ilse Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 weet iemand misschien of de ronde courgette die ze bij de lidl verkochten / verkopen of dat een klimmer is of niet?Dan weet ik waar ik hem straks eventueel kan neerzetten. Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Cougette is bij mij weten geen klimplant, hij groeit door met een stengel en produceerd zo zijn vruchten. Je kunt hem opbionden maar pesrsoonlijk laat ik hem op de grond verder groeien regelmatig de oude bladeren wegnemen ook gevoelig voor fytoftora. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Je bedoeld de gele patissons. Nee, dat zijn geen klimplanten. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 nee het zijn geen pastissons. Maar echt ronde courgettes.Dankjewel voor de reactie. Nu weet ik hoe ik het ongeveer kan aanpakken. Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Afgelopen 3 seizoenen heb ik courgettes omhoog geleid. Officieel waren het geen klimmers, maar het werkte toch goed. Ik heb van 3 lange wilgentakken een soort "tipi" gemaakt. Daarom een eind touw in een spiraal omhoog gebonden. Mijn ervaring is wel dat je de plant moet helpen om langs de spiraal omhoog te gaan. En oude stengels zijn te stug om te leiden, die breken als je het toch probeert. Dus regelmatig de jonge scheuten rond het touw leiden. Af en toe wat zijscheuten weggesnoeid om te voorkomen dat het gewas bovenin te dik zou worden. Ik weet niet helemaal zeker of dat echt nodig is.Verder oogst ik de vruchten vrij jong. Ik twijfel of het ook goed gaat als je de vruchten heel zwaar laat worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Denk dat je bij de courgettes op een gegeven moment eerder last hebt van (valse) Meeldauw.http://nl.wikipedia.org/wiki/MeeldauwDe Phytophthora slaat toe bij de nachtschade familie (tomaten/aardappels)... Heb zelf nog nooit iets gehoord over Phytophthora bij courgettes... Â Courgettes inderdaad het liefst gewoon op de grond laten groeien. Pompoenen kan je dan wel weer op een rek oid laten kruipen.En die ronde der Lidl was toch de "Ronde de Nice"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Phytophthora nauw weldegelijk, dit is te herkennen aan witte schimmelvlekken en daarna het verdoren van het blad. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 courgettes zijn hier toch echt liggers, een centrale plantpompoenen zij hier kruipers, maken xtra wortels, en ze kunnen ook wel omhoog met wat extra hulp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 @Lombok: De verschijnselen witte schimmeluitslag en verdorrende bladeren klinken voor mij heel erg als meeldauw... (ook een schimmelziekte...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Als je ze in een potje heb staan moet je ze dan een beetje overeind houden met een stokje of gewoon laten ombuigen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Je kan een courgette over de grond laten hangen, maar zelf vind ik het handiger om hem tussen drie stevige stokken te laten groeien. dan blijft hij mooi overeind zonder dat je ham hoeft vast te knopen en neem dus minder ruimte in. De vruchten blijven ook schoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts