joanne Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 de bedoeling is om zoiets te maken. maar zou het bestand zijn tegen harde wind?wie weet anders een beter idee voor een tomatenafdak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 op de foto te zien staat het nogal beschut, en dat gebogen pvc dakje is wel erg windgevoelig hoormaar waarom een afdakje boven de tomaten? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Waarom hij een dakje wilt is logisch denk ik. Na een paar stortbuien rotten je tomaten weg.Ik zou zelf voor een degelijker constructie gaan en deze vindt ik ook erg laag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joanne Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Onder een afdak worden de bloemen en vruchten niet natgeregend. Alleen de onderste bladeren en het onderste deel van de stengel wordt nat. Met een afdak heb je minder kans op bruine plekken op tomaten. En minder kans op rotte tomaten zegt men maar ben ook maar een leek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 sorry zeeuw, maar ik vind het allemaal niet zo logisch dat als je op de volle grond moestuiniert dat je alles overkapt............ Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Ook niet alles, alleen de tomaten. Tomaten zijn erg gevoelig voor regen dus die hebben graag een afdakje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Ik heb een afdak aan de veranda voor de tomaten. Daar staan al mn plantjes (ik heb geen grote) onder,gaat prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Overkappen doe je inderdaad om de tomaten niet teveel nat te laten regenen... houden ze niet van... kijk maar naar vorig jaar. Als ze vochtig zijn, zijn ze vatbaarder voor de gevreesde aardappelziekte Phytophthora (wauw, heb m in 1x goed getypt ... hoe onlogisch het ook voelde... ) , wiens schimmel alom in de lucht aanwezig is. Door schade en schande wijs geworden... ik wacht dit jaar niet meer met m'n dakje boven mijn tomaten. Dacht dat ik vorig jaar nog wel even goed zat, zon... wind.. prima... prachtig... ok ik wacht nog een dagje, ze hebben het zo naar hun zin!... en twee dagen later was het huilen met de hoed op...  Zit hier, by the way, op biologisch volkstuincomplex dus spuiten is géén optie. Ben wel van plan de medetuinders te gaan voorzien van infoblaadje over die kwestie. Was vorig jaar erg verbaasd over de laksheid en onwetendheid van de aardappeltelers hieromtrent.  Maar nu dwaal ik iets te ver offtopic... Niet gek na zo'n hectische Moestuinforumdag...  Als afdakje maak ik een tunneltje van wilgetenen (bosje vlakbij) of pvc buizen... en doe daar plastik overheen dat je van onder af dan weer naar boven kan oprollen naar gelang de weersomstandigheden. Je kan heel veel variaties op dat thema vinden als je er een beetje op rond "zoekt", kom je vanzelf iets tegen dat bij je past.Enne... had door die foto, vorig jaar gezien, ook al hebberig staan kijken naar precies 2 van die golfplaten die nutteloos bij de buurman stonden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
divicento Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Erny je kan altijd vragen daar ben je buren voor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lorre Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Vrees bij een dagje sterke wind je de golfplaat zal mogen gaan zoeken bij de buren. Mss als je dubbel aantal nagels inslaat om vast te maken. Persoonlijk zou ik dit hier niet riskeren. Zou eerder de golfplaat plat leggen en onder een helling. Zal minder wind nemen en beter kunnen vastleggen. Het is altijd beter uw tomaatjes te voorzien van een dak. Quote Ist vandage ni tis vo morge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts