Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ronde courgette van Lidl; klimmer?

ilse

Recommended Posts

Cougette is bij mij weten geen klimplant, hij groeit door met een stengel en produceerd zo zijn vruchten. Je kunt hem opbionden maar pesrsoonlijk laat ik hem op de grond verder groeien regelmatig de oude bladeren wegnemen ook gevoelig voor fytoftora.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Afgelopen 3 seizoenen heb ik courgettes omhoog geleid. Officieel waren het geen klimmers, maar het werkte toch goed. Ik heb van 3 lange wilgentakken een soort "tipi" gemaakt. Daarom een eind touw in een spiraal omhoog gebonden.

Mijn ervaring is wel dat je de plant moet helpen om langs de spiraal omhoog te gaan. En oude stengels zijn te stug om te leiden, die breken als je het toch probeert. Dus regelmatig de jonge scheuten rond het touw leiden.

Af en toe wat zijscheuten weggesnoeid om te voorkomen dat het gewas bovenin te dik zou worden. Ik weet niet helemaal zeker of dat echt nodig is.

Verder oogst ik de vruchten vrij jong. Ik twijfel of het ook goed gaat als je de vruchten heel zwaar laat worden.

Denk dat je bij de courgettes op een gegeven moment eerder last hebt van (valse) Meeldauw.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meeldauw

De Phytophthora slaat toe bij de nachtschade familie (tomaten/aardappels)... Heb zelf nog nooit iets gehoord over Phytophthora bij courgettes...

Courgettes inderdaad het liefst gewoon op de grond laten groeien. Pompoenen kan je dan wel weer op een rek oid laten kruipen.

En die ronde der Lidl was toch de "Ronde de Nice"?

Je kan een courgette over de grond laten hangen, maar zelf vind ik het handiger om hem tussen drie stevige stokken te laten groeien. dan blijft hij mooi overeind zonder dat je ham hoeft vast te knopen en neem dus minder ruimte in. De vruchten blijven ook schoner.