Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Help! De aardappelspruiten zijn gigantisch!

Merel

Recommended Posts

Begin januari heb ik een zakje pootaardappels gekocht en in de kelder gelegd. Zojuist wilde ik mijn pootaardappeltjes in een koude, lichte kamer leggen zodat ze alvast konden spruiten en wat bleek: ze hebben al gigantische spruiten!

foto-1082081364153270.JPG

Wat moet ik nu doen? De spruiten eraf halen? Of juist laten zitten (als ik het netje al verwijderd krijg)? Of is dit een gevalletje jammer, maar helaas en haal ik maar beter nieuwe pootaardappels?

Dat kan gebeuren als je ze in het donker neerlegt.

Wat kun je nog doen: de piepers uit de zak halen en op een lichte koele plaats neerleggen. Als er uitlopers sneuvelen is dat niet erg, maar breek ze er niet expres af. Over enkele weken kun je ze gewoon poten.

Voor de toekomst: (ik heb dat ook door schade en schande moeten leren) direct na aankoop/ontvangst uit het netje halen en in het licht op een koele plek zetten.

3 weken geleden ook gedaan en de piepers in fruitkistjes gelegd. De uitlopers zijn nu nog maar 4 mm groot.

Ik bewaar de pootaardappels vanaf aankomst hier in de koelkast op 5 graden. Er zitten kleine puntjes aan, maar niet meer dan dat. Nadat je ze uit de koelkast gehaald hebt, duurt het een week of 2 voordat ze weer op gang komen. Misschien een idee voor de volgende keer.

doen we hier ook, in het donker in de koelkast, met een appeltje erbij, werkt prima

ik denk dat jouw aardappels toch te warm hebben gelegen; ikzelf zou te lange spruiten er nu wel afwrijven en per knol een stuk of 3 korte laten staan als dat kan; daarna wegleggen op een graad of 5 totdat je ze gaat poten (waarschijnlijk begin april, tenzij deze horrorlente nog even doorgaat...)

...doen we hier ook, in het donker in de koelkast, met een appeltje erbij...

Nou ben ik reuze benieuwd naar de reden van dat appeltje. Bij mij lukt het zonder appeltje namelijk ook. Dient het als voorbeeld voor de potertjes om "net zo veel" spruiten te ontwikkelen als het appeltje?

Dank voor jullie antwoorden. Maar waar vind ik een lichte plek van 5 graden? Ik heb de koelkast (koud, maar donker) en een lichte kamer waar de verwarming uit is en het zo'n 15 graden zal zijn. Of moet ik ze gewoon buiten in het zonnetje leggen en 's avonds binnen halen?

Zullen deze enorme spruiten ten koste gaan van de opbrengst van mijn pootaardappeltjes?

Eerlijk gezegd denk ik dat de temperatuur een grotere rol bij het uitlopen speelt dan licht en donker. Onze koelkasten zijn donker als de deur dicht is en de aardappels rusten daar heerlijk zonder uitgroei. Ze mogen in geen geval bevriezen!!!

Misschien dat de anderen ook mee kunnen denken of jouw aardappels alsnog een paar weken in de koeling kunnen

Mijn aardappels liggen al van september in mijn kelderkast en daar zitten ook enkele grote spruiten aan. Ik haal ze de komende week er gewoon af.

Over een week of twee zal ik ze dan planten en ze zullen het zeker doen. Als er maar minstens een kleine spruit aan de aardappel zit is het al raak.

...doen we hier ook, in het donker in de koelkast, met een appeltje erbij...

Nou ben ik reuze benieuwd naar de reden van dat appeltje. Bij mij lukt het zonder appeltje namelijk ook. Dient het als voorbeeld voor de potertjes om "net zo veel" spruiten te ontwikkelen als het appeltje?

appeltje verhindert spruiten juist, dat halen we dus weg als ze uit de koelkast in het licht en warmte worden gezet

(werkte prima dit jaar: aardappelpoters hebben van oktober t/m vorige week stilletjes in de koelkast gelegen en gaan nu pas braaf spruiten)

poters worden hooguit jaloers op de frisse blos...

Verdorie! Ik heb spruiten door het netje van 10 cm Hier kan ik dus niks mee...

Maar weer nieuwe kopen bij de groothandel...

Had ze te vroeg laten komen, vanuit de groothandel, en in het donker gezet, ik dacht dan gaan ze vast niet spruiten, niets is minder waar....

2e poging

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Ik ga ze ook poten (ik hoop maandag). Denk dat ik de spruiten eraan laat zitten (voor zover ze niet afbreken tijdens het vervoer naar de tuin), maar ik ga ook nog nieuwe pootaardappeltjes kopen (heb meer ruimte voor aardappels dan ik in januari dacht te hebben). Ik hoop dat ik ze nog kan vinden.

Bewaren in de koelkast heeft hier ook goed gewerkt, ik had ze ook vroeg in huis. Ik las laatst een artikel over aardappels kweken, waarin aangeraden werd om ze in het licht voor te laten spruiten, zodat alles zo rap mogelijk gaat en je de aardappels uit de grond kunt hebben voor de schimmel toeslaat. Ze liggen hier nu dus in een koele kamer in de vensterbank.

Is eind maart poten niet erg vroeg?

elizabet.nl

Bij mij zijn de spruiten niet zo heel lang, met 3 a 4 cm in het licht gelegd, en toen zijn ze wel verkleurd, maar niet langer geworden.

Ik dacht gisteren even m'n grond klaar te maken zodat ik ze in de grond zou kunnen stoppen van de week.

Maar helaas, ik krijg m'n schep er niet eens in vanwege de vorst in de grond...

Vorig jaar hadden mijn aardappels ook spruiten van 10 cm. Die heb ik eraf gedaan 2 dagen voor het planten en dat is prima in orde gekomen.

Dit jaar nog maar spruitjes van amper 2 mm na 2 weken in de 'koelkast'-garage. Ga ze vandaag nog in de kelder in het licht bij de verwarmingsketel leggen. En dan hoop ik ze volgende week te poten.