Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Engelse bacon gemaakt

Jorieke123

Recommended Posts

Van het varken dat vorige week is geslacht, heb ik het mooiste stuk zelf gehouden En daar heb ik (Engelse) Back bacon van gemaakt. Dus niet de Canadese, die lijkt me vreselijk droog.

Het is een stuk waar ook de haas doorheen loopt, en ik heb het vel er af gehaald omdat ik niet zo gek ben op zwoerd. En de plakjes trekken nogal krom als er zwoerd omheen zit.

Het stuk vlees (met een laagje vet) heeft van zaterdagavond tot vanmiddag in een zout badje gestaan. Een 'brine', ook wel een pekelbad. Ik haal mijn info van Engelstalige sites, in dit geval van een Engelsman die in Amerika woont. En die vindt dat ze daar niet de juiste bacon hebben voor een echt Engels ontbijt.

Het pekelbad maakte ik van 4 liter water (het was voor mij onduidelijk welke gallon de beste man bedoelde. De Engelse of de Amerikaanse. Dus heb ik maar wat in het midden gegokt), 1 cup zout, en 1 cup suiker. Verder nog wat peperkorrels, laurierblaud, en een schep nitrietzout.

Nu heb ik het stuk droog gedept, en ga ik er morgen dunne plakjes van snijden die ik dan in porties invries. Ik heb al een (wat dikke) plak gesneden en gebakken, en het is erg smakelijk! Om zo te eten vrij zout, maar op een pannenkoek of op een broodje valt dat wat weg. Hopelijk niet teveel.

s350002113741364476713.JPG

En een (te dikke) plak even gebakken:

s350001117651364476694.JPG

De volgende plakjes snijd ik met de machine, en dan dus veel dunner. Met een mesje Is het erg lastig om een dunne plak te snijden. Het vet zal bij een dunner plakje ook mooier smelten.