Jorieke123 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Van het varken dat vorige week is geslacht, heb ik het mooiste stuk zelf gehouden En daar heb ik (Engelse) Back bacon van gemaakt. Dus niet de Canadese, die lijkt me vreselijk droog. Het is een stuk waar ook de haas doorheen loopt, en ik heb het vel er af gehaald omdat ik niet zo gek ben op zwoerd. En de plakjes trekken nogal krom als er zwoerd omheen zit. Het stuk vlees (met een laagje vet) heeft van zaterdagavond tot vanmiddag in een zout badje gestaan. Een 'brine', ook wel een pekelbad. Ik haal mijn info van Engelstalige sites, in dit geval van een Engelsman die in Amerika woont. En die vindt dat ze daar niet de juiste bacon hebben voor een echt Engels ontbijt. Het pekelbad maakte ik van 4 liter water (het was voor mij onduidelijk welke gallon de beste man bedoelde. De Engelse of de Amerikaanse. Dus heb ik maar wat in het midden gegokt), 1 cup zout, en 1 cup suiker. Verder nog wat peperkorrels, laurierblaud, en een schep nitrietzout. Nu heb ik het stuk droog gedept, en ga ik er morgen dunne plakjes van snijden die ik dan in porties invries. Ik heb al een (wat dikke) plak gesneden en gebakken, en het is erg smakelijk! Om zo te eten vrij zout, maar op een pannenkoek of op een broodje valt dat wat weg. Hopelijk niet teveel. En een (te dikke) plak even gebakken: De volgende plakjes snijd ik met de machine, en dan dus veel dunner. Met een mesje Is het erg lastig om een dunne plak te snijden. Het vet zal bij een dunner plakje ook mooier smelten. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Dat klinkt heel lekker !!!! En daarbij is het, mijns inziens , geheel logisch dat je het beste stuk zelf hebt gehouden !! 'Mijn' pootje ligt in de vriezer, eens kijken of het eind dit jaar weer winter wordt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 klinkt goed! maar volgens mij heb je het beste stuk aan mij gegeven yummie dat was lekker met veel rozemarijn en knoflook gebraden! Ik eet nooit varkensvlees maar dit ging er wel in! super! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ben zeer benieuwd naar de foto's Zou je t ook als spekjes door de stamppot kunnen doen? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Ik heb de foto's in het 1e bericht geplaatst. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Krijg er erg veel trek van! Ziet er lekker uit Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts