoort.

CIMG6980.JPG

Hij lijkt hier aardig recht, maar dat is gewoon door de foto. Er zit een stuk in die echt erg scheef is.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk, ik zit zelf ook al een aantal weken te denken "wat zou het leuk zijn om zelf manden te vlechten". Kennelijk hebben mensen hier niet alleen hun moestuin gemeen. Pottenbakken lijkt me ook gaaf.

 

Wat een mooie mand juna, en dat voor je eerste probeersel! Word het een hanging basket? (ik zie dat de onderkant niet plat is)

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je serieus manden wilt leren vlechten en profecioneel aanpakken is cursus vast het beste het is volgens mij niet eenvoudig,

zoals Jorieke al aangeeft moet je ook kennis van materiaal hebben.

wil je slechts een x proberen te vlechten dan zul je veel info. op internet kunnen vinden.

Ik zou wel specifiek bollenmanden leren maken, maar ik weet niet of die nog wel gemaakt worden nieuw of in Nederland, meeste manden komen nu uit de goedkope arbeid landen, zou mij verbazen als manden vlechten in Nederland nog een beroep is waar mensen de kost mee kunnen verdienen.

 

Manden maken is een ambacht waarbij je kennis ervaring van een ambachtman/vrouw nodig hebt wil je het leren.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ook een ervaren mandenmaker kan jou niet gedreven maken. enthousiast ok, gedreven nee.

 

maarrrrr....ik heb eens gegoogeld..

er zijn mandenvlechters die je kunt inhuren voor een cursus.

als we nou met een groepje zo'n vlechter inhuren....is dat misschien een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

het schijnt dat onze 'gewone' wilgen niet de juiste takjes maken.

er zijn speciale kwekerijen voor die 'wissen' (wilgentenen) kweken.

ze zijn langer en gelijkmatiger dan onze eigen wilgetenen.

daarbij hebben ze ook nog verschillende kleuren en stevigheid...

--je hebt gedroogde wissen met schors; voor het groffe werk,

--witte wissen; in het jaar ervoor gesnoeid, overwinterd in een bodem water en zodra de bladeren hebben gevormd worden ze ontschorst.

dan gaan ze naar de zwavelkot waar ze een zwavelbewerking krijgen.

--bruine wissen; gekookte takken met de schors er nog omheen, de stoffen in de schil zorgen voor de verkleuring.

 

 

hoe dan ook, ja, dat leek me wel leuk voor de ledendag...

alleen nog geen idee wat het kost...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nog een reactie op wat jullie hierboven aan het bespreken waren

Ik denk dat ambachten, ookal zijn het ambachten 'wel' zelfstandig geleerd kunnen worden (lekker koppig )

Ik leerde bijvoorbeeld eens een pottenbakker kennen uit Engeland, hij had zonder school of lessen geleerd hoe hij potten moest bakken. Hij had een succesvolle winkel en word gerespecteerd omdat hij zulk goed werk maakt. Hij heeft 20 jaar geleden boeken gebruikt om te starten, daarna kon hij zelf verder ontwikkelen. Hij begon met een piepkleine goedkope oven. Nu zijn er veel mensen die bij hem les willen omdat hij de ambacht zo goed beheerst, hij staat bekend om z`n vakmanschap in de omgeving waar hij woont. Hij heeft nu een oven zo groot als een kleine slaapkamer, en bakt ontzettend veel eigen dingen die er echt geweldig uit zien.

 

Ik denk ook dat 'vroeger', mensen ambachten geregeld op zichzelf moesten leren. Als er geen geld was om in de leer te gaan bij iemand, of als er simpelweg niemand in de buurt was die het kon. Dan kon je niet anders dan zelf uitvogelen hoe het in elkaar zit en daarin ontwikkelen, en ik geloof echt wel dat daar prima ambachtsmannen/vrouwen uit kwamen.

Als je kijkt naar kunstenaars heb je ook genoeg geweldig goede kunstenaars die autodidact zijn, sommigen van de besten hebben het zichzelf geleerd.

 

Maar les nemen is natuurlijk wel heel leuk om te doen en zorgt voor makkelijker leren, helemaal mee eens natuurlijk. Waarschijnlijk ontdek je bepaalde dingen dan veel sneller omdat het voorgedaan word, en hoef je bepaalde fouten niet te maken. Dus dat is handig.

Ik ben vaak geneigd het zelf te proberen omdat ik gemiddeld niet genoeg geld heb om cursussen ed te volgen, als ik dat wel had zou ik het direct doen, want het is super leuk. Maar ik geloof wel, dat zelf onderzoeken/proberen/experimenteren, zeker met hulp van internet of boeken, je heel ver kan brengen. Als je tenminste doorzet wat ik gemiddeld niet zo goed doe. Ook voor motivatie zijn lessen goed denk ik.

---

 

Haha, en ik wilde nog iets zeggen over manden sorry dat ik afgeleid raakte door het andere onderwerp. Ergens hier in de buurt woont iemand met knotwilgen, die takken aan het snoeien was. Ik wil morgen eens gaan kijken of ik misschien wat mee mag nemen om verder te experimenteren. Die takken worden toch weggegooid.. dus het kan geen kwaad om er iets mee te proberen. Maar het lijkt me wel moeilijk om er iets mee voor elkaar te krijgen. Ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik woon middenin het Franse centrum van de Vannerie, letterlijk het mandenvlechten. Maar ze maken hier van alles, manden, stoelen, hondenmanden, tuinornamenten, eiffeltorens en wat niet al. Het is pas sinds ik hier woon dat ik er een beetje wat vanaf weet maar lang niet genoeg om het jullie te leren.... Wat ik wel weet is dat ze hier vlechten met osier en dat zijn letterlijk wilgentenen. Maar die zijn er dan ook weer in heel veel verschillende soorten. In ieder geval staan die tenen hier niet op een 'knotwilg' maar ze komen rechtstreeks uit de grond, als een soort struik. Als ik weer eens op pad ben en ik kom langs een van de tientallen kwekerijen dan zal ik een foto maken.

 

Toevallig heb ik vorige week zelf een bussel van die tenen gekocht. Alleen ik heb osier vivant, levende wilgentenen, gekocht. En daar heb ik bijvoorbeeld dit van gemaakt.

kcyxc154211371399262.jpg

snor2e22491371399262.jpg

sb28wg48281371399263.jpg

Op de laatste foto kun je nog net wat groen zien, dat zit nu alleen nog aan de top maar de tenen zitten vol knoppen dus als het goed is gaat de hele poort groen worden. Ongetwijfeld kun je dit ook in Nederland kopen maar ik denk niet voor deze prijs. Dit poortje kost aan materiaal 2,- euro. Ik heb 150 tenen gekocht voor 14 euro. Bijna de moeite waard om op reis van vakantie even te stoppen en wat in te laaien!

 

Maar goed, in Nederland heb ik een tijdje bij het Zuiderzeemuseum gewerkt en ik weet dat men daar aan mandenvlechten doet. Je kunt als bezoeker (van het buitenmuseum vanaf 1 april) daar goed naar kijken of je wordt vrijwilliger bij het museum en dan krijg je de cursus natuurlijk gratis.

Ook handig als je wilt leren vis roken, smeden, klompen maken, touw slaan. Allerlei 'oude' ambachten die ze in het Zuiderzeemuseum nog steeds uitvoeren.

 

Dat museum is denk ik sowieso een leerzaam uitje voor wie wil weten hoe het vroeger ook alweer allemaal ging. Ik heb er echter nog nooit een moestuin gezien geloof ik....

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...